הפרעות אכילה - סוגים עיקריים
קיימים מספר סוגים עיקריים של הפרעות אכילה שכדאי להכיר, על מנת שנוכל לזהותם ביתר קלות:
סוג ראשון, ומוכר הוא אנורקסיה - הפרעה אשר הסובלות והסובלים ממנה נוטים לירידה דראסטית במשקל עקב הרעבה עצמית ומתאפיינים בפחד חזק ובלתי נשלט מפני השמנה ואף עלייה מינורית במשקל.
סוג נוסף של הפרעת אכילה ממנה סובלים לא מעט אנשים היא בולימיה - הפרעה במסגרתה צורכים כמויות רגילות או גדולות של מזון, אך משתמשים בשיטות "מפצות" למיניהן על מנת להיפטר מהמזון שנצרך ולהוריד חזרה את המשקל שעלול להתווסף. מדובר בשיטות כמו הקאה, נטילת חומרים משלשלים וכיוצ"ב.
1 צפייה בגלריה
הפרעות אכילה
הפרעות אכילה
הפרעות אכילה
(צילום: Depositphotos)
סוג שלישי שכדאי להכיר הוא של התקפי זלילה, או "בולמוס אכילה". הפרעה זו מתאפיינת בהתקפי זלילה במסגרתם נצרכות כמויות גדולות של מזון במהירות, ובליווי תחושות כמו אשמה, גועל עצמי והרגשה כי אותו אדם אינו יכול להתנגד לצורך הפתאומי והעז לזלול ללא הכרה.
הפרעות אכילה מופיעות לא פעם בקרב אנשים הסובלים מסוג זה או אחר של OCD - התנהגות טורדנית כפייתית. זוהי קבוצה נפרדת ורחבה בפני עצמה של הפרעות התנהגות, אך פעמים רבות קיימת כאמור חפיפה בין הסובלים מ OCD לבין הסובלים מהפרעות אכילה, וכך גם דרכי ההתמודדות והטיפול הן פעמים רבות דומות או משותפות.
הפרעות אכילה – שיטות טיפול אפקטיביות
בעוד הפרעות אכילה בהחלט עשויות לשבש משמעותית את חייהם של הסובלים מהן, החדשות הטובות הן כי קיימות שיטות טיפול שונות אשר מוכיחות עצמן כאפקטיביות בקרב רבים מהמטופלות והמטופלים. כאמור, בחלק מן המקרים מדובר בשיטות המשותפות גם לטיפול בבעיות אחרות, דוגמת סוגים שונים של OCD.
דגמה לשיטת טיפול מומלצת שכזו היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול במסגרתו עובדים יחד עם המטופל/ת על שינוי מבוקר של דפוסי חשיבה חוזרים המאפיינים אותם (ובמקרה שלנו מקושרים דפוסים אלו עם הפרעת האכילה). גם טיפולים דינאמיים נפוצים להתמודדות עם הפרעות אכילה (טיפול פסיכולוגי) כך גם התערבויות משפחתיות.
מה שחשוב להפנים בהקשר זה הוא כי מציאת הטיפול הנכון והמתאים יכולה במקרים רבים לסייע משמעותית להתגבר על הפרעות אכילה ולחזור לשגרת חיים נורמאלית ובריאה. לכן חשוב שלא לאבד תקווה, ולפנות לאנשי המקצוע לצורך קבלת הטיפול המקצועי המתאים.