רונן פלג (52) מפתח־תקוה מוכר בעיר כמעצב שיער מקצועי בעל ניסיון של שנים רבות. מלבד זאת הוא משדר ברדיו בשלוש תחנות מקומיות ומקריא בהן מאמרים שכתב, משמיע שירים של זמרים חדשים ומארח אומנים. בתוך ליבו, כמו שהוא מעיד, מסתתר זמר ויוצר. "אני לא מפסיק ליצור", הוא אומר. "יש לי מאות טקסטים שכתבתי, ואפשר לומר ש'יצאתי מהמגירה' לפני חמש שנים".
1 צפייה בגלריה
פלג. "רוצה לשבור את תקרת הזכוכית"
פלג. "רוצה לשבור את תקרת הזכוכית"
פלג. "רוצה לשבור את תקרת הזכוכית"
(צילום: דותן ביבי, רדיו קסם 106fm)
מה המשמעות "יצאתי מהמגירה"?
"בשלב כלשהו פניתי לחבר שהוא מפיק מוזיקלי והצעתי לו לעשות משהו עם הטקסטים ועם הקול שלי. אני לא רוצה להישמע שחצן, אבל יש לי קול יפה שמתאים לקריינות. לכן הצעתי לו שיקליט אותי מקריא את השירים שלי כדי להעלות אותם ליוטיוב. עשיתי בירור, ובאמת שאין טעם להוציא לאור ספר שירים כי אנשים לא קונים. הבנו שצריך משהו 'יותר מוחשי'.
"החבר הציע להכין מצגת וידאו שבה אני מקריא את השירים והוצאנו בערך 30 קטעים יפים. קראנו לזה 'אוצר לאומי'. אחר כך הוא אמר לי שאני חייב לנסות לפרוץ בתור זמר, והאמת שזה חלום ילדות שלי".
והתקדמת בנושא?
"בהתחלה היססתי כי יצרתי לי שם בעולם היופי והשיער, אבל הוא הלחין את אחד השירים שלי ואמר לי, 'בוא תשיר אותו ונעלה את זה'. ככה הקלטנו בסביבות 40 סינגלים עד היום. בעצם, הוא סחב אותי מחוץ למגירה וכך הדברים החלו להתגלגל".

"טקסטים עמוקים"

פלג, גרוש ואב לשלושה, מספר כי בהדרגה החלו להשמיע את שיריו בתחנות רדיו מקומיות ואינטרנטיות וביוטיוב. "זה לא דבר של מה בכך", הוא אומר.
על מה אתה כותב?
"על תחומים רבים. כמעט אין תחום שאני לא כותב עליו. אני יכול לכתוב על כל חוויה שאני עובר – רגשית, נפשית, כלכלית, מערכות יחסים, כמעט על כל דבר יש לי שיר. אני כותב טקסטים עמוקים".
"כמעט אין תחום שאני לא כותב עליו. אני יכול לכתוב על כל חוויה שאני עובר – רגשית, נפשית, כלכלית, מערכות יחסים, כמעט על כל דבר יש לי שיר. אני כותב טקסטים עמוקים"
דווקא בתקופה של התקדמות ועשייה שוטפת ועבודה על אלבום אוסף של שיריו נתקל פלג, כמו רבים במדינה ובעולם, בקורונה. "הנגיף הכה בי קשה", הוא מסביר. "הוא פגע במספרה שלי וברצף העבודה האומנותית שלי.
בחודש מרץ, כשהמדינה עמדה להיכנס להסגר, הוצאתי סינגל מדהים בשם 'כל דבר בעיתו'. הפצתי את השיר דרך 'פטיפון', אבל בעקבות הקורונה ההפצה שלהם ירדה בעשרות אחוזים. לא ידעתי שזה יהיה ככה, אחרת הייתי מחכה. הסינגל פשוט נבלע, אבל אני לא מרים ידיים. הוא הצליח לצבור כמה אלפי השמעות וזה מכובד. ובכל זאת חבל כי זה שיר שהיה יכול להגיע לתחנות הרדיו הגדולות".
אתה לא מוציא סינגלים בתקופת הקורונה?
"אני תמיד בעשייה ומוציא חומרים החוצה. אני מעלה ביוטיוב בהפצה עצמית דרך יח"צנית. אני מחפש לדחוף קדימה בכל דרך אפשרית. יש לי הרבה רעיונות ותוכניות. למשל, השבוע היה צריך לצאת סינגל, אבל הוא כנראה יצא בשבוע הבא כי אני עדיין מחכה לגרפיקה. הוא נקרא 'חי בזכותך', שיר רוחני שמדבר אל המאזין. זה שיר שהיה אמור להיות באוסף שאני מצפה לחזור לעבוד עליו בהקדם.
"גם לפני הקורונה החיים ודברים שקרו לי הקשו עליי ולא הגעתי למצב שאני מרגיש שאני יכול ומוכן להוציא את האוסף החוצה. תמיד יש דברים בחיים שמעכבים אותך, גם אתה עצמך. אפילו אני, שמדבר בביטחון רב, חוויתי איזו כוויה בעבר והיא עדיין מערערת אותי במידה מסוימת. אני גם חושב שהכתיבה שלי השתבחה במשך השנים והרגשתי זאת, ולכן לא הייתי מוכן להוציא משהו כה משמעותי במשך השנים. ובכל זאת אין ספק שהקורונה הרימה לי פה ברקס רציני ביותר".

"במקום רוחני"

לא פעם אנחנו שומעים על אנשים שעשו שינוי בחייהם כדי להגשים את חלומם ובתוך כך עברו תהליך מייגע וחוו חוויות לא פשוטות. כך קרה גם לפלג. "לפני 11 שנים עברתי תאונת אופנוע קשה", הוא מספר. "נאלצתי לנוע בכיסא גלגלים במשך שמונה חודשים לאחר שהייתי מרותק למיטה במשך שלושה חודשים. המקרה הזה השפיע עליי רבות עד היום".
איך?
"תחשוב על המשמעות של להיות מרותק למיטה שלושה חודשים ברציפות בלי יכולת לרדת ממנה. אתה מרותק למיטה והיא חלק ממך. זה מטורף ברמה של עינוי. דווקא ברגעים הללו הגיעו אליי 'הארות'. התחלתי להתעניין ולהתעמק בעולם הרוחני. חיפשתי את עצמי בעולם הזה כשהייתי במקום כה קשה, כשהעולם הפיזי שלי היה מוגבל. מצאתי את המקום שלי בעולם הרוחני והתחברתי לעולם הקבלה.
"לפני 11 שנים עברתי תאונת אופנוע קשה. נאלצתי לנוע בכיסא גלגלים במשך שמונה חודשים לאחר שהייתי מרותק למיטה במשך שלושה חודשים. המקרה הזה השפיע עליי רבות עד היום"
"אני לא אדם דתי, אבל הדברים שראיתי בכתובים האירו את עיניי ואת נפשי. דברים שמתחברים לך עם החיים שלך ועם ההווה. הבנתי שאני צריך לעבוד על עצמי וכך הסביבה שלי תשתפר. מי שעומד מולי הוא המראה שלי. פעמים רבות אם מישהו מרגיז אותך, אתה בעצם רואה את השתקפות התכונות הרעות שלך. שם אתה מבין שאתה צריך לתקן קודם כול את עצמך".
איך השפיעה ההבנה הזאת על האומנות שלך?
"הכתיבה שלי השתפרה והכרתי שפה מקראית דרך המקורות. גם אותה שילבתי בכתיבתי, בשפה או בתוכן. הכיוון הזה הוא שהביא אותי ליצירת הפרויקט שהזכרתי קודם לכן – אוצר לאומי".
מה הסגנון המוזיקלי של שיריך?
"אני נוטה לכיוון הארץ־ישראלי. הביצועים שלי לשיריי מזכירים את הסגנונות של אומנים גדולים כמו אריק איינטשיין ז"ל או אריק סיני ומושפעים מהם. הקול שלי מתאים מאוד לסגנון הזה".
מה החלום שלך בתחום האומנות?
"אני חולם לשדר באחת התחנות הגדולות. הייתי רוצה להגיע למצב שאני יכול להתפרנס משדרנות רדיו, ולא משום שמעניין אותי הכסף אלא בגלל החשיפה והסטטוס שמקבל העיסוק הזה שאני כה אוהב ואולי גם אצליח להתפרנס ממנו. מבחינת המוזיקה שלי אני רוצה לשבור את תקרת הזכוכית של תחנות הרדיו הגדולות, שישמיעו אותי גם ברשת ג' ובגלי צה"ל".