קבלו הערכה - אם הקורונה הייתה תוצאת חיפוש או דף אינטרנט כלשהו, אנחנו בטוחים שבתוך דקות כולם היו פועלים להסיר ולמחוק את התוצאה השלילית והבעייתית הזאת, כמה שיותר מהר. אבל הקורונה היא לא דף אינטרנט וגם לא רק מותג של בירה, ובחסות המגפה ששוטפת אותנו בפעם השלישית, ניתן לראות כי היא ממשיכה לספק כותרות וסיפורים מעניינים.
אם בהתחלה היינו שומעים על אנשים פרטיים שהפרו בידודים, כמו במקרה של בעלי הפיראט האדום או ורד סבן, הרי שעם הזמן ובשלהי הגל השני התחלנו לשמוע על מפורסמים שעורכים מסיבות והשקות ועל הדרך גם מפיצים את המחלה ומדביקים מוזמנים. זה כמובן לא נעים לחלות במחלה, אבל גם לא נעים להתפרסם תחת כותרות שליליות. באותו זמן קיבלנו בסוכנות eBrand כמה בקשות ופניות מצד אנשים עם בקשה אחת - מחיקת תוצאות מגוגל, שכן הדבר פוגע בזכות לפרטיות שלהם, וגורם להם בעיות במוניטין. מיכל (ויצמן) הקטנה עמדה בלב סערה תקשורתית כאשר סמדר שיר שראיינה אותה, נכנסה לבידוד בעקבות הימצאותה של מיכל כחיובית לנגיף. שיר תקפה את ויצמן בפייסבוק וטענה כי היא מסכנת אנשים ומפיצה את המחלה, והכותרות לא איחרו להגיע. בבת אחת תוצאות החיפוש של מיכל הקטנה השתנו לרעה, עשרות אתרים ציטטו את דבריה של שיר, והאירו את מיכל הקטנה באור גדול אך שלילי. לא ניכנס לדיון מי מהצדדים צודק, אך זהו מקרה קלאסי שבו אדם יכול להתפלל שמישהו יבצע פעולת הסרת או מחיקת כתבות מגוגל.
3 צפייה בגלריה
תוצאות חיפוש על מיכל הקטנה
תוצאות חיפוש על מיכל הקטנה
תוצאות חיפוש על מיכל הקטנה
(צילום: CANVA)
בוגי, יש גוגל!
חוץ מהקורונה שהפכה להיות אולי המילה הכי פופולרית בשנה האחרונה, אנחנו נמצאים במעין מערכת בחירות אחת ארוכה, מתישה ומתמשכת. בין בשל המחאות השבועיות או התפקוד הלקוי של הממשלה, הבחירות הרביעיות יתקיימו בחודש מרץ 2021, והסערות התקשורתיות רק התחילו. אחרי הפיצול של מפלגת "יש עתיד" ו"תלם" של בוגי יעלון, זה האחרון התחיל לגשש ולחפש מועמדים חדשים למפלגה שלו.
אנחנו לא יודעים איפה הוא חיפש את אותם מועמדים, אבל בטוח שבוגי לא הריץ חיפוש קצר בגוגל, אחרת הוא היה חוסך לעצמו את הסאגה של למנות מועמד ולהסיר אותו לאלתר תוך שעות ספורות. עו"ד איימן אבו רייא היה השחקן הפוליטי עם זמן הפעילות הקצר ביותר - פחות מ-10 שעות, כשלחובתו עומדים מעצר וחשד לביצוע מעשה שוחד, אך האם אבו רייא היה יכול להמשיך בתור שחקן פוליטי במפלגה של יעלון? אפשר לנחש שאם היה ניתן להסיר בקלות ובפשטות כתבות מהאינטרנט או מתוצאות החיפוש של גוגל, אז התשובה הייתה כנראה חיובית, אם כי לדעתנו תחקיר פשוט יחסית של אחד מכתבי הפלילים היו עולים על כך במוקדם או במאוחר. בכל אופן, שני המקרים הללו הם רק טיפה בים של ידיעות, פרסומים, כתבות, מאמרים ואזכורים לא מחמיאים או שליליים המפורסמים על אנשי ציבור ועל אנשים פרטיים. בעוד שאנשי ציבור מבינים שפרסום ידיעות עליהם מגיע כחלק מתפקידם הציבורי, אנשים פרטיים לא תמיד מעוניינים ששמם ינצנץ בכותרות באתרי החדשות הגדולים.
3 צפייה בגלריה
הדף הראשון של עו"ד אבו רייא מלא בכתבות שליליות ובעייתיות
הדף הראשון של עו"ד אבו רייא מלא בכתבות שליליות ובעייתיות
הדף הראשון של עו"ד אבו רייא מלא בכתבות שליליות ובעייתיות
(צילום: CANVA)
איך מוחקים תוצאות בגוגל?
אחת השאלות הכי הגדולות שעימה אנחנו מתמודדים ב-eBrand היא כיצד הכי נכון לטפל בפרסומים שאותם רוצים להסיר. כשמגיעה אלינו פנייה הכוללת בקשה להסרה או מחיקה של כתבה או אזכור כלשהו מתוצאות החיפוש, אנחנו בודקים את האזכור על כל רבדיו ועל סמך הניסיון המקצועי שלנו, כולל בדיקת חוזק האתר מבחינת גוגל. לכל כתבה ישנם מספר פרמטרים, כמו האם האתר יהיה מוכן להסכים להסיר בכלל כתבות, תאריך פרסום הכתבה והאם חלה התיישנות, האם הכתבה חסרת עניין ציבורי, האם הכתבה עוד רלוונטית בימינו, האם בכתבה מפורסמים אי דיוקים או פייק ניוז ועוד.
כל כתבה חייבת לעבור ניתוח ואפיון כמעט כירורגי - האם והיכן מופיע שם האישיות, כמה פעמים השם מופיע, האם יש תמונה או סרטון, האם הכתבה מופיעה ברשתות החברתיות, ועוד מגוון רחב של שאלות שהן בגדר "מתכון סודי" להסרת כתבות ואזכורים מתוצאות החיפוש. חשוב לציין כי לא תמיד אנחנו מצליחים להסיר בצורה מושלמת את הכתבות והאזכורים, ולא תמיד מחיקת הכתבה היא אפשרית בכלל.
מה עושים אם אתר לא מוכן למחוק כתבה?
לא מדובר במשהו חריג, ובמשך השנים נתקלנו בכמה אתרים שמסרבים למחוק או להסיר ידיעות, גם אם הן ישנות ולא עדכניות. בנוסף לכך, שמנו לב שאתרים בחו"ל המוצגים בשפות אחרות ומקום מושבם אינו בישראל, מערימים קשיים וכמעט שלא מוכנים להסיר את הכתבות הבעייתיות. לצורך כך, דרוש קמפיין לניהול מוניטין באינטרנט, אך גם קמפיין זה לא משוגר בצורה אוטומטית לרחבי הרשת.
3 צפייה בגלריה
"לא כולם ממהרים למחוק כתבות"
"לא כולם ממהרים למחוק כתבות"
"לא כולם ממהרים למחוק כתבות"
(צילום: CANVA)
במאקרו, ניתן לומר שרוב הקמפיינים לניהול מוניטין דומים מבחינת השלד ההתחלתי שלהם, וגם הפעילות השוטפת שיש לבצע. ברמת המיקרו, כל קמפיין שונה ואחר מהשני, כאשר יש לקחת בחשבון את תאריך פרסום הידיעות השליליות, כמות הכתבות, חוזק האתרים שבהם מופיעות הכתבות וכו'.
על סמך הניסיון המקצועי שלנו, ניתן לומר בוודאות ובביטחון מלא כי קמפיין לניהול מוניטין שנוהל ובוצע בעזרת חברה בעל ניסיון וידע נרחב בתחום, הכולל מעקב אחר תוצאות החיפוש, העלאת תוכן איכותי, הקמת תשתית דיגיטלית מקצועית ופרסום כתבות, מניב פירות תוך זמן יחסית קצר, וברוב המקרים מצליח לשנות ב-180 מעלות את תוצאות החיפוש בגוגל. כמובן שכחלק מקמפיין לניהול מוניטין, מבוצעת הסרה של תוצאות חיפוש בגוגל או מסמכים משפטיים שלא אמורים להיות זמינים וציבוריים באינטרנט. מכאן שניתן בצורה מסוימת להעלים או למחוק כתבות מתוצאות החיפוש של גוגל, אך מדובר על תהליך שלוקח זמן, ולא בלחיצה על כפתור אחד.
eBrand הינה סוכנות לניהול מוניטין באינטרנט ומיתוג אישי, והיא הראשונה בתחום זה בישראל (נוסדה ב-2008).
כתב תום רוזנשטרום 19/1/2021