מה בעצם גורם לצרבת? לפני שנפתור את הבעיה, יש להבין את מקורה. הגורמים לצרבת יכולים להיות רבים ושונים מאוד זה מזה. לכן, יתכן שפעם תחושו בכך בשל סיבה אחת, ופעם בגלל גורם אחר. הסיבות השכיחות ביותר הן: כמות גבוהה מדי של חומצת קיבה, הריון, תרופות מסוימות ומזונות מסוימים.
למעשה מדובר בסימפטום של ריפלוקס חומצי. צריך לזכור כי הוושט, הקיבה והתריסריון מחוברים. כאשר תוכן הקיבה זורם בחזרה לוושט, הדבר גורם לצרבת [בהרחבה]. היא גם יכולה להיגרם גם מאכילת יתר או אכילת מזון עתיר שומן וחומצה. חלק מהסיבות לתופעה זו כוללות גם מצב רגשי כמו: חרדה או דיכאון, עישון, השמנת יתר ולחץ דם גבוה.
רבים נוטים ליטול מייד תרופה נגד צרבות כדי להפסיק את התחושה המעיקה, אך בפועל קיימות גם חלופות אחרות. למשל – שינוי של התזונה או הוספה של פריטים נוגדי חומצה.
1 צפייה בגלריה
המרכז לבעיות עיכול
המרכז לבעיות עיכול
המרכז לבעיות עיכול
(צילום: freepik)
תזונה – הוסיפו נוגדי חמצון לתפריט אחת מהדרכים למנוע צרבות באופן טבעי היא באמצעות הוספה של פירות וצמחי מרפא המסייעים לגוף, תוך שבירת רמת החומציות בקיבה. בין מגוון אפשרויות טיפול טבעי לצרבות אפשר לציין:
  • אניס – גם את האניס אפשר לרתום לטובתכם. אתם יכולים להמיס כמוסות של אניס אותן ניתן לרכוש בכל בית מרקחת או חנות הומאופטית, וללגום לאיתכם. יש לציין כי האניס עשוי להעלות את לחץ הדם ולכן טיפול זה אינו מתאים למי שלוקה בלחץ דם גבוה.
  • כורכום – הכורכום כבר הפך מזמן לחלק בלתי נפרד מהטיפולים הטבעיים בשפע של תחלואים שונים. הוא מסייע גם לצרבות בזכות העובדה שהוא מאזן את החומציות בקיבה. ניתן לצרוך אותו במגוון דרכים – תה עשוי מכורכום, תיבול של הארוחות בתבלין זה ואפילו כמוסות שנמסות בקיבה (למי שממש לא אוהב את הטעם הייחודי של התבלין).
  • בננה – נכון, פצצת האנרגיה הצהובה מסוגלת גם לאזן את החומציות בקיבה. יש כמובן לאכול אותה באופן מאוזן כדי לא לגרום לבעיות אחרות כמו עצירות. אז ממחר, הוסיפו בננה אחת לתזונה היומית שלכם.
  • קמומיל – את הקמומיל כמעט כולם מכירים כדרך לפתור כמעט כל בעיה הקשורה בבטן. מכאבים שנובעים מעצירות ועד לדלקות שונות. חליטה של קמומיל (אפשר גם להוסיף שומר) עם מים רותחים בסיר קטן תאפשר לכם להכין משקה שיכול ללוות אתכם במשך כל היום. אפשר לשתות אותו חמים מעט או אפילו קר (כמו מיץ טעים במיוחד). את הקמומיל אפשר גם לקנות בעלים לחליטה (לא בשקיק התה) ולחלוט אותו מספר דקות. אל תוסיפו הרבה סוכר כדי לא לפגוע בהשפעה של הצמח.
בנוסף, לשינוי התזונתי ניתן גם לנסות דיקור טבעי המסוגל להפחית את הצרבות ולהשיב את האיזון לגוף.
מה לא כדאי לאכול כאשר סובלים מצרבות? חלק מהגורמים לצרבות הם פריטי מזון שגורמים לעומס בקיבה ולהצטברות של חומצות קיבה העולות מעלה, לכיוון הוושט.
ישנם מוצרים מזון שמטבעם מעודדים יצירה של חומצה זו כמו נענע, מזון מטוגן או בעל ריכוז גבוה של שומנים, מוצרי אלכוהול למיניהם, מיץ תפוזים או לימון, בצל, מאכלים חריפים, עגבניות, חצילים ועוד. לכן, אם אתם רגישים לצרבות כדאי לנסות לא להפריז במוצרים אלה. בנוסף, חלק מהאנשים גם סובלים מהתופעה לאחר שתייה של קפה.
התנהלות נכונה כדי למנוע תופעה זו התנהלות נכונה לפני ואחרי האוכל יכולה לסייע למנות חלק מהצרבות המעיקות. למשל, אם אתם מעוניינים לאכול ארוחה דשנה, חלקו אותה למנות קטנות יותר ואכלו אותה לאורך זמן, בנגיסות קטנות ועם הפסקה מדי פעם. כך, הקיבה לא תכנס ל"מצב חירום" ותשחרר כמות גדולה מדי של חומצה כדי לפרק את כל המזון בפעם אחת.
בנוסף, אם אוכלים ארוחה עם מנות "כבדות" כמו בשרים ודגים רבים מומלץ לעשות זאת מספר שעות לפני שאתם שוכבים לישון. מדוע? משום שמנח הגוף עשוי לעודד חלק מהמזון לעלות מעלה לכיוון הוושט ולגרום לצרבות. כדאי להיעזר בעובדה כי כאשר אנו עומדים או יושבים הקיבה נמצאת מתחת לוושט, וכוח הכבידה הוא זה שגורם למזון להישאר במקומו ללא תנועה עד לתום תהליך העיכול.
לסיכום, אם גם אתם סובלים מהתופעה חשוב לזכור כי קיים גם טיפול טבעי שיכול לסייע לכם להיפרד מהצרבת לשלום. כמובן, שאם תזכרו לפעול לפי ההנחיות שהזכרנו תוכלו גם למנוע לא פעם את הופעתה מבעוד מועד. כך, תוכלו ליהנות מארוחות לאורך כל היום, ללא הצריבה המיותרת בגרון. אם תכינו בבית תמיד מספר מרכיבים טבעיים לטיפול בתופעה, תוכלו מיד להיעזר בהם בעת הצורך.