מבלי ששמנו לב לכך מערכת הביוב משפיעה בצורה נכרת על איכות חיינו. כולנו שמענו לא פעם את המונח שאיבת ביוב וסביר להניח שלרובנו יש מעט ידע כללי בנושא. אך האם אנו יודעים מתי מבצעים שאיבת ביוב? מי מבצע שאיבת ביוב? כיצד מבוצעת שאיבת ביוב? על כל השאלות האלו ורבות נוספות נענה במאמר הבא. קריאה מהנה.
מתי מבצעים שאיבת ביוב ?
רבים טועים לחשוב ששאיבת ביוב מתבצעת רק כאשר ישנה סתימה במערכת הביוב, אך למעשה הנחה זו שגויה. אכן במקרים רבים בהם ישנה פסולת שגרמה לסתימת הביוב נעשית שאיבת ביוב, אך עם זאת אין זה המצב היחידי בו נעשית שאיבת ביוב. המצבים העיקריים בהם נדרשת שאיבת ביוב :
  • מאגר ביוב ללא חיבור למערכת הביוב הראשית – קיימים מאגרי ביוב רבים שאינם מחוברים למערכת הביוב הראשית, הם נפוצים בעיקר באזורים מרוחקים או מבודדים כדוגמת אתרי בנייה וכן בבניה ישנה. במקרים אלו חובה לשאוב את הביוב אחת לתוקפה אחרת הביוב יגלוש החוצה ויזהם את הסביבה. דוגמאות למאגרי ביוב שאינם מחוברים למערכת בביוב הראשית: בור ספיגה, בור רקב, שירותים כימיים ועוד.
  • ניקוי מערכת הביוב מפסולת – מערכת הביוב נועדה להזרים שפכים, אך היא נאלצת להתמודד עם אתגרים רבים שפועים מהותית בתפקודה. משתמשים במערכת הביוב משליכים לתוכה שקיות פלסטיק, מוצרי היגיינה ומגבונים אשר נאגרים וגורמים לסתימות ביוב חוזרות ונשנות. לכן במקרים בהם סתימות הביוב חוזרות חדשות לבקרים או אף במקרים בהם אנו רוצים לבצע אחזקה מונעת ולמנוע את סתימת הביוב הבאה, נבצע שאיבת ביוב.
  • פתיחת סתימות ביוב - לעיתים שאיבת הביוב לכשעצמה אף פותחת סתימת ביוב קיימת, בזכות סילוק הפסולת שגרמה לסתימה.
כיצד מבצעים שאיבת ביוב?
שאיבת ביוב מתבצעת באמצעות ציוד ייעודי לשאיבת ביוב. למעשה קיימים מספר פתרונות שאיבה אשר יותאמו על ידי צוות הביובית למצב בשטח בהתאם לתנאים ולצורך הקיים. אמצעי השאיבה הנפוצים ביותר הם:
  • שאיבה באמצעות ביובית – בעזרת משאבת וואקום עוצמתית שר מורכבת על הביובית. הביובית המסוגלת לשאוב במהירות עצומה של עד 40,000 ליטרים בדקה. צוות הביובית משתמש ביכולת השאיבה לא רק למטרת שאיבת ביוב אלא עבור מגוון שרותי שאיבה, כדוגמת: שאיבת הצפות, שאיבת מפריד שומנים מגני אירועים, מסעדות ומפעלי מזון. את החומר שנשאב הביובית אוגרת בתוך מיכל המותקן על גביה, ובתום השאיבה צוות הביובית יוביל את תכולת המיכל לאתר הטמנה מורשה שם יטופל הביוב כחוק.
  • משאבות ביוב ניידות – משאבות בעוצמות שונות כאשר השימוש בהן נעשה בהתאם לצורך של צוות השאיבה. היתרון המרכזי של המשאבות הניידות הוא שניתן לנייד אותן בקלות ולבצע בעזרתן שאיבה במקומות אליהן הביובית מתקשה להגיע, כדוגמת חניון צר או בור ביוב מרוחק.
  • משאבות טבולות –משאבה צנטריפוגלית אשר מושלכת למאגר הנוזלים, שואבת את הביוב ומסלקת אותו החוצה באמצעות צינור המחובר אליה.
עלות שאיבת ביוב בדיוק כמו מחיר שירותים אחרים, מחיר שאיבת הביוב משתנה ותלוי במספר פרמטרים. אם תבקשו הצעת מחיר מחברת ניקיון עבור ניקוי מבנה משרדים סביר להניח שתתבקשו להעביר נתונים כדוגמת גודל השטח הרלוונטי, תדירות הניקיון הרצויה, תקופת ההתקשרות ועוד. כך גם בתחום שאיבות הביוב, המחיר משתנה בהתאם למספר פרמטרים. הגורמים העיקריים אשר משפיעים על מחיר שאיבת ביוב:
  • סוג והרכב החומר הנשאב – לחומר הנשאב השפעה על זמן העבודה וכן על עלות הטמנת החומר באתר מורשה לאחר השאיבה. לכן, מחיר שאיבת ביוב נמוך ביחס למחיר שאיבת שמנים ממוסך לדוגמה. ועל אותו העיקרון כמות עצומה של מגבונים או ביוב שהתייבש והתאבן עשויים להשפיע על מחיר השאיבה. ככל שעבודת השאיבה תהיה מורכבת יותר ותדרוש זמן עבודה ארוך יותר מחיר שאיבת הביוב עשוי להתייקר בהתאם.
  • כמות החומר הנשאבת – היקף השאיבה משפיע ישירות על המחיר, ככל שהיקף השאיבה גדול יותר כמובן שמחיר שאיבת הביוב יאמיר, אך מנגד המחיר לקוב יהיה זול יותר.
  • גישה לצוות השאיבה – ככל שהגישה למוקד השאיבה נוחה יותר כך עבודת צוות השאיבה תהיה קלה יותר ובהתאם הצעת המחיר שתקבלו תהיה אטרקטיבית יותר. בור השאיבה רחוק משביל או כביש נגיש ויש לטפס על החומות לשם גישה למוקד השאיבה? תהיה לכך השפעה על עלות השאיבה.
  • שירות חירום – הזמנת שאיבת ביוב בחצות הלילה ? ככל הנראה המחיר יהיה יקר יותר לעומת שאיבת ביוב בשעות העבודה המקובלות
  • לקוח חוזר או חד פעמי? לקוח חוזר ככל הנראה יזכה להנחה משמעותית
שמירה על איכות הסביבה הליך שאיבת הביוב חשוב מאוד לשמירה על איכות הסביבה, ולכן קיים פיקוח הדוק בנושא ותקנות לא מעטות מתייחסות לנושא זה. רק תחשבו על ההשלכות של גלישת ביוב החוצה וזיהום מי התהום, הפגיעה בחמורה בבעל החיים בסביבה וכן הלאה. עם המודעות לחשיבות השמירה על איכות הסביבה החקיקה בנושא הולכת וגוברת, ניתן לדוגמה לציין את האיסור לבניית בורות ספיגה בבנייה חדשה למעט מקרים חריגים, איסור זה הינו תוצאה של חקיקה מתחילת שנות ה-90. את הביוב הנשאב חובה על פי חוק לפרוק במכון טיהור שפכים מורשה מטעם המשרד להגנת הסביבה. מכוני טיהור השפכים מבצעים תהליכים שונים לטיהור השפכים לשם שמירה על איכות הסביבה ומזעור הנזק הסביבתי ככל הניתן. בתהליכים האלו מפרידים ממי הביוב חומרים מזהמים כדוגמת חיידקים ובסוף התהליך מתקבלים מי קולחים. אומנם מי הקולחים אינם ראויים לשתייה, אך ניתן לבצע בהם שימושים חוזרים. השימוש במי הקולחים נפוץ בעיקר בענף החקלאות ולעתים אף מזרימים אותם לנחלים מבלי שיגרמו לזיהום.
זקוקים לפתרונות השונים בתחום הביוב בהרצליה והסביבה? המרכז לשירותי ביובית ע.א. ישמחו לתת לכם את השירות המקצועי ביותר! ניתן ליצור קשר ולקבל ייעוץ חינם.