חוק המקרקעין בישראל מסדיר את כל העניינים הקשורים בקרקעות ובנכסים שאינם ניידים (נכסי נדל"ן), ומחייב כל גוף או אדם פרטי המשתתפים בעסקה זו או אחרת הקשורה במקרקעין. מה כולל החוק ומהם הנושאים העיקריים אליהם הוא מתייחס? בפרט – כיצד על האדם מן היישוב לנהוג על מנת לעמוד בכל דרישות החוק, כמו גם ליהנות מההגנה והביטחון שהוא מספק?
זכויות ובעלות על נכסי מקרקעין, רישום, הערות אזהרה, עסקאות נוגדות ועוד – חוק מקרקעין
בין הסעיפים והנושאים העיקריים השונים הנכללים בחוק מקרקעין בישראל ניתן למצוא התייחסות כאמור לכל פעולה או מצב הקשורים בנכסי נדל"ן, כאשר הדוגמאות הבולטות הן כמובן קנייה/מכירה של נכס, רישום בטאבו, זכויות שונות, שכירות וכיוצ"ב. בכל הנוגע לבעלות על נכס נדל"ן, מסדיר חוק מקרקעין את הבעלות באמצעות רישום בטאבו, וזו מפורטת בנוגע לשטח, לעומק ולגובה של הנכס, כמו גם מבנים הבנויים על הקרקע ואינם ניתנים להזזה.
קיימים סוגים שונים של בעלויות (המוכרת ביניהן היא בעלות פרטית) המפורטים בחוק. חוק מקרקעין מתייחס ספציפית לעסקאות נוגדות, דוגמת מקרה בו מוכר מתקשר עם שני קונים שונים ללא ידיעתם. החוק מסדיר את הזכויות במקרה זה, ובמקרים אלו לרוב נדרש בית משפט אשר יכריע בסוגיה, בהתאם ללשון החוק. הערת אזהרה היא כלי בסיסי המפורט בחוק מקרקעין, כלי המאפשר להתמודד עם מצבים של עסקאות נוגדות באמצעות הליך רישום פשוט יחסית בו יכול לנקוט מי שקיבל התחייבות לקנייה או ביצוע פעולה מסוימת אחרת בנכס, וכך ליצור לעצמו ערובה לבעלות עליו. חוק מקרקעין מסדיר גם את כל נושא השכירות של נכסים – אחת הזכויות הבסיסיות והנפוצות ביותר אשר גם רלבנטית למספר הרב ביותר של אנשים במדינה.
1 צפייה בגלריה
מרכז הנדלן
מרכז הנדלן
מרכז הנדלן
(צילום: depositphotos)
כיצד להתנהל בהתאם לחוק מקרקעין וליהנות מההגנה שהוא מספק? מאחר וכמעט כל אחת ואחד מאיתנו מתקשרים במהלך חיינו לפחות בכמה חוזים הקשורים למקרקעין, חוק מקרקעין למעשה רלבנטי ביותר עבור כולנו. לכן שווה להכירו ולפעול בהתאם להוראותיו, הן על מנת לעמוד בדרישות החוק והן על מנת ליהנות מההגנה שחוק זה נועד לספק לאזרחים הנקשרים בעסקאות מקרקעין.
לא מזיק כמובן להכיר את עיקרי חוק מקרקעין, במיוחד אלו הקשורים ישירות למצב הרלבנטי עבורכם, וזאת ניתן לעשות בקלות באמצעות קריאת חומר באינטרנט – הן כתבות שונות והן לשון החוק עצמו המפורסמת באתרי הממשלה. אך במידה ואתם נכנסים לעסקת מקרקעין משמעותית (דוגמת קנייה או מכירה של נכס), מומלץ ביותר לעבוד עם עורך דין המתמחה בתחום הנדלן–עורך דין נדל"ן/מקרקעין. בעל מקצוע זה בקיא ברזי החוק ויידע כיצד להגן על זכויותיכם בצורה הטובה ביותר, כמו גם להכווין את פעולותיכם כך שתעמדו בכל דרישות החוק הרלבנטיות.