משפחת שולמן החליטה לכבוד יום הולדתה ה-80 של הסבתא לנסוע לקפריסין לחופשה משפחתית. הם רכשו כרטיסים לכולם, הוסיפו תשלום עבור כבודה והושבה, כדי שיוכלו לשבת כולם יחד, וחיכו בהתרגשות ליום הגדול.
כשהגיעו לשדה ועלו לטיסה, הסתבר להם שבגלל שהמטוס הוחלף במטוס קטן יותר, המקומות המסומנים מבוטלים. בני המשפחה פוזרו ברחבי המטוס וחלק מן הילדים חשו אי נוחות, משום שלא יכלו לשבת ליד הוריהם.
כך היה גם בטיסה חזרה לארץ. האם מגיע לשולמנים החזר? האם הם זכאים לפיצוי על עוגמת נפש?
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "נכון להיום, אין הוראה מחייבת של יאט”א (IATA) או בדין התעופה הישראלי והבינלאומי, המחייבת חברות תעופה להושיב ילדים ליד הוריהם בטיסה.
עם זאת, חברות תעופה רבות נוקטות במדיניות המעדיפה הושבת ילדים בסמוך להוריהם, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים. חברות מציעות שירותי הושבה בתשלום, לעיתים בעלות סמלית. למרות שאין חובה חוקית כללית להושיב ילדים ליד הוריהם בטיסה, חברות תעופה רבות נוקטות במדיניות המעדיפה זאת, ולעיתים מציעות שירותי הושבה בתשלום או בהנחות למשפחות.
משפחת שולמן צריכה לקבל החזר על ההפרש ששולם. לגבי פיצוי, הוא יוכל להתקבל בהחלטת בית המשפט.
קראו גם:
המתנה הוחזרה, הזיכוי התאדה
ליום ההולדת קיבלה יפעת מתנות מחברות, אליהן צורפו פתקי החלפה. יפעת הגיעה אל אחת החנויות, לא מצאה משהו שמצא חן בעיניה וקיבלה זיכוי.
מספר שבועות אחר כך, כשהגיעה לחנות ורצתה להשתמש בזיכוי, היא הפכה את הארנק וגילתה שהוא נעלם. המוכרת זכרה את יפעת אבל אמרה שבשביל להשתמש הו היא חייבת להראות אותו - אם מדובר בזיכוי פיזי, או את הלינק כשמדובר בזיכוי אלקטרוני.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, אומרת ש"החוק לא מסדיר זיכוי שהלך לאיבוד ואין כל הוכחה לקיומו. בית העסק לא מחויב להנפיק שובר זיכוי נוסף, משום שבמידה והשובר יימצא על ידי אדם כלשהו, הוא יוכל להציגו ובית העסק יהיה מחויב לכבדו".
כדאי לדעת: אין צורך להציג יחד עם שובר הזיכוי את הקבלה שהצרכן קיבל בעת הקנייה, והעוסק לא יכול לקבוע תנאים המגבילים את האפשרות לממש את שובר הזיכוי.