תהליכים אלו יוצרים שפע של הזדמנויות עבור עסקים המעוניינים לעשות את המעבר מעסק מקומי לעסק בינלאומי. לצד היתרונות ופוטנציאל הצמיחה המסחרר, כניסה לזירה הבינלאומית כרוכה בלא מעט אתגרים, תחרות וקשיים, ודורשת חשיבה אסטרטגית חכמה ובניית תכנית פיתוח עסקי מפורטת ומקיפה.
תכנית לפיתוח עסקי בינלאומי ההחלטה לחדור לזירה הבינלאומית היא רק הצעד הראשון, והיא מעלה לא מעט סימני שאלה: לאיזה שוק לחדור? מהם הצרכים העיקריים בשוק היעד? מי המתחרות במדינת היעד ומה היתרון של המוצר שלי? מהן הרגולציות הנדרשות? כיצד נערכים מבחינה לוגיסטית?
כדי לענות על שאלות אלו, ועל שאלות קריטיות נוספות, מומלץ להיעזר בשירותי פיתוח עסקי בינלאומי על ידי חברה המתמחה בתחום, אשר תדע לרתום את הידע, הניסיון והקשרים שלה למינוף התהליך.
אלון רוזן, מנכ"ל חברת אלמנטס המתמחה במתן שירותי פיתוח עסקי ויעוץ לחברות, מפרט 3 פונקציות מרכזיות אותן ממלאת מחלקת הפיתוח העסקי (בין אם היא פנים ארגונית או במיקור חוץ):
איתור הזדמנויות בשוק הבינלאומי - אנשי הפיתוח העסקי יחקרו את השוק הבינלאומי בתעשייה הרלוונטית, יאתרו הזדמנויות חדירה לשווקים חדשים. הם יבדקו את השוק במדינה הזרה, ינתחו את המתחרים המקומיים והבינלאומיים ויגבשו המלצות חדירה לשוק זה - לרבות שינויים נדרשים במוצר עצמו, או פיתוח מוצרים חדשים.
בניית אסטרטגיות ותוכנית פעולה - בניית תכנית פעולה וגיבוש המלצות אסטרטגיות למחלקות השונות בארגון, תוך מתן תשומת לב לרגולציות במדינה הזרה ולכל האותיות הקטנות והחשובות. מחלקת הפיתוח העסקי תסייע בבניית חטיבות עסקיות ייעודיות בשוק היעד, לצד הקמת ערוצי הפצה בינלאומיים שיסייעו בשיווק, מכירות ובהטמעת החברה ביעד החדש.
יצירת קשרים אסטרטגיים משמעותיים - חדירה לשוק הבינלאומי דורשת קשרים אסטרטגיים במדינת היעד ובניית רשת קשרים ענפה המבוססת על שיתופי פעולה. מחלקת הפיתוח העסקי תדאג לבנות את הרשת הזו בזירה המקומית והבינלאומית, ותרתום לשם כך את קשריה עם גופים רלוונטיים במדינת היעד.
1 צפייה בגלריה
אלמנטס
אלמנטס
פיתוח עסקי בינלאומי
(צילום: FREEPIK)
פיתוח עסקי - לא רק בחו"ל לפיתוח העסקי יש תפקיד משמעותי גם עבור חברות הפועלות בגבולות הארץ. מטרת המחלקה היא לסייע לצמיחת החברה, להבין מהם הכיוונים הנכונים להתפתחות במטרה להגשים את מטרות החברה לטווח הארוך, ולוודא שהיא נשארת חלק משמעותי בשוק בו היא משחקת.
בין היתר, מחלקת פיתוח עסקי עוסקת באיתור הזדמנויות עסקיות חדשות, יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים, שיפור יעילות הארגון וכן סיוע בפיתוח מוצרים חדשים במטרה לשמור על רלוונטיות וחדשנות בשוק משתנה ללא הרף. את כל המידע שהיא אוספת ומנתחת, וכן את ההמלצות הנובעות ממנו, היא מעבירה להנהלה להמשך יישום.
לסיכום שירות פיתוח עסקי יסייע לארגון לגבש תכנית אסטרטגית, מקומית או בינלאומית, מובילה, לצמיחה נכונה של העסק ושמירה על הרלוונטיות שלו בשוק המשתנה. צורך זה חיוני במיוחד בתקופה זו של אי יציבות ושינויים גלובליים תכופים ויכול להיות קריטי עבור הצלחת הארגון ושגשוגו.