2 צפייה בגלריה
ליאורה לייבוביץ. צילום: ריאן
ליאורה לייבוביץ. צילום: ריאן
ליאורה לייבוביץ. צילום: ריאן
"רמי ידע מההתחלה שאני מכוונת למועצת העיר. נקודה. לא חיפשתי ג'וב. לא חתמנו על הסכם קואליציוני שלוש שנים מראש, אבל זה היה ברור". כך מספרת השבוע פעילת הציבור, ליאורה לייבוביץ, עד לאחרונה מהאנשים המקורבים ביותר למתמודד לראשות העירייה, רמי גרינברג.
עם זאת, ההחלטה של גרינברג, שלא לכלול אותה במקום ריאלי בסיעתו למועצת העיר, טרפה מבחינתה את הקלפים. החברות הקרובה, שכללה שיתופי פעולה רבים, פינתה את מקומה לכעס רב מצידה ולסוג של התפכחות, עד כדי הסרת תמיכתה בו וחבירה למחנה ראש העירייה, איציק ברוורמן.
שותפות שהתפרקה
לייבוביץ (42), שמוכרת בזכות פעילותה הענפה פתח־תקוה, היא בעלת משרד יחסי ציבור ופעילה בתחום התקשורת למעלה מ־20 שנה. את פעילותה הציבורית היא החלה בגיל 16, כשהצטרפה לנוער העבודה. בעשור האחרון היא פועלת בעיקר למען נשים ואוכלוסיות מוחלשות, לרבות בעזרה במאבקים משפטיים.
את גרינברג היא הכירה לפני כשלוש שנים על רקע הצטרפותה לעמותת "מדיה תקשורת" בראשותה. "בזמנו 'ירשתי' בלגן מול העירייה", היא מספרת. "ברוורמן רצה להפסיק את התמיכה בטלוויזיה הקהילתית ולסגור אותה. הבנתי שאני צריכה עזרה ממועצת העיר, ובין היתר פניתי לגרינברג. הוא עזר לי רבות ומשם נוצר החיבור.
"כשהוא החליט על התמודדות לראשות העירייה, והיות שראיתי את עצמי חברה במועצת העיר, הלכתי איתו למהלך. כל הזמן היה ברור לשנינו שאם הוא מתמודד, אני איתו. הייתי הכי צמודה אליו והכי מזוהה איתו, אם זה בדיונים בכנסת, בפגישות, בוועדות או בחוגי בית. כששאלו אותו מי הולך איתו, הוא תמיד ציין את צדוק בן משה ואותי".
האם הוא הבטיח לך מקום במועצה?
"לא היתה הבטחה רשמית, אבל זה היה ברור לשנינו והכל היה מונח על השולחן מהרגע הראשון".
לטענתה, בסביבות חודש פברואר החלו להגיע אליה שמועות כי היא לא תשובץ במקום ריאלי ברשימה העתידית. "כשבאתי אליו לפגישה באותה תקופה, הוא אמר לי שעדיין אין רשימה", היא משחזרת, "שזה עוד רחוק ושסתם מסכסכים בינינו. בחרתי להאמין לו. במשך חודשים קיבלתי אותן תשובות".
לייבוביץ מספרת כי הסחבת בעניינה נמשכה ונמשכה. "התחלתי לקבל טלפונים מחברים ומכרים בעיר שאמרו לי 'שימי לב, את לא בתוכניות שלו'", היא מספרת. "הוא מצידו חזר על אותן מנטרות". בחודש יולי החליטה לייבוביץ כי נמאס לה להמתין ופרסמה מכתב נוקב ברשת באשר להתנהלות גרינברג כלפיה בנושא הרשימה.
"המכתב גרר גל אדיר של אהדה מהתושבים", היא מספרת. "כעבור מספר ימים התקיימה בינינו פגישה בנוכחות מקורבו של גרינברג, מעיין אמודאי, בביתו של חברי אלון וולקוביצקי. גרינברג הבהיר לי כי הרשימה לא סגורה, וכי הוא ידאג שאהיה מרוצה. באותו הלילה שחררנו הודעה לעיתונות שאני חוזרת למטה, אבל מאותו הרגע שום דבר לא חזר להיות כפי שהיה. גרינברג מצידו לא קיים איתי שום שיח ומסביב המשכתי לשמוע רחשים שאין לי מקום ריאלי ברשימה".
מתי גילית את האמת על הרשימה?
"בלילה שלפני פרסומה הוא ישב אצלי בבית ודיברנו על זה. בשום שלב הוא לא עידכן אותי לגבי מיקומי, ולא רמז אפילו שהיא תתפרסם למחרת בבוקר. בדיעבד גיליתי שטרם הפגישה איתי באותו הלילה הוא היה בישיבה, שבה הוצגה הרשימה בפני המטה כולו. זה מבחינתי מראה על קושי מסוים במיומנות תקשורת ועל חוסר תום לב".
כיצד הגבת?
"בהתחלה הסתגרתי, בחנתי ועשיתי חשיבה מחדש. הסתכלתי 'מחוץ' לכל הסיטואציה והתחלתי לנתח את המצב בצורה נייטרלית".
2 צפייה בגלריה
לייבוביץ וגרינברג. צילום: באדיבות לייבוביץ
לייבוביץ וגרינברג. צילום: באדיבות לייבוביץ
לייבוביץ וגרינברג. צילום: באדיבות לייבוביץ
הכל דיבורים
ללייבוביץ בטן מלאה על התנהלותו של גרינברג והיא תוהה עד כמה באמת הכירה אותו. "אני חושבת שאני לא היחידה", היא מסבירה. "אני לא בטוחה שהמקורבים ביותר אליו כיום באמת מכירים אותו. למשל, אחד הדברים שהרהרתי בהם היתה העובדה שמצד אחד הוא אדם מאוד לארג' ומענטש, אבל במקביל מעולם לא פתח בפניי את ביתו. ישבנו ימים ולילות במשרד שלו ובמטה, אבל מעולם לא בביתו".
איך התנהלה העבודה במטה שלו?
"ממה שראיתי, בחוסר ארגון. במהלך הישיבות רמי דיבר ודיבר ללא הפסקה. הוא אמנם מאוד יסודי, אבל הרבה פעמים לא מקשיב לאחרים. במבט לאחור דברים רבים בהתנהלותו, כולל מינוי אנשים לתפקידים מסוימים, מטילים ספק בעיניי באשר ליכולתו לנהל בהצלחה ארגון גדול כמו עיריית פתח־תקוה".
תסבירי.
"עירייה זה ארגון עם תקציב שנתי של למעלה משני מיליארד שקל, זה לא צחוק. לא כל מי שעבד בה פעם יכול לנהל עיר".
בדיעבד, העובדה שבחרת להתנתק מגרינברג בשלב מאוחר יחסית פגעה בך מבחינת השאיפות הפוליטיות שלך?
"לוח הזמנים הזה הוביל למצב שלא יכולתי להקים רשימה נפרדת או לחבור למתמודד אחר כי כולם כבר סגרו והתחייבו לאנשים אחרים. מצד שני אני מאמינה שהמרחק מכל זה עשה לי טוב".
מה את מרגישה כעת כלפיו?
"שהוא סחט ממני את כל מה שיכל מבחינת אסטרטגיה וקשרים, שנתתי לו הרבה מאוד ובסופו של דבר קיבלתי קרוב לכלום. תמכתי בו באמת ורתמתי לטובת העניין את כל הקשרים והכישורים שלי. יצרתי עבורו חיבורים עם כל מיני קהלים, עם מפלגות אחרות ועם אנשים שמעולם לא חשבו להצביע לו, אבל סמכו על המילה שלי. העוצמה של זה היתה מטורפת".
ואולי כל הראיון הוא בעצם סוג של נקמה מצידך?
"אני ממש לא טיפוס נקמן והמילה הזאת לא מופיעה בלקסיקון שלי. אני מרגישה שהוא הוליך אותי שולל".
זנזורי ואני
כשלייבוביץ מביטה על רשימתו של גרינברג, עיקר קצפה יוצא על הכוכבת החדשה של סיעת התחדשות, ענת זנזורי, שבה היא ראתה בעבר חברה ושותפה לדרך סביב המאבק בסוגיית זיהום האוויר באם המושבות. "איזה רקורד ומערך כישורים היא מביאה?", היא שואלת. "בגדול, לא נראה לי שלגרינברג יש נבחרת ניהולית רצינית. פתח־תקוה היא לא עיירת פיתוח, ולטעמי הוא מביא נבחרת ברמה שלא ראויה לעיר כה גדולה".
את חושבת שזנזורי תפסה את מקומך שלא בצדק?
"כן. היא אמנם יודעת לכבוש לבבות ויש לה מתק שפתיים, אבל עם זה לא מטפלים בבעיות של תושבים. אני לא חושבת שיש לה דלת פתוחה במשרדי הממשלה או את הידע ומערך הקשרים והכישורים שיש לי והעמדתי תמיד לרשות העיר".
דיברת איתה אחרי פרסום הרשימה?
"לא. בתור נומרולוגית היא ביצעה לי תחזית שנתית וטענה שזו השנה הכי טובה שלי. במקביל, היא טענה שלא כדאי לי לדבר עם רמי על הרשימה עד לאמצע חודש יוני. כחובבת מיסטיקה ידועה סמכתי על מה שאמרה. אלא שאז קראתי אצלכם שהיא קיבלה הצעה מרמי כבר במאי".
באופן מפתיע (או שלא) לייבוביץ החליטה להעביר את תמיכתה למחנה ברוורמן. "מה שקרה לי עם גרינברג גרם לי להסתכל על הדברים באופן קר ושקול", היא מסבירה. "אני חושבת שצריך לתת לברוורמן הזדמנות נוספת כי בהחלט נעשו דברים יפים בעיר. נכון שנעשו טעויות בדרך, גם איתי, אבל כשמסתכלים על המכלול - מדובר באדם ריאלי, מחושב ובעל ניסיון. כרגע הוא הבחירה המושכלת והטובה ביותר לעיר. אני מאמינה שהניסיון שהוא צבר כראש עירייה ישרת אותו היטב בקדנציה הבאה כדי להצעיד את העיר קדימה".
הובטח לך משהו מצידו?
"עוד לא נפגשנו ואין שום הבטחה על הפרק. העברתי את המסר שאני תומכת בו דרך חברים טובים ממפלגת העבודה, שהיו מאוד מופתעים. לא פתרנו את כל המחלוקות ומקרה העמותה עדיין תלוי ועומד בבית המשפט. מצד שני גרינברג, שמאוד עזר בנושא העמותה ואני מודה לו על כך, עשה זאת מתוך אינטרס שלו. הוא ממש לא עשה לי טובה".
מה הלאה מבחינתך?
"אמשיך לשרת ולעשות למען הציבור. מועצת העיר הבאה אמנם הפסידה אותי, אבל לא אוותר על העשייה. כנראה שעכשיו זה לא הזמן שלי".
ממטה גרינברג נמסר בתגובה: "המשך המתקפות וההשמצות נגד רמי גרינברג לא משנה עובדה אחת פשוטה - המהפך בפתח־תקוה מתקרב וכבר מורגש היטב ברחבי העיר. הניסיונות לפגוע באמינותו וביכולותיו של גרינברג מופרכים ומגוחכים, בדיוק כמו הטענות המובאות כאן. מטה הבחירות של גרינברג מתנהל באופן שקוף, יעיל ובאווירה מצוינת. אנו מכבדים את גב' ליבוביץ ומאחלים לה הצלחה, אלא שהאופן בו היא מדלגת ממפלגה למפלגה בניסיון למצוא לעצמה סידור עבודה מעיד יותר מהכל על מניעיה".
את תגובת ענת זנזורי לא ניתן היה להשיג עד מועד פרסום הכתבה.