כל בית מצריך מדי פעם עבודות תחזוקה, חלקן דחופות יותר וחלקן דחופות פחות. אך מבין כל תשתיות הבית, תחזוקת הצנרת ותיקונה הם החשובים ביותר, שכן במקרים של נזילות עלול להגרם נזק משמעותי למבנה ולתכולתו. במדריך הקצר הבא תוכלו למצוא את הסימנים לנזילה אפשרית, ואת הדרכים לאתר אותה במהירות וביעילות.

1 צפייה בגלריה
איתור נזילה
איתור נזילה
איתור נזילה
(צילום: באדיבות מדיטסט הרוש)

סימנים לנזילה בבית

לפעמים נזילה בבית בולטת לעין ולא ניתן להתעלם ממנה, אולם חלק מהנזילות מתרחשות מתחת לרצפה או הקירות וקשה לנו מאוד להבחין בהן, עד לשלבים מאוחרים מאוד בהם כבר יש נזקי רטיבות רבים. מכאן נובעת החשיבות של גילוי נזילות וטיפול בהן בשלב מוקדם ככל היותר. לפניכם מספר סימנים היכולים להעיד על נזילה סמויה בבית:
● סימני רטיבות ועובש: בבית שבו הצנרת תקינה ואין פגמים באיטום, קירות ותקרות המבנה אמורים להיות חלקים וללא סימנים. לכן, אם מופיעים על הקירות סימני רטיבות או כתמי עובש, יש צורך לבצע איתור נזילת מים בבית כדי לברר מה מקור הרטיבות ולטפל בה.
● חשבון מים חריג: כל משפחה מקבלת לביתה את חשבון המים, ובדרך כלל מדובר בסכום קבוע פחות או יותר. אך כאשר חשבון זה מתחיל לתפוח ללא סיבה ניכרת לעין, ייתכן כי ישנה נזילה, ומומלץ לפנות לסיוע מקצועי.
● ריח לא נעים: הצטברות של מים והתפתחות של עובש מובילים לעיתים לריח לא נעים של טחב. אם באזורים מסוימים בבית אתם חשים בריח שונה או מוזר כדאי לבדוק את הנושא ביסודיות.
● קילוף צבע או פגיעה בקירות: אם קירות הבית מתחילים להתקלף, אם מופיעה התנפחות של הצבע, התפוררות טיח או סימנים חשודים אחרים; ייתכן יש פגם בצנרת, וכדאי לטפל בו בהקדם האפשרי. ככל שתתמהמהו בטיפול בבעיה הנזק ילך ויתפשט, עד כי במקרים חמורים עלול אף לפגוע בתשתית המבנה עצמו.

האם ניתן לבצע איתור נזילות לבד?

במקרים רבים לא תתקשו לאתר את המקור לנזילה בבית. אם הפגיעה היא בצנרת גלויה, או אם הנזילה מתרחשת באסלת השירותים למשל, הסיבה לנזילת המים היא לרוב ברורה. עם זאת, במצבים מסוימים ייתכן כי מקור הנזילה בצנרת פנימית, או אפילו בצנרת של השכנים הגרים בקומה שמעליכם. במקרים אלו, אתם עלולים לראות סימני רטיבות או עובש, אך לא תוכלו בהכרח לאתר את המקור לנזילה.
כאשר מקור הנזילה אינו ברור, יש להיעזר בציוד מקצועי, כגון:
● מצלמות תרמיות: בציוד זה משתמשות חברות מקצועיות לאיתור נזילות. המצלמות מאפשרות לאנשי המקצוע להבחין בהפרשי טמפרטורה ולבצע סריקה מקיפה בקירות וברצפה, מבלי לפגוע במבנה ללא צורך.
● איתור נזילות באמצעות גז: איתור נזילות ניתן לבצע גם באמצעות גז לא רעיל. את הגז מזרימים לצנרת, ואם ישנם פגמים או סדקים בצנרת, הגז יוצא דרכם ומפעפע אל מעל לפני השטח. את הגז מאתרים בעזרת חיישנים המאפשרים לאנשי המקצוע לקבוע את המיקום המדויק של הצנרת הפגועה.
לסיכום, כדי למנוע נזקים למבנה ולרכוש יש לתקן את תשתית הצנרת במהירות האפשרית. במקרה שבו יש חשד לנזילה סמויה, חשוב מאוד לפנות בהקדם האפשרי לאנשי מקצוע מיומנים הנעזרים בציוד המתאים למשימה זו.