מגן הילדים ועד כיתות א'-ב', היא בעלת חשיבות עצומה וכזו המצריכה הכשרה ייחודית.
אלו המעוניינים להשתלב בתחום נדרשים להשתלב במסלול לימודי חינוך לגיל הרך במכללות החינוך או באוניברסיטאות השונות.
בין אם מדובר בלימודי תעודה המכינים את הסטודנטים למעבר בחינות ההסמכה הרשמיות ובין אם מדובר בלימודי תואר ראשון מלאים.
מה הוא מבנה תוכנית הלימודים בחינוך לגיל הרך?
במידה ומדובר בלימודי תואר באוניברסיטה או במכללה, המעוניינים ילמדו במשך שלוש שנים לימודים עיוניים בתחום בו יבחרו, לקבלת תואר ראשון, השנה הרביעית בלימודים מיועדת לקבלת תעודת הוראה ותכלול סטאז' (התנסות מעשית בהוראה.)
הבוחרים ללמוד במכללות לחינוך ישלבו במהלך שנות הלימודים הראשונות לימודים עיוניים בהתנסות מעשית לשם קבלת תעודת "מורה בכיר" ובשנה הרביעית ילמדו עיוני כהשלמה לתואר "בוגר הוראה" (B.ED) לימודי חינוך לגיל הרך כתעודה מוצעים במסלולים שונים ובמבחר רחב של מכללות ובתי ספר בארץ.
חלק מהמגוון הוא קורסי מטפלות, קורסי גננות וקורסים להדרכת פעילויות לילדים, כמו פעילות יצירה או פעילות גופנית כמו תנועה או שחייה.
מסלולי הלימוד השונים
בתוכניות הלימוד הקיימות בארץ לגיל הרך, נעשית הכשרה של גננות ומחנכים למסגרות החינוך השונות: מעונות, גנים לגילאי טרום חובה, גנים לגילאי חובה וחטיבה צעירה בבתי הספר.
טווח הגילאים במסלול חינוך לגיל הרך הוא לרוב מגיל לידה עד גיל שמונה, ומסיבה זו המסלולים לרוב נחלקים לשני מסלולים:
המסלול העיקרי הראשון הוא גננות- במסלול זה נעשית הכשרה לעיסוק בהוראה מגיל לידה עד גיל שש.
מסלול עיקרי נוסף הוא מורות- גננות.
בו מכשירים את התלמידים לעסוק בהוראה של ילדים מגיל ארבע עד שמונה. כלומר: מגן הילדים עד כיתות א'-ב'.
תכונות נחוצות למעוניינים בלימודי הגיל הרך
הדבר העיקרי והחשוב ביותר הוא אהבה לילדים קטנים ויכולת להתחבר אליהם.
מזג חם ואמפתיה, אינטליגנציה רגשית ויכולת להתחבר לצרכיו של כל ילד וילדה.
נכונות להעניק אהבה ותמיכה כך שהילד יוכל להתפתח באופן מיטבי בתוך המסגרת.
לצד זאת, יכולת עמידה על עקרונות וסבלנות.
במסגרת התפקיד ישנה אינטרקציה יומיומית עם הורי הילדים ועל איש המקצוע לדעת כיצד להתנהל בנועם.
הורים לא פעם לחוצים וחרדים לשלום ילדם וכאשר מתרחשת תאונה כלשהי, פציעות של הילד בגינה וכדו, הם עלולים להוציא את הרגשות האלה כלפיי איש החינוך האחראי לטיפול המסור בילדם.
על איש או אשת החינוך לדעת כיצד להרגיע את ההורים ולהיות חכם וקשוב.
המקצוע דורש מהאדם אשר בוחר בו, רוגע, יכולת התמודדות במצבי קיצון ולחץ, באופן ענייני תוך גילוי תושיה.
איש המקצוע הנבחר להנהיג מסגרת בגיל הרך הוא נושא האחריות על האווירה בגן, היציבות והביטחון אשר יתרמו לרוגע של הילדים והוריהם.
קיום שגרה מסודרת, כללים ברורים וארגון גם הם חלק מהתפקיד.
איש החינוך לגיל הרך צריך להיות אדם רגוע, אשר יכול להתנהל גם במצבי לחץ (למשל, ילד חולה) באופן ענייני, תוך גילוי תושייה.
הוא אחראי לכך שבמסגרת בה הוא עובד (גן, בית ספר) תשרור אווירה של יציבות ובטחון שתרגיע את הילדים.
קיום של שגרה מסודרת, סדר וכללים ברורים, הם חלק מתפקידו של איש החינוך לגיל הרך.
כיום קיימות מסגרות שונות הנותנות מענה שונה על הצרכים האלו של הילדים, ובהתאם לכך גם אנשי המקצוע אשר בוחרים בתחום יכולים לייעד עצמם לכיוון המתאים להם ביותר בין אם מדובר בגן קשוב, אנתרופוסופי או דמוקרטי.
העבודה בשטח
העבודה עם הגיל הרך כוללת בעיקרה עבודה עם ילדים רכים בשנים הנמצאים בגן או בתחילת דרכם בבית הסםר היסודי.
במובן הזה איש או אשת החינוך המלווים אותם במסגרות האלו הם המהווים את דמות החינוך הראשונה והמשפיעה ביותר על הילד והם אלו אשר יטוו את המשך הדרך שלו במסגרות החינוכיות.
אנשי המקצוע הבוחרים בעבודה עם הגיל הרך, פוגשים את הילד בראשית הדרך, כאשר התכונות שלו הן יחסית גמישות וניתנות לשינוי.
גם הבעיות של הילד בשלב הזה לא התקבעו ולכן זהו הזמן הנכון ביותר לנסות להתמודד עמן.
ערנות הגננת או המורה לבעיות השונת והפניית הילד אל הגורמים הנכונים היא קריטית. התערבות בגיל הרך יכולה למנוע את הפיכת הבעיה למורכבת וחמורה יותר.
במהלך השהות של הילדים במסגרות, אנשי החינוך מדריכים את הילדים כיצד להשתלב בקבוצה, לדחות סיפוקים ולוותר לילדים אחרים על משחק כזה או אחר.
מהם לומדים הילדים איך לשתף פעולה, להקשיב לזולת, לעזור לאחר ולהתנהג לפי הכללים המקובלים.
הקניית ערכים בסיסיים של התנהגות בחברה דרך מתן דוגמא אישית והצבת גבולות בריאה.
כמה ניתן להרוויח במקצוע?
בחינוך לגיל הרך , מספר שעות העבודה לרוב נמוכות יותר מאשר בחינוך בכיתות הגבוהות. ובמובן הזה, העבודה עם הגילאים האלו משתלמת עם השקעה בחיי משפחה והורות. המשכורות משתנות בהתאם למסגרת, לרוב- במסגרות הפרטיות התגמול גבוה יותר מאשר במסגרות השייכות למשרד החינוך.
גם ההשכלה משנה את גובה השכר וכך יוצא כי מטפלת תרוויח פחות מגננת.
כמה מהמוסדות המוצלחים בארץ ללימודי חינוך וחינוך לגיל הרך:
- מכללת לוינסקי- המכללה ממוקמת בתל אביב ומתמקדת בחינוך וכן בחינוך מוזיקלי. אפשר ללמוד בה לתואר ראשון בחינוך (.B.Ed), להסבת אקדמאים להוראה, לתואר שני בחינוך (.M.Ed) וכן קורסים שונים למורים ולגננות. במכללה משלבים קורסי אמנות בחינוך, ספרות ילדים, טבע ומדעים, והתמחות ביהדות ובמקרא.
- מכללת קיי- המכללה האקדמית לחינוך בבאר שבע היא מוסד אקדמי ותיק ומוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. במכללה יש מגוון תכניות והתמחויות לתואר ראשון בחינוך ולתואר שני בחינוך והסבת אקדמאים להוראה. מלבד זה פועל במכללה בית הספר להתפתחות מקצועית של עובדי הוראה, הפועל לקידומם האישי והמקצועי של מורים.
- מכללת בית ברל- המכללה האקדמית, הממוקמת קרוב לכפר סבא, היא מוסד אקדמי רב-תחומי; פועל בה בית הספר לחינוך, ובו מגוון רחב של לימודי הוראה לתואר ראשון, לתואר שני וללימודי תעודה שונים. המכללה מציעה גם תכנית להכשרת מורים ערבים.
- מכללת אחווה- נמצאת סמוך לקריית מלאכי ומציעה מגוון רחב של מסלולי לימודים לתואר ראשון (B.Ed.) או לתואר שני (M.Ed.) בחינוך. המכללה מציעה גם מסלולים ייחודיים להכשרת אקדמאים להוראה וכן לימודי המשך למורים ולבעלי תפקידים במערכת החינוך.
- מכללת תלפיות- המכללה, הממוקמת בחולון, מציעה מסלול לימודי חינוך לגיל הרך שמתאים לנשים דתיות. במכללה אפשר ללמוד בעוד שלל מסלולי חינוך לדתיות, כגון לימודי חינוך מיוחד, לימודי הוראת אמנות ולימודי חינוך יסודי ועל יסודי.
- מכללת אורנים- המכללה, הממוקמת סמוך לקריית טבעון שבצפון, מציעה מגוון מסלולי לימודים בתחומי חינוך והוראה: לימודים אקדמיים, לימודי תעודה, הכשרות, השתלמויות ועוד. המכללה מציעה גם מסלולים של גננות בחינוך המיוחד, חינוך והתפתחות לגילים צעירים – גננות ומורות ומסלולים נוספים.
- מכללת אינטלקט אקדמון- מציעה מסלול מקיף להסמכת מטפלות מחנכות לגיל הרך מטעם משרד התמ"ת, וכן מסלול מקוצר להסמכה רשמית של מטפלות וגננות בפועל.