בזמן שמשבר הקורונה מחק לחלוטין את ענף התרבות ואמנים רבים נמצאים על סף ייאוש, יש גם כאלה שרואים את האור ומסרבים לוותר. אחד מהם הוא ג'קי אבן חן, זמר, יוצר ומארגן אירועים מפתח־תקוה, שהחליט להרים פרויקט מיוחד עם שיר שכתב ונקרא "אל תוותרו", שכולו מסר של תקווה לחבריו למקצוע לפיו יגיעו גם זמנים טובים יותר.
1 צפייה בגלריה
זמרי הפרויקט של ג'קי אבן חן
זמרי הפרויקט של ג'קי אבן חן
זמרי הפרויקט של ג'קי אבן חן
(צילום: שני נחשוני)
למשימה נרתמו האמנים מירי אלוני, סוזי מילר, מני בגר, דפנה ארמוני, אופירה גלוסקא והפייטן הבינלאומי ליאור אלמליח, שהסכימו מיד. התוצאה היא קליפ מושקע, יצא לאור בשבוע שעבר והתאפשר הודות לסיוע מעיריית פתח־תקוה ומפעל הפיס, ובו לקחו חלק למעלה מ־100 אנשים.

"תגובות מחמיאות"

"אל תוותרו הוא שיר מקורי שלי ושל המפיק המוסיקלי אלון אוחנה, שעובד איתי ועם רעייתי מזל למעלה מ־20 שנה", מסביר אבן חן, שיחד עם אשתו עושה קאברים למוסיקה ארץ ישראלית, אבל כותב במקביל חומרים מקוריים. "רציתי להקליט בעצמי את השיר, ותך כדי אלון אמר לי שחייבים להביא אמנים ותיקים. במקור נקרא השיר 'אל תוותרי' והפכתי אותו לאל תוותרו. השיר מתאים מאוד לרוח התקופה הזאת ויש בו אמירה של לא לוותר על תרבות, היצירה ובכלל".
איך הגיבו האמנים שפניתם אליהם?
"התקשרתי להרבה מאוד אמנים ותיקים בארץ, כולל שלמה ארצי, ששי קשת וירדנה ארזי, וקיבלתי מהם תגובות מחמיאות שהשיר נפלא אבל שכרגע אין להן זמן לקחת בו חלק. השישה שמבצעים את השיר פשוט התאהבו בו, חזרו אליי מייד והביעו נכונות להשתתף בפרויקט בלי תנאי".
איך זה עבד בפועל?
"שלחתי להם את הדמו, אבל הבעיה הייתה ההפקה, המימון והסגר. קבעתי פגישה עם ראש עיריית פתח־תקוה, רמי גרינברג, והשמעתי לו את השיר. באותו הרגע הוא הציע לסייע ואמר שמבחינתו זה סוג של עזרה עירונית לאמנים בארץ. משם הוא שלח אותנו למחלקת הדוברות שהפיקה את השיר בעזרת צוותי צילום לכל אמן. שבוע אחרי הסגר השני הקלטנו את השיר ביומיים.

"מנהל היכל התרבות בפתח־תקוה, אריה ימיני, היה איתי בפגישה אצל גרינברג ורתם את מפעל הפיס לעניין. קיבלנו מהם תקציב להפקה וליח"צ. הפכנו את זה לסוג של עבודה קהילתית. פניתי לתושבי העיר וכולם שלחו לי מסר של אל תוותרו, שמופיע בסוף הקליפ. בנוסף, אמנים מהעיר צילמו אצלם בבית את הפזמונים וגם אותם הוספנו לקליפ. בסוף הוספנו גם ילדים ששרים על הכנרת. בסך הכל השתתפו בפרויקט כ־120 איש".
איזה תגובות קיבלתם?
"שזה שיר מדהים שנותן המון תקווה. נקווה שזה יהיה פתח לעוד שירים כאלה" .
איך השפיע עליך משבר התרבות באופן אישי?
"90 אחוזים מההופעות שלנו בוטלו. עכשיו אנחנו הולכים לעוד סגר וקשה להתקיים מהמענקים הקטנים שהממשלה נותנת לנו. אבל תמיד יש תקווה שבסוף הכל יהיה בסדר".
גרינברג מסביר כי "השמירה על המורל ועל התרבות היא חלק מהמלחמה שלנו בנגיף הקורונה. מעבר לכל העשייה בשטח של הסברה, אכיפה ושמירה על נהלים, צריך לשמור גם על הרוח. כשג'קי הגיע אליי עם הרעיון ליצור קליפ מקורי, מעודד ואופטימי בהשתתפות אמנים ותיקים שכולנו גדלנו עליהם - לא היה לי ספק כי אנחנו כעיר ותיקה וגדולה צריכים לתת כתף ולסייע".

"מסר חשוב"

אחת ממשתתפות הפרויקט, כאמור, היא הזמרת הפתח־תקואית המיתולוגית, אופירה גלוסקא, מהכוכבות הגדולות ביותר של תור הזהב של להקת הנח"ל, שעד היום מזוהה עם נכסי צאן ברזל כמו "חורשת האיקליפטוס" ו"החיים היפים". "היה לי כיף, בעיקר בתקופה כזאת", היא מספרת. "ג'קי שלח לי את הדמו והתלהבתי מהמילים ומהמוסיקה היפה. זה שיר חזק עם מסר חשוב. בגלל הקורונה הקלטנו אותו לחוד. קבעו איתי יום ושעה והגיעו אליי הביתה עם צלם ומקליט. זאת הייתה עבודה לא פשוטה, בעיקר מבחינתם. הם רצו ממקום למקום שלא לדבר על המימון והסיוע".
את חושבת שהמדינה יכלה להתנהל אחרת בכל הקשור לענף התרבות?
"אני חושבת שכן, צריכים לתת לנו להופיע ולאפשר לקהל לראות אותנו. אנשים צמאים למופעים. אפשר היה לארגן איזה מתווה בטוח ולא להשאיר אותנו מאחור. אם כבר ביטלתם את התרבות, המדינה הייתה צריכה לתמוך באמנים כמו שצריך. יש אמנים שהם חברים שלי ולא עובדים. הם במצב לא פשוט בכלל. מי שבבעלותו דירה מצבו טוב יותר, אבל עבור השוכרים המצב מאוד מורכב. חלקם ממש על הקרשים. כמה האיגוד כבר יכול לתמוך ולעזור? יש כאן אמנים מפורסמים, בלי להזכיר שמות, שצריכים סיוע. המצב יכול להוביל לייאוש. מה שמאכזב הוא שבתקופת מלחמות ומשברים תמיד האמנים מתייצבים באהבה ומרימים את המורל".
איך עוברת עליך תקופת הקורונה באופן אישי?
"זו תקופה מורכבת כמו לכולם. אני מקליטה חומרים חדשים ולאחרונה אפילו עלה שיר שלי ביוטיוב בשם 'למדני אלוהי'".
משתתפת נוספת בקליפ היא הזמרת מירי אלוני, ששירתה עם גלוסקא בלהקת הנח"ל. "היה כיף כמו תמיד", היא אומרת על שיתוף הפעולה עם חברתה. "הדרכים שלנו הצטלבו מחדש הרבה פעמים וזה תמיד נחמד".

מתוך: "אל תוותרו" / מילים: ג'קי אבן חן ואלון אוחנה

"הביטי עלינו תראי איך אנחנו צמאים
לחיות להופיע, יש עוד תקווה, יש עתיד
וכדאי להשקיע, אז בין הצלילים יתגלה
איזה פתח קטן של תקווה בעיניים,
נפתח את הלב ונשיר עד שייפלו השמיים
כי אם לא נפחד מהפחד הזה
הכול יפתח וישתנה ונתחיל מחדש
עם כוחות מבפנים להצליח
אל תוותרו, שנפקח ת'עיניים שנביט
לשמים שלך ושלי אל תוותרו...
עוד נעוף לירח, ועוד נמריא".