ישראלים רבים לא מודעים לעובדה הזו, אך ישנן מספר רב של בדיקות ראייה שמרפאות ומרכזי אופטיקה יכולים לבצע עבורכם.
לא משנה אם אתם מעוניינים לבצע את הבדיקה בחנות אופטיקה בפתח תקווה או אצל רופא העיניים שלכם בראשון לציון, חשוב להכיר את סוגי הבדיקות השונות ולדעת בדיוק איזו בדיקה אתם מעוניינים לעבור. אם אתם רוצים לוודא שאתם מבקשים את הבדיקה הנכונה בשבילכם, אנחנו מזמינים אתכם להמשיך לקרוא. אספנו עבורכם את כל המידע שצריך להכיר אודות בדיקות הראייה הקיימות כיום.
בדיקת ראייה שגרתית - שנתית אולי הבדיקה החשובה מכולם היא הבדיקה שרבים נוטים לזלזל בה, בדיקת העיניים השגרתית. בבדיקה זו, האופטומטריסט יסקור את שדה הראייה שלכם, יבצע בדיקה שתבחן את חדות הראייה שלכם ותוכל לקבוע האם אתם זקוקים למשקפיים. בנוסף, במהלך הבדיקה האופטומטריסט יבדוק האם ישנו קימור בקרנית העין או בעדשה שלה, מה שיכול לגרום לראייה מטושטשת ולמספר אי נעימויות בראייה ובתחושה הכללית של העין.
מטרת הבדיקה הזו היא לוודא שהעין שלכם מתפקדת בצורה טובה ומאפשרת לכם את הראייה הטובה ביותר על מנת להשתמש בה בשימוש יום-יומי. ההמלצה של רופאים רבים היא לבצע את בדיקת הראייה השגרתית פעם בכ-5 שנים, אך אנחנו ממליצים לכם לבצע אותה לעיתים תכופות יותר על מנת לוודא שאין שום דבר שמפריע לכם לראות שש-שש.
1 צפייה בגלריה
מאיר עיניים
מאיר עיניים
מאיר עיניים
(צילום: freepik)
בדיקת עיוורון צבעים במידה ואתם חושדים שאתם או ילדיכם סובלים מעיוורון צבעים, חשוב לגשת ולבצע את הבדיקה הזו. במסגרת בדיקה זו, האופטומטריסט יציג בפניכם מספר תמונות המורכבות מנקודות צבע שונות. אתם תידרשו להגיד בדיוק מה אתם רואים ומכך הרופא יוכל להסיק האם אתם סובלים מעיוורון צבעים, ואם כן מאיזה סוג של עיוורון צבעים. הבדיקה הזו יחסית פשוטה והיא יכולה לחסוך לכם וליקרים לכם שנים של כאב לב וחוסר הבנה.
בדיקת OCT אולי יצא לכם להיתקל בשם הארוך של הבדיקה, Optical Coherence Tomography, ולא עד הסוף להבין מה היא אומרת. בקצרה, מדובר בבדיקה שיכולה לזהות באופן מדויק יותר מכל בדיקה אחרת מחלות עיניים או מצבים שמצריכים טיפול והתערבות רפואית. במסגרת הבדיקה מתבצע צילום של הרשתית באופן לא פולשני. הצילום, שנעשה באמצעות קרני לייזר, מייצר תמונה ברורה של שכבות הרשתית ומאפשר לאופטומטריסט לזהות בקלות כל מצב חרג.
בדיקת שדה הראייה בדיקת שדה הראייה היא בדיקה המתבצעת לרוב באופן ידני והיא באה לבחון האם קיימת פגיעה בשדה הראייה שלכם. יש אפשרות לבצע את הבדיקה גם על ידי מכשיר ייעודי, אך לרוב נהוג להשתמש בו רק כשהבדיקה הידנית מפיקה תוצאות לא חד-משמעיות. פגיעה בשדה הראייה יכולה להיווצר בעקבות מספר של גורמים כמו מחלות תורשתיות, מכה לעין ועוד.
בדיקת מיקוד ראייה בדיקה זו בודקת האם קיים חוסר תיאום בין שרירי העין שמובילים לחוסר מיקוד של העין ולבעיות בראייה. במרבית המקרים, הבדיקה מיועדת עבור ילדים ונוער בגילאי בית הספר. פעמים רבות ילדים המקבלים אבחון של קשב וריכוז נובעות בכלל מבעיה בראיה ומחוסר היכולת של הילד למקד את הראייה שלו בדבר אחד בכל פעם כמו הלוח או המחברת. הבדיקה למעשה בודקת את העבודה המשותפת של שתי העיניים ואת דרך שליחת המסרים שלהן אל המוח, כך שיוכלו לזהות אם קיימת בעיה ב"תרגום".