קובי לוי בן 45 מהוד השרון הוא דוגסטאר - אילוף כלבים, ובכתבה הזו הוא מספר על טיפים חשובים שכל מי שמגדל כלבים חייב לדעת.
בנוסף הוא מעניק לקוראים הצצה אל מאחורי הקלעים, על שיטת האילוף הייחודית שטיפח ובנה על בסיס ניסיונו האישי כאיש הייטק לאורך שנים וכמדריך סקי מקצועי.
דוגסטאר – אילוף כלבים: מעמק הסיליקון אל אילוף כלבים בישראל
2 צפייה בגלריה
קובי לוי - דוגסטאר
קובי לוי - דוגסטאר
קובי לוי - דוגסטאר
(צילום: יח"צ)
למרות שגדל עם כלבים בתקופת ילדותו ונעוריו, אל עולם אילוף הכלבים קובי לוי הגיע לאחר שעשה מסלול חיים שונה לגמרי.
לאחר שירות קרבי בצבא ולאחר מכן בשורות המשטרה, בתחילת שנות ה 2000 לוי נכנס אל עולם ההייטק, וההצלחה שלו בתחום זה לקחה אותו כל הדרך אל מגורים בעמק הסיליקון שבקליפורניה, שם התגורר במשך כ- 12 שנים.
בארה"ב הוא התאהב בענף של גלישת סקי על שלג, וכמו כל דבר שנוגע בו, גם את הספורט האתגרי הזה קובי למד ולקח למקום הגבוה ביותר.
הוא התמקצע כמדריך סקי מקצועי, ובמשך 9 שנים הדריך גולשים באופן פרטי ובקבוצות במקביל לעבודתו בהייטק.
את הניסיון הרב שצבר לאורך השנים בתחום ההדרכה, הן בהייטק והן כמדריך סקי, קובי לוי מביא כיום לידי ביטוי כמאלף כלבים מקצועי.
מה נכון ומה לא מומלץ לכלבים לאכול
בקרב הוטרינרים ומאלפי הכלבים ישנה מחלוקת לגבי סוגי האוכל המתאימים והטובים ביותר עבור הכלבים, אולם על דבר אחד יש הסכמה רחבה, בשום פנים ואופן אסור לתת לכלבים שאריות מהצלחת שלנו, בני האדם, אפילו לא ביס קטן, וגם לא לוותר ולהשאיר חתיכה שבמקרה נפלה על הרצפה, זאת על מנת למנוע מהכלבים מחלות הקשורות לתזונה לא מתאימה ולבעיות נוספות.
אז מה כן מותר וכדאי? קובי לוי עושה סדר בדברים:
"ההמלצה שלי היא לתת לכלבים אוכל טבעי, כזה שקרוב כמה שיותר לאוכל אמיתי המותאם לכלבים.
משיקולי נוחות, עלויות וזמינות, ברירת המחדל הנפוצה ביותר היא אוכל יבש, אך רצוי להימנע מאוכל פחות איכותי המבוסס על אבקות למיניהן, או אוכל דמוי בשר או עוף, אלא מזון שמכיל בתוכו רכיבים אמיתיים של דגים, בשר ועוף.
סוגיה נוספת שיש עליה מחלוקת בנוגע למזון יבש לכלבים נוגעת בשאלה האם הוא צריך להכיל בתוכו דגנים.
לאחר שחקרתי את הנושא לעומק ושוחחתי על כך עם תזונאים ווטרינרים בכירים, הגעתי למסקנה כי צריך לתת לכלב אוכל עם דגנים אך בכמות מופחתת. הדגנים אומנם מהווים את מקור הפחמימה במזון, אך הם אינם המרכיב החשוב ביותר בארוחה".
פריקת אנרגיה מנטלית: כי גם הכלב רוצה לישון טוב בלילה
"ככל שנפעיל יותר את המוח של הכלב שלנו, כך הוא יהיה שמח ורגוע יותר. בדיוק כמו בני האדם גם הכלב זקוק לגירוי שכלי לצד פעילות גופנית, אחרת הוא יהיה משועמם ו"יסתבך" בצרות.
אם אתם מוצאים את הכלב שלכם חופר בגינה או לועס פריטים שהוא לא צריך, או אם הוא רץ בכל הבית ללא שליטה, זו תוצאה של אותו שעמום.
לעומת זאת ישנה משוואה מאוד פשוטה, כלב שמגורה שכלית הוא כלב עייף, כלב עייף הוא כלב רגוע, כלב רגוע הוא כלב שמח וזה בסופו של דבר מה שכולנו רוצים", קובי לוי הסביר על נקודה חשובה בהתנהלות שלנו מול הכלבים.
הדקויות החשובות באילוף ומשמעת של כלבים
הניסיון של קובי לוי כאיש ביטחון, עובד הייטק ומדריך סקי, מהווים את הבסיס לסגנון שבו הוא מאלף היום כלבים, על כך הוא פירט:
"משמעת, הדרכה ותשומת לב לדקויות הכי קטנות, אלו הן אבני היסוד שספגתי לאורך השנים בכל התחומים בהם הייתי פעיל.
משמעת היא חלק בלתי נפרד מאילוף מוצלח, כיוון שהיא תורמת לחיים נוחים ומהנים של הכלב בחיק המשפחה.
כלב חי בתבניות ולכן הוא חייב שיהיה לו סדר יום קבוע, ברגע שמבינים זאת קל יותר לדעת מה הכלב צריך, וזה מייצר שקט תעשייתי וסביבה רגועה בבית.
בגלל שלימדתי סקי במשך שנים, נחשפתי לחשיבות של תשומת הלב לפרטים הכי קטנים, כמו תנועות גוף והתיאום בין העין, היד, הרגל והאגן, על מנת שאפשר יהיה לגלוש בטכניקה נכונה ובטוחה.
את החשיבות של התנועות הללו לקחתי גם אל עולם אילוף הכלבים, כדי שאפשר יהיה ללמוד ולקרוא את שפת הגוף שלהם. הניואנסים הקטנים אומרים הכל, על מה הכלב מרגיש ורוצה, החל מליקוק, הפניית מבט, תנועה עם האוזן ועוד.
ברגע שמבינים מה הכלב משדר לנו בעזרת התנועות והרמזים הקטנים, קל מאוד ונוח להתנהל מולו, לטובתו של הכלב ולהנאה שלנו".
קובי לוי: חשיבות הכלב בחיים עם ילדים הנמצאים על הספקטרום
הידע המקצועי שקובי לוי צבר בכל הנוגע לקריאה של תנועות גוף ומה הן מסמלות, עוזרות לו להתמודד עם אילוף של כלבים הסובלים מפחדים וחרדות לאחר שהוזנחו או עברו התעללות, כאשר המטרה שלו היא לאזן מחדש כלבים תוקפניים, פחדנים ולא ממושמעים.
אך על נישה חשובה ומרגשת הנוגעת בשילוב של כלבים עם ילדים הזקוקים לתמיכה ועזרה ברמות שונות, קובי למד על בשרו מקרוב:
"בסופו של יום ה"טריגר" להיכנס אל עולם אילוף הכלבים נוצר בזכות הבן שלי.
חזרנו לארץ שבועיים לפי פרוץ הקורונה, כך שביחד עם הסגרים והבידודים, הקושי של מעבר למדינה חדשה עבור ילד קטן, השפה והתרבות השונה, ככל הנראה חידדו קשיים שהיו לו עוד קודם לכן, של הפרעת קשב וריכוז, ויסות חושים ועוד.
רק בארץ היה רופא שזיהה כי לצד העובדה כי הוא מתפקד ברמה גבוהה, הוא נמצא גם על הספקטרום.
כשחזרנו ארצה יכולתי לאמץ כלב מאחת העמותות, בידיעה שאנחנו נשארים לתמיד ולא עוברים לגור במקום אחר, ומיד כשהבאתי את הכלב זיהיתי חיבור אמיץ בינו לבין הבן שלי, למעשה הוא הפך להיות למטפל העיקרי שלו.
זה גרם לי לרצות ללמוד יותר ויותר על עולמם של הכלבים וכיצד להתאים אותם טוב יותר אל בני האדם, לטובת כל הצדדים".
אילוף כלבים בהתאמה אישית
את לימודי אילוף הכלבים בארץ קובי לוי עשה במרכז אופק במשך כשמונה חודשים. הוא למד את כל סוגי האילוף השונים, הקלאסי, החיובי ואחרים, ומכל אחד מהם לקח את התובנות החשובות והתאים אותן אל יכולת ההדרכה שטיפח לאורך השנים בתחומים השונים.
2 צפייה בגלריה
קובי לוי - דוגסטאר אילוף כלבים
קובי לוי - דוגסטאר אילוף כלבים
קובי לוי - דוגסטאר אילוף כלבים
(צילום: יח"צ)
היכולות הללו מציבים אותו בעמדה שונה וייחודית לעומת שאר מאלפי הכלבים בארץ.
"בדיוק כפי שכל אחד מאיתנו שונה ואין מקרה אחד זהה לשני, כך הדברים נכונים בכל הנוגע לדנימיקה שנוצרת בין הכלב לבעליו. אפשר שדברים יהיו דומים, אך הם לעולם לא זהים במאה אחוז.
הכלים והשיטות שגיבשתי לעצמי מאפשרים לי להתאים לכל כלב ולכל בעלים את הפתרון, ההדרכה והאילוף שמתאימים להם בדיוק מושלם, לצורת החיים ולצורך האישי שלהם בלבד", קובי לוי הוסיף וסיפר.
לטפל בגורים כמו בטיפת חלב
בין אילוף הכלבים שקובי לוי מעביר בחצר ביתו בהוד השרון, או בבית הלקוחות, הוא גם מוצא את הזמן להתנדב בכלבייה העירונית ברעננה, שם בין היתר הוא עוזר בשיקום של כלבים לפני שיוצאים לאימוץ, ובנוסף מדריך משפחות שמאמצות גורים:
"גור כלבים לא שונה מתינוק קטן שהגיע לעולם, לכן צריך ללמוד כיצד להניע ולטפל בו. זה אומר כמה אוכל לתת לו, מתי לטייל, מה לעשות כאשר הגור עושה פיפי בבית, איך להתמודד עם יללות ונשיכות, על החשיבות לחשוף אותו לעולם, לסוגים של רעשים ואנשים שונים, לכלבים מאוזנים ועוד.
זאת תקופה קריטית עבור הגור ובעליו, ודברים שלא מטפלים בהם בשלב הגורות יגררו בעיות בשלב מאוחר יותר", קובי לוי סיכם את הדברים.
דוגסטאר - אילוף כלבים: יצירת קשר
כאמור קובי לוי מעניק הדרכה על כלבים, מחנך ומאלף גורים, מעביר אילוף משמעת בסיסי, אילוף משמעת מתקדם, כמו גם מאבחן ומעניק פתרונות הנוגעות לבעיות התנהגות של כלבים ממקום משכנו בהוד השרון, ובנוסף הוא מגיע אל בתי הלקוחות במידה ויש בכך צורך.
אם גם אתם חפצים ללמוד כיצד להתנהל מול הכלב שלכם בצורה הטובה ביותר, ושהכלב יעבור אילוף על ידי מדריך מנוסה ובכיר, צרו קשר בטלפון:
050-7662627