לאחר נחיתה בנמל תעופה, גילוי שהמזוודה לא הגיעה ליעדה יכול להוות תחילתו של מסע בירוקרטי מורכב ומייגע. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר בנסיעות עסקיות או אירועים משפחתיים חשובים, כאשר תוכן המזוודה עשוי להיות קריטי לתכלית הנסיעה.
אמנות בינלאומיות, חוקים מקומיים ונהלים פנימיים של חברות התעופה יוצרים רשת הגנה המבטיחה פיצוי במקרים של אובדן, עיכוב או נזק לכבודה. עם זאת, רבים מהנוסעים אינם מודעים לזכויותיהם המלאות, ואינם יודעים כיצד לפעול באופן יעיל למימושן.
1 צפייה בגלריה
זכויות נוסעים
זכויות נוסעים
זכויות נוסעים
(צילום: Victor Freitas באתר PEXELS)
אמנת מונטריאול
אמנת מונטריאול משנת 1999 מהווה את הבסיס המשפטי העיקרי להסדרת אחריות חברות תעופה בנוגע לכבודה בטיסות בינלאומיות. אמנה זו החליפה את אמנת ורשה משנת 1929 ואת הפרוטוקולים והתיקונים השונים שנוספו לה לאורך השנים. המטרה המרכזית של אמנת מונטריאול הייתה לעדכן ולאחד את המשטר המשפטי הבינלאומי בתחום התעופה האזרחית, תוך הגדלת הפיצויים לנוסעים והתאמתם למציאות הכלכלית העכשווית.
ישראל אשררה את אמנת מונטריאול בשנת 2011, וכך הצטרפה למעל 130 מדינות אחרות שחתמו עליה. האמנה הוטמעה בדין הישראלי באמצעות חוק התובלה האווירית והיא חלה על כל טיסה בינלאומית שיוצאת מישראל או מגיעה אליה, ובתנאים מסוימים גם על טיסות עם עצירת ביניים בישראל.
עקרונות יסוד של אמנת מונטריאול בנוגע לכבודה
אמנת מונטריאול קובעת מספר עקרונות יסוד בנוגע לאחריות חברות תעופה לכבודה:
1. אחריות אובייקטיבית: חברות התעופה נושאות באחריות אובייקטיבית לאובדן, עיכוב או נזק לכבודה. כלומר, אין צורך להוכיח רשלנות מצד חברת התעופה על מנת לקבל פיצוי.
2. תקרת פיצוי: האמנה קובעת תקרת פיצוי של 1,288 SDR (Special Drawing Rights - זכויות משיכה מיוחדות) לנוסע (כ-1,700 דולר אמריקאי נכון לשנת 2025). סכום זה מתעדכן מדי חמש שנים בהתאם לאינפלציה.
3. הגדרת תקופת האחריות: אחריות חברת התעופה חלה מרגע מסירת הכבודה לחברה ועד לרגע מסירתה בחזרה לנוסע.
4. חובת הודעה: על הנוסע להגיש תלונה בכתב לחברת התעופה תוך פרקי זמן מוגדרים:
o במקרה של נזק לכבודה: תוך 7 ימים מקבלת הכבודה
o במקרה של עיכוב בכבודה: תוך 21 יום מהמועד שבו הכבודה הייתה אמורה להגיע לידיו
o במקרה של אובדן כבודה: אין מגבלת זמן מפורשת, אך מקובל להחשיב כבודה כאבודה לאחר 21 יום
5. פטור מאחריות: חברת התעופה עשויה להיות פטורה מאחריות אם תוכיח שהנזק נגרם עקב פגם טבעי, איכות לקויה או תכונה פסולה של הכבודה עצמה.
ההסדר החוקי בישראל
בנוסף לאמנת מונטריאול, חוק שירותי תעופה הידוע גם בשם חוק טיבי, מספק שכבת הגנה נוספת לנוסעים ישראלים. אמנם, חוק זה עוסק בעיקר בביטולי טיסות ועיכובים, אך סעיף 6(ב) לחוק קובע במפורש כי "אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מזכויות נוסע לפי כל דין, לרבות לפי חוק התובלה האווירית". משמעות הדבר היא שנוסע ישראלי יכול להסתמך על הוראות אמנת מונטריאול במקרה של אובדן או עיכוב בכבודה.
סוגי מקרים וזכויות הנוסעים
עיכוב בהגעת כבודה
עיכוב בהגעת כבודה הוא המקרה השכיח ביותר מבין הבעיות הקשורות לכבודה. במקרה זה, הכבודה מגיעה לידי הנוסע באיחור, מה שעלול לגרום לאי-נוחות משמעותית, במיוחד אם מדובר בנסיעה קצרה.
זכויות הנוסע במקרה של עיכוב בכבודה:
1. פיצוי על הוצאות חיוניות: הנוסע זכאי להחזר הוצאות סבירות שנגרמו בשל העיכוב, כגון רכישת בגדים, מוצרי היגיינה אישית ופריטים חיוניים אחרים. לצורך קבלת החזר, יש לשמור את כל הקבלות על הרכישות.
2. פיצוי על נזקים עקיפים: במקרים מסוימים, ניתן לתבוע פיצוי על נזקים עקיפים שנגרמו בשל העיכוב, כגון הפסד הזדמנויות עסקיות או אירועים חשובים.
3. שירותי עזר: חברות תעופה רבות מציעות ערכת חירום בסיסית הכוללת מוצרי היגיינה, ולעיתים אף שוברים לרכישת בגדים.
אובדן כבודה
במקרה של אובדן כבודה, החברה אינה מסוגלת לאתר את המזוודה גם לאחר חיפושים. על פי אמנת מונטריאול, כבודה נחשבת אבודה אם לא נמצאה תוך 21 יום מהמועד שבו הייתה אמורה להגיע. עם זאת, חברות תעופה רבות מכריזות על כבודה כאבודה לאחר פרק זמן קצר יותר.
זכויות הנוסע במקרה של אובדן כבודה:
1. פיצוי כספי: הנוסע זכאי לקבל פיצוי על איבוד מזוודה עד לתקרה הקבועה באמנת מונטריאול (1,288 SDR, כ-1,700 דולר אמריקאי). הפיצוי אמור לכסות את ערך תכולת המזוודה ואת המזוודה עצמה.
2. הצהרת ערך מיוחדת: נוסע שתכולת מזוודתו בעלת ערך גבוה מהתקרה הקבועה, יכול להגיש "הצהרת ערך מיוחדת" (Special Declaration of Interest) בעת הצ'ק-אין ולשלם דמי ביטוח נוספים. במקרה כזה, חברת התעופה תהיה אחראית עד לסכום המוצהר.
נזק לכבודה
נזק לכבודה כולל כל פגיעה פיזית במזוודה או בתכולתה, כגון שבר, קרע, רטיבות, כתמים וכדומה. במקרה זה, הנוסע מקבל את הכבודה, אך היא או חלק מתכולתה ניזוקו.
זכויות הנוסע במקרה של נזק לכבודה:
1. תיקון הנזק: חברת התעופה רשאית להציע תיקון של הפריטים שניזוקו או של המזוודה עצמה.
2. פיצוי כספי: אם התיקון אינו אפשרי או אינו כדאי כלכלית, הנוסע זכאי לפיצוי כספי בגובה ערך הפריטים שניזוקו, עד לתקרה הקבועה באמנה (1,288 SDR).
תהליך הטיפול בתביעות כבודה
שלבים מעשיים בעת גילוי בעיית כבודה
כאשר נוסע מגלה שכבודתו לא הגיעה, הגיעה פגומה או הגיעה באיחור, חשוב לפעול באופן מיידי ומאורגן:
1. דיווח מיידי (Property Irregularity Report - PIR): יש לגשת מיד למשרד האבידות והמציאות בשדה התעופה ולמלא טופס דיווח על אי-סדירות בכבודה (PIR). יש לוודא קבלת עותק של הטופס, הכולל מספר מעקב.
2. תיעוד מפורט: יש לתאר במדויק את המזוודה (צבע, גודל, מותג, סימנים מיוחדים) ואת תכולתה העיקרית. במקרה של נזק, יש לצלם את הנזק עוד בשדה התעופה.
3. שמירת מסמכים: יש לשמור את כל המסמכים הרלוונטיים, לרבות כרטיס הטיסה, תג הכבודה, טופס ה-PIR, קבלות על רכישות חלופיות וכל תכתובת עם חברת התעופה.
הגשת תביעה לחברת התעופה
לאחר הדיווח הראשוני, יש להגיש תביעה פורמלית לחברת התעופה:
1. תלונה בכתב: יש לשלוח תלונה בכתב לחברת התעופה בתוך המועדים הקבועים באמנת מונטריאול (7 ימים במקרה של נזק, 21 יום במקרה של עיכוב).
2. מסמכים נדרשים: לתלונה יש לצרף:
o עותק של טופס ה-PIR
o עותק של כרטיס הטיסה ותג הכבודה
o רשימת פריטים שאבדו/ניזוקו, כולל הערכת שווי
o קבלות מקוריות של הפריטים (אם זמינות)
o קבלות על רכישות חלופיות במקרה של עיכוב
o תמונות של הכבודה או הנזק (אם רלוונטי)
3. שמירת עותקים: יש לשמור עותקים של כל המסמכים הנשלחים לחברת התעופה.
4. מעקב: יש לוודא קבלת אישור על קבלת התביעה ולעקוב אחר הטיפול בה.
במקרים רבים, חברות תעופה דוחות תביעות או מציעות פיצוי נמוך משמעותית מהמבוקש. במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות בסכום של עד 33,900 ש"ח (נכון לשנת 2025).
*מאמר זה מהווה פרסומת, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי


מוגש מטעם: terminal - זכויות נוסעים בטיסות