דרך חלוקת רכוש בין בני זוג השתנתה מאד בעשורים האחרונים. זאת משום שברוב בתי האב בישראל שני בני הזוג מפתחים קריירה משגשגת במקום משכורת אחת המחולקת ביניהם, כאשר בן הזוג שאינו עובד מקדיש את זמנו לטיפול בילדים. בנוסף, עם עליית מחירי הנכסים בעשורים האחרונים פעמים רבות משתלם יותר להמשיך ולהחזיק בנכס המשותף ולא למכור אותו במחיר הפסד על מנת להתחלק בכספים. בואו נגלה מהו העקרון על פיו נוהג בית המשפט בחלוקת הרכוש? אילו דילמות עולות בתהליך זה? וכיצד ניתן לפתור אותן?

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

כושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג

לאורך השנים בנישואין ארוכים, שני בני הזוג חלקו ביניהם בית אחד ושילמו את ההוצאות במשותף. כאשר נפרדים, ההוצאות שכל אחד מהם עומד לשלם עשויות להיות כפולות ומכופלות. בין ההוצאות הנפוצות הצפויות ישנן: אחזקת שני בתים, שני רכבים, שני חשבונות חשמל, אינטרנט ורכישת מכשירי חשמל לכל בית. בדרך כלל, אם לשני בני הזוג לא הייתה דירה משותפת יאלץ כל אחד מהם לשלם גם שכר דירה נפרד.
בית המשפט, בקבעו את חלוקת הרכוש והמזונות יתייחס לכושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג ופוטנציאל ההשתכרות בעתיד. האם אחד מהם עדיין לומד באוניברסיטה ועומד לרכוש מקצוע נחשק? האם הוא עובד בעסק עצמאי שבנה מוניטין בעוד בן הזוג השני לא היה חלק משוק העבודה כבר עשור? עוד לפני התחלת תהליך הגירושין, כדאי לנתח מה כושר ההשתכרות שלכם? ולהעזר בעו"ד מנוסה על מנת שיציג את הנתונים הנכונים בפני השופט בעת חלוקת הרכוש המשותף.

האם להיעזר בשירותי עו"ד בחלוקת הרכוש או לנסות לפתור את המחלוקות לבד?

זוגות רבים חוששים לשלם את שכר טרחת העו"ד בתיק הגירושין. חשוב לדעת כי בכל תיק בו יש ילדים משותפים יהיו שלושה נושאים העולים לדיון – חלוקת רכוש בין בני זוג, הסדרי הראייה של הילדים והמשמורת עליהם וכן גובה דמי המזונות. כל אחד מהנושאים מתומחר באופן נפרד כאשר מתחילים לנסח את הסכם הגירושין.
כאשר יש דירה משותפת אחת בלבד חלוקת הרכוש היא משמעותית מאד. בן הזוג שיישאר עם הדירה יוכל ליהנות מעליית הערך שלה, ממגורים ללא שכירות ויעניק לילדים את היציבות בתחום הגירושין. בן הזוג השני, לעומת זאת, יצטרך לשלם שכר דירה או לרכוש דירה חדשה. לא תמיד יהיה בידיו את ההון העצמי הדרוש לקחת משכנתה ויתכן שיתגורר בשכירות כל חייו. לכן, מומלץ בחום להיעזר בשירותי עורך דין גירושין על מנת להציג את הנתונים הללו בפני בית המשפט.

לבן הזוג האחר דירה שניתנה מהוריו בירושה אך אתם השקעתם בשיפוצה – כיצד תחולק?

כאשר בית המשפט דן בתיק הגירושין חלוקת רכוש בין בני זוג מתבצעת תוך התחשבות בדרך בה קיבלו בני הזוג את הרכוש. נכס שניתן במתנה או בירושה לפני הנישואין או במהלכם לא יחולק בדרך כלל. אך, אם השקעתם רבות בשיפוץ הבית (מעבר לצביעה או עיצוב כללי) יתכן ותוכלו לדרוש חלק בנכס או את הסכום שהשקעתם בו. חשוב כמובן להתייעץ עם עורך דין גירושין כיצד תוכלו להוכיח ולחשב את חלקכם בנכס המשופץ?

האם הסכם הממון שחתמתם עליו לפני הנישואין הוא סופי?

אם חתמתם על הסכם ממון לפני הנישואין ומאז הבאתם ילדים לעולם יתכן והכתוב בהסכם עשוי להשתנות מעט בדיון בבית המשפט. לכן, כאשר אתם מגיעים לפגישה עם עו"ד הפועל יחד עמכם לניסוח החלק ברכוש המגיע לכם לטענתכם, אל תפסלו מיד את הנכסים או הכספים הרשומים בהסכם הממון. תנו לעורך הדין לפעול לטובתכם ויתכן שתופתעו לטובה.
לסיכום, חלוקת רכוש בגירושין מתבצעת לרוב על פי עקרון "איזון המשאבים" לפיו שני בני הזוג מתחלקים באופן שווה בנכסים והכספים שצברו. חלק מהרכוש, עם זאת, עשוי להחשב כרכוש אישי שאינו משוקלל בשיטה זו. לכן, כדאי להעזר בייעוץ מקצועי בתהליך ולא לנסות להגיע להסכם לבדכם.