מאת: ריקי דנון איפרגן
הילדים הדיגיטליים רעבים לכל מה שמעורר אצלם רגשות. אוכל זה אחד מהם. צעירים בני 23-30 נרשמים לפודסטפס- מרכז סדנאות בישול ברחוב ישראל בק בתל אביב. הם ילדי דור ה-X, Y, Z שגדלו עם ג'ויסטיק ביד ועברו את גיל ההתבגרות מוקדם. הם יזמים צעירים, מלאי חוצפה והעזה והם רוצים להחליט מה הם רוצים להיות, לאכול ולנשום. הם רוצים גם לבחור את נתח הקצבים שלהם ולברוא את אנינות הטעם שלהם, או מצד שני להכין לעצמם את המנות הצמחוניות. תלוי עם מי אתם מדברים.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

משהו השתנה בקולינריה הישראלית וזה תהליך שהיו לו כמה צמתים, שינויים ותהפוכות. נדמה שכעת אנחנו כבר בעמדה של מעצמה קולינרית ים תיכונית עם טאצ' של מטבחי עולם. מי שבעיקר מרוצה מכל מה שקורה פה הם הצעירים. בואו נאמר מגיל 23 עד 30. העניין שלהם היום באוכל משובח מדהים ורק אל תנסו למכור להם שווארמה או המבורגר. זה כבר שחוק. הם עומדים בתור להירשם לסדנאות בישול בפודסטאפס - מרכז סדנאות בישול ברחוב ישראל בק בתל אביב היא אדירה. מספר דומה של גברים ונשים. עידן הבשלניות הסתיים, גם עידן הטבחים. היום כולם רוצים להיות שפים. הם מגלים סקרנות ועניין רב בבישול, בתהליכים, בחומרי גלם. הם לא רוצים שיבשלו להם, הם רוצים לבשל בעצמם. הם לא מתייחסים לאוכל רק כמזון משביע, הם רואים בתהליך הבישול יצירתיות, מעוף ואתגרים לא פחות מעניינים ממסחר בשוק ההון. הם רוצים לבחור את הטעם שלהם בכל דבר. הם יודעים מה שהם רוצים להיות, לאכול, לנשום, להרגיש. הם דור ה-X,Y,Z משתוקקים למשהו אנושי. היה להם מספיק ג'ויסטיק וגיבורי על בחיים, עכשיו הם רוצים תחביבים עם נשמה.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום באדיבות פודסטאפס)

יובל - אני קרניבור מוצהר

יובל ל. מקדם אורגני שעובד בסוכנות דיגיטל מצהיר על עצמו שהוא קרניבור מוצהר. הוא נרשם לסדנת בשרים ועכשיו הוא מדקלם כמו גדול את המילים: ורד הצלע, פריים ריב, בריסקאט, פלאש פילה ועוד.
הוא הקשיב כבר לחלק התיאורטי של הסדנה, בה מרצה השף על נתחי הבקר, סוגים וגם מהן שיטות וטכניקות העבודה עם הנתחים הללו. עכשיו הוא עומד להכין צלעות בקר צלויות ברוטב ברביקיו חמוץ מתוק. אחר כך הוא יכין תבשיל בקר בסיידר תפוחי עץ, וגם מיני המבורגר בלחמנייה ביתית ורצועות בקר חריף בגינג'ר וברוקולי. האמת זה כבר מתחיל לדגדג לו בגרון.
הוא אוהב מסעדות משובחות והשקיע בהן עד היום הרבה מאוד כסף, עכשיו עבר דירה וקנה מוצרי חשמל ויש לו חשק להכין אוכל בעצמו. סדנת הבשרים הזו עלתה לו 265 ₪ אבל היא הולכת לחסוך לו הרבה כסף. כל פעם הוא השאיר במסעדה על איזה ספריבס תוספות וקינוח איזה 200 ₪. בארוחה אחת בבית הוא מכסה את ההוצאה.
איך זה עובד?
כל סדנה בפודספטס מרכז סדנאות בישול, מרכזת קבוצות של 3,4 משתתפים בכל שולחן. בסדנת קרניבורים, עובדים בזוגות ומכינים לפחות שתי מנות בשר מתוך התפריט. המשתתפים מתנסים בכל השיטות והטכניקות החשובות של הכנת מנות בשר. השף מתערב כשצריך, מכוון, מעיר ומנחה אותם על כל צעד ושעל. יש כאלה שבאים עם איזה טיפת ניסיון של על האש ביום העצמאות אבל חוץ מזה לא יודעים שום דבר ויש כאלה שרואים פעם ראשונה בחיים שלהם נתח בשר כל כך מקרוב ולא יודעים מה לעשות אתו. לאכול אותו הם רוצים, לבשל אותו הם לא יודעים איך.
חלקם נרשמו כדי שהם יוכלו לאכול כמה סטייקים שהם רוצים בלי חשבון שיצאו מהמחבט הביתי שלהם, אבל חוץ מזה הם חלק מהצעירים שעדים לטרנד של כניסת הרבה שפים בנים למטבח, שרואים בתהליך הזה אומנות ורוצים להיות חלק מזה.
הם צעירים שאוהבים אוכל טעים, יושבים הרבה במסעדות ומוצפים בתוכניות אוכל. הם רואים בזה משהו יצירתי, מעניין ואפילו מספיק מתוחכם כמו קוד לאתר. יש בזה משהו מאוד הגיוני איך מתחברים הטעמים, איך לבחור נתחים ולמה כל נתח מתאים לבישול או למנה אחרת. זה עולם מרתק שסביבו מתרכזים היו המון צעירים שלחלק מהם יש גרם רצון לבחון אם המקצוע הזה מתאים להם. הם רואים בבישול אומנות והם רוצים לבדוק אם יש להם כישורים להתמחות בזה. אם זה הולך להם קל ואם הם נהנים.

שירי וגיא - הגיע הזמן שנלמד לבשל

בסדנה אחרת של בישול איטלקי בשרי בפודסטפס, משתתפים שירי וגיא. זוג צעיר בלי ילדים שמאוד אוהבים לאכול אבל אף אחד מהם לא יודע.
"חוץ מביצת עין היא לא יודעת כלום" מתלונן גיא ומעיד על עצמו כחובב אוכל איטלקי. "רק ביקשתי בולונז. אני הכנתי את הבשר, כי היא לא יכולה לסבול את הריח, היא הכינה פסטה שהיה צריך לשבור אותה עם פטיש. מי מכניס פסטה למים קרים מי?" הם צוחקים.
אבל הסיבה שבגללה הם הגיעו זה כי שניהם רוצים ללמוד לבשל, גם בשביל עצמם וגם לאורחים. הם מאוד אוהבים לארח.
בסדנת הבישול האיטלקית בשרית אליה הם נרשמו הם יכינו פוקצ'ות, נתח רוסטביף, ברוטב עגבניות וצנוברים. טליאטלה בראגו בקר וירקות מנה של פסטה טריה עם תבשיל בקר, זהו אותו בולונז שגיא כל כך חולם עליו. והם יכינו גם כופתאות תפוחי אדמה אוורירית, ריביולי במילוי בטטה צלויה ביין וגרמולטה, ולקינוח סופלה שוקולד.
מלבד סדנאות הקרניבורים והבישול האיטלקי הבשרי, יש גם סדנה של בישול איטלקי חלבי, סדנת בישול מקסיקנית, בישול חורפי, ביסטרו צרפתי, סדנת בישול אסיאתי, סדנת בישול צמחונית וסדנת בישול מקסיקנית. שתי האחרונות הללו מאוד מבוקשות.

פודסטאפס - תהליך יצירתי ומרפא

מרכז סדנאות הבישול פודסטפס פועל כבר כ-15 שנה מתוכן 10 שנים ברחוב ישראל בק 41 בתל אביב והוא נוסד ע"י נועם שלו ואבישי סייג שאומר כי "משנה לשנה יש יותר ויותר נרשמים. לעתים אנו מוסיפים סדנאות או מורידים. היום סדנת בישול צמחונית מאוד מבוקשת. יש המון אנשים שרוצים להיות צמחונים. מצד שני יש המון קרניבורים אוהבי בשר והעובדה הזו כנראה לא תשתנה לעולם".
אבישי מסביר כי התכנון של הקמת מרכז סדנאות הבישול, נועד באמת ללמד אנשים לבשל, אבל כיוון שבישול הוא תהליך שדורש הקשבה לשותפים לבישול, שוויוניות והבנה, הוא גורם לאנשים ובמיוחד לזוגות לעבור תהליך מופלא של עבודת צוות שעוזר להם גם להבין כמה דברים על עצמם בחיים".
שירי "גיא הוא פריק קונטרול. גם בסדנה זה בא לידי ביטוי. אז עצרתי אמרתי לו שזה לא יעבוד, אני לא מבשלת אתו והוא שינה את הכיוון. אולי עכשיו הוא ישנה את הכיוון גם בחיים ואז נוכל להכין הרבה סירים ביחד".
ההרשמה לסדנאות החדשות בעיצומה. לבחירתכם תשע סדנאות, כל אחת מהן נמשכת שלוש שעות. הן מתקיימות מבוקר ועד הערב ותוכלו לבחור את הסדנה בשעה הרצויה לכם.