בכל עשירי לחודש אנחנו מקבלים אותו בתוך מכתב או באמצעות תוכנה מתקדמת אבל בדרך כלל מסתכלים רק על מספר אחד שמעניין אותנו – כמה כסף נכנס לנו לחשבון. אין ספק שזה נתון מעניין, אבל האם פעם בדקת לעומק את שאר הנתונים? האם ידעת שכמות לא מבוטלת של תלושים ימצאו טעויות קטנות, בין אם במתכוון ובין אם ממש בתמימות? מתי כדאי לבדוק את תלוש המשכורת, מה אנחנו אמורים לראות בו וכיצד יש לעשות זאת בצורה הטובה ביותר? כל הפרטים בכתבה זו.
כיצד תלוש שכר בנוי? תלוש השכר בנוי מכל הפרטים שמרכיבים את השכר והתנאים הכספיים למול מקום העבודה. אנחנו אמורים לראות בו את שכר הברוטו ואת שכר הנטו, את הניכויים מהמשכורת למס הכנסה ולביטוח הלאומי, את הניכויים לפנסיה, את ההטבות השונות והתגמול עליהן, למשל נסיעות, ביגוד, אוכל וכדומה. בנוסף, אנחנו אמורים לראות בתלוש המשכורת את ימי החופשה והמחלה.
1 צפייה בגלריה
זכות לעובד
זכות לעובד
זכות לעובד
(צילום: freepik)
מתי מומלץ לבדוק את תלוש השכר ומה יש לבדוק בו? בכל שלב שבו מתחילים עבודה חדשה, כשמשהו לא מסתדר עם הנתונים בתלוש או כאשר יש חשד שמשהו אינו מתנהל כשורה מומלץ לבצע בדיקת תלושי שכר מקצועית. מפתיע לגלות בכל פעם מחדש כמה טעויות הן נפוצות בתלושי משכורת, ויש לאותן טעויות לא מעט השלכות כספיות ולעיתים גם פגיעה בזכויות העובד.
כאשר בודקים תלוש שכר יש לבחון 12 תלושים אחורה, יש לבחון את נקודות הזיכוי ממס הכנסה ולוודא שהן אכן תואמות את התנאים המשפחתיים. יש לבחון האם ימי החופשה והמחלה תואמים, האם שולמו דמי הבראה, ביגוד, נסיעות ותוספות אחרות על פי חוזה ההעסקה. כמו כן, יש לבחון האם הפנסיה משולמת על פי החוק, ולא מספיקה בדיקה רק בתלוש, יש לוודא בחברה בה מופקדים כספי הפנסיה שאכן הכספים מועברים אליה, היו דברים מעולם.
מי מבצע בדיקות תלושי שכר באופן מקצועי? אם רוצים לבחון לעומק את תלוש השכר מבלי להיות תלויים במקום העבודה, רצוי לקחת את שניים עשר התלושים האחרונים לבדיקה במקום המספק שירות של זכויות עובדים בתחום זה. הבדיקה המקצועית תוודא שאכן בשנה האחרונה לא התבצעה כל טעות בתלוש, ואם כן התבצעה טעות– היא תאיר את העיניים עליה בצורה כזו שלא ניתן יהיה להתווכח על עובדות אלו.
מה עושים אם נמצאה טעות? קודם כל מבינים שטעויות יכולות לקרות לכל אחד ולכן בשלב הראשוני יש לבצע פניה למנהל, להודיע שהתלוש נבחן על ידי חברה מקצועית ונמצאה בו טעות. מומלץ לספק את ממצאי הבדיקה למנהל, ובדרך כלל הטעות תתוקן במהרה תוך השלמת הכספים החסרים במידת הצורך. אם פניה כזו לא זוכה למענה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ולהוציא מכתב התראה לפני תביעה בבית הדין לענייני עבודה, ואם המכתב הזה לא יסייע יהיה צורך בהגשת תביעה של ממש. עם זאת, יש לציין שמעטות הן הפניות שמגיעות עד לבית המשפט. בדרך כלל מדובר בטעות תמימה, אמנם מרגיזה אך תמימה, וכשלא מדובר על טעות תמימה התיקון גם כן מהיר כי מעסיקים לא אוהבים להיגרר לבית המשפט.
פורסם לראשונה: 10:10, 18.07.22