"כמשרד עורכי דין שעובד בכל הערים במרכז אנחנו מזהים בפתח תקווה לא מעט יתרונות לפרויקטים של התחדשות עירונית", אומרים השותפים.
אלו לא רק קלישאות אלא שהמספרים מדברים בעד עצמם. אין הרבה ערים שמשתוות ב-20 השנים האחרונות לפתח תקווה מבחינת המהפכה שעברה עליה. אם ב-1994 גרו בעיר רק כ-151 אלף תושבים, היום המספר עומד על יותר מרבע מיליון נפש והספירה נמשכת.
"לצד שכונות חדשות שהפכו למותגים בפני עצמן, כמו 'אם המושבות' או 'נווה גן', שמאכלסות אלפי משפחות צעירות שהגיעו אליהן מכל רחבי הארץ, גם האזורים הוותיקים עוברים שינויים מרחיקי לכת עם התחדשות עירונית מאסיבית", אומר עו"ד פפיש, "זו הוכחה חד משמעית לכך שחזון ארוך טווח עם התפתחות אסטרטגית, עשוי לקצור את הפירות".

1 צפייה בגלריה
עורכי הדין ליה קרל וליאור פפיש, ממשרד עורכי דין פפיש קרל ושות'
עורכי הדין ליה קרל וליאור פפיש, ממשרד עורכי דין פפיש קרל ושות'
עורכי הדין ליה קרל וליאור פפיש, ממשרד עורכי דין פפיש קרל ושות'
(צילום: מיכל קושרוב)

מקום רביעי בישראל במכירת דירות במיזמי תחדשות עירונית
המנופים ממלאים את קו הרקיע לא רק בשכונות המגורים. גם אזורי המסחר והעסקים מתפתחים בקצב מסחרר. דוגמה טובה היא שני אזורי התעשייה המתחדשים שעוטפים את ציר ז'בוטינסקי, קריית מטלון וקריית אריה, המתהדרים בעשרות אלפי מ"ר בסטנדרטים הכי גבוהים שיש (תרתי משמע).
לכל אלה מצטרפים פתרונות התחבורה. החל מתחנה נוספת לרכבת ישראל שעתידה לקום בצפון העיר ולהצטרף לשתיים הקיימות בקריית אריה וסגולה, וכלה במספר תחנות של הרכבת הקלה. המשך ישיר למגמה שניצתה עם פתיחת מחלף אם המושבות שיצר לראשונה חיבור נטול רמזורים בין פ"ת להרצליה ולתל אביב.
"התחדשות עירונית בפתח תקווה היא חלק בלתי נפרד מהמהפכה", אומרת עו"ד קרל, "פ"ת מדורגת במקום הרביעי בישראל מבחינת נתוני מכירה של דירות במיזמים להתחדשות לפי יישובים, עם גודל דירה ממוצע של כ-101 מ"ר ששם אותה במקום שביעי בארץ".
"חשוב לציין את הגישה החיובית של העירייה בפ"ת שהיא סוגיית מפתח", מצטרף לדברים עו"ד פפיש, "הנכונות האסטרטגית של הרשות המקומית לקדם התחדשות עירונית היא מרכיב קריטי. פתח תקווה היא דוגמה מצוינת לאיך עובדים נכון. כשזה מתחבר עם נכונות מהצד של בעלי הדירות ועם משרדי עורכי הדין שיודע להניע הליכים, התוצאות יהיו בהתאם".
27 דירות יהפכו ל-108 דירות
כאמור, בימים אלה מקדם משרדם של עוה"ד פפיש וקרל פרויקט של התחדשות בניינית לשני בניינים ברחובות קפלן והשושנים. מרחק הליכה מהקניון הגדול, מבית החולים ביילינסון ומתחנת הרכבת הקלה "דנקנר".
"זו התחדשות עירונית במיטבה", מדגישה עו"ד קרל, "מצד אחד היא מתקיימת ברחוב שקט ועורפי ומצד שני בנגיעה מציר ז'בוטינסקי שהוא העורק הראשי של העיר ממזרח למערב, ונמתח מכאן עד למתחם הבורסה בר"ג. בפרויקט יש כיום 27 דירות בשני בניינים שיהרסו, ובמקומם יוקמו שני מגדלי מגורים חדשים ויוקרתיים עם 108 דירות חדשות".
עו"ד פפיש מסביר שזה לא פרויקט פשוט אלא פרי מאמצים ומו"מ ענייני מול העירייה שארך כשנתיים. ביחד עם גורמים ברשות המקומית ובשיתוף התכנון האדריכלי של הפרויקט, הצליחו במשרד לקדם במקום התחדשות בניינית. זאת, למרות שהמבנים הוקמו אחרי 1980 וכפועל יוצא מכך לא מתאימים לתמ"א 38.
"לאחרונה הושג הרוב הדרוש מקרב בעלי הדירות והעתיד נראה מבטיח. אין לי ספק שכשהפרויקט יסתיים בהצלחה ובלוחות זמנים קצרים, התוצאה תהיה עוד ועוד מיזמים באזור הזה בפרט ובעיר פתח תקווה בכלל".
מהי תוכנית להתחדשות בניינית ומה היתרונות שלה על פני תמ"א 38?
"תוכנית להתחדשות בניינית היא הפתרון המחליף החדש לקידום התחדשות עירונית בבניינים בודדים, במקום תמ"א 38 שהסתיימה למעשה באוקטובר אשתקד", מסבירה עו"ד קרל, "זה המענה המרכזי לקידום התחדשות בבניין שאי אפשר להכליל בתוך מיזם פינוי בינוי גדול יותר".
"התחדשות בניינית גם מבוססת על עקרונות רבים שמוכרים לציבור הרחב מתמ"א 38 וגם מגלמת בחובה יתרונות חדשים לחלוטין. כיום היא מקודמת בכ-15 ערים ברחבי הארץ ופ"ת ביניהן".
עו"ד פפיש אומר, לדוגמה, שבניגוד לתמ"א 38, אשר נוסחה באופן אחיד לכל מקום בישראל (ומכאן גם נולדו לא מעט מחסרונותיה), התחדשות בניינית נבנית בהתאם לצרכים הספציפיים של כל עיר ועיר.
"כאנשי מקצוע שעובדים במספר ערים במרכז אני יכול להגיד שזה שינוי גישה מרענן שיש לו סיכוי להוביל להצלחות לא מבוטלות", הוא מוסיף, "רמת גן היא לא פתח תקווה וראשון לציון היא לא תל אביב. כל עיר צריכה את ההתחדשות שלה. במיוחד כשזה נוגע לבניין בודד או למספר בניינים סמוכים. התחדשות בניינית עושה שכל ואפשר להרגיש אופטימיות בענף הבנייה כולו".

מוגש מטעם: עו"ד פפיש קרל