מהי בעצם רטיבות כלואה, לאילו נזקים פוטנציאליים היא עלולה לגרום ומה ניתן לעשות בנידון? על כל אלו ועוד במאמר שלפניכם.
רטיבות כלואה על סוגיה השונים
רטיבות כלואה היא, כאמור, תוצר של נזילה או הצפה במבנה. תופעה זו מתחלקת לשני סוגים:
1. מים חופשיים – מים אשר הצטברו מתחת לריצוף. עם מים חופשיים ניתן להתמודד בקלות יחסית על ידי שאיבתם וניקוזם החוצה באמצעות משאבות מתקדמות.
2. מים קשורים – מים אשר נספגו במצע החול או הסומסום השרוי מתחת לרצפה. על מנת לטפל בבעיה זו יש צורך בפתרון מורכב יותר, הכרוך בהפחתת אחוז הלחות במצע באמצעות אידוי ופליטת האדים אל מחוץ למבנה.
1 צפייה בגלריה
BELFOR ISRAEL
BELFOR ISRAEL
BELFOR ISRAEL
(באדיבות: Belfor)
הנזקים הנגרמים עקב רטיבות כלואה
רטיבות כלואה יכולה להוביל לנזקים רבים וארוכי טווח. כך למשל תכולת המבנה יכולה להיפגע כתוצאה מעובש או מקורוזיה. גם המבנה עצמו עלול להינזק - החל מהתפשטות עובש על קירות, המהווה לא רק מפגע אסתטי אלא גם סכנה ממשית לבריאות, ועד לפגיעה בקורות המבנה עצמו בשל התפתחות קורוזיה בברזל הקונסטרוקטיבי.
ייבוש תת רצפתי – פתרון מתקדם ואפקטיבי
בכל הנוגע לרטיבות כלואה המצטברת מתחת לריצוף, לרוב מומלץ לערוך ייבוש תת רצפתי באמצעות מכשור מתקדם. ייבוש תת רצפתי כרוך בזיהוי של מוקדי הרטיבות, קדיחת פתחי כניסה מינימליים בין האריחים, והחדרת צינורות של משאבות רבות עוצמה בשילוב אמצעי חימום. השילוב הסינרגטי של המשאבות עם חימום מירבי של הריצוף והמצע התת קרקעי מייצרים תהליך אידוי וייבוש מהיר ואחיד. חשוב ללוות את תהליך הייבוש בבדיקות תכולת רטיבות של המצע התת רצפתי, על מנת לוודא כי המצע מיובש בהתאם לדרישות התקן (בין 5-6% ממשקלו היבש). לייבוש חלקי מבנה בעלי נקבוביות, כגון קירות גבס וריפודים, ניתן לבצע ייבוש באמצעות מסחררים ויבשנים בחלל החדר.
מהו הפתרון המועדף עבורכם?
חשוב לציין כי למרות היתרונות הרבים, ייבוש תת רצפתי באמצעות יבשנים הינו הליך הדורש הכנסת ציוד מסיבי אשר פולט חום ומרעיש, ולכן רצוי לפנות את השוהים במקום בעת ביצוע פעולות הייבוש.
בחלק מהמקרים הפתרון המועדף הוא מיושן, אך יש שיגידו שעדיין אפקטיבי - פתיחת מספר מרצפות והמתנה לתהליך הייבוש הטבעי של הרטיבות, ללא פינוי של השוהים במקום. החיסרון הוא בכך שהייבוש אינו אחיד, נעשה לאורך זמן ממושך, והמרצפות הפתוחות מהוות מפגע תברואתי ואף גורם סיכון לנפילות לא רצויות.
קיימת גם אפשרות דרסטית, ולרוב גם יקרה יותר - החלפת כוללת של הריצוף ומצע החול, או הסומסום. גם כאן יידרש פינוי של השוהים, כמו גם הריהוט, בזמן העבודה.
בסופו של דבר קיימים מספר פתרונות אפשריים לטיפול בבעיה, ואיש מקצוע מיומן ידע לתת לכם את כל המידע הנדרש כדי לבחור בפתרון הנכון ביותר עבורכם. יהא הפתרון הנבחר אשר יהא, הדבר החשוב ביותר הוא לא להזניח בעיות של רטיבות כלואה, שכן במקרים אלו הדחייה עלולה לעלות ביוקר רב.