1 צפייה בגלריה
קנייה וקוץ בה
קנייה וקוץ בה
התגלחו עליו
( צילום: Shutterstock)

אחרי שנים של גילוח בסכין, החליט גיא לנסות את מזלו עם מכונת גילוח חשמלית. המוכר בחנות המליץ לו על אחת מהן, שאותה רכש ב-99 שקלים. למחרת החליט לנסות את המכונה החדשה, אלא שהיא לא ממש גילחה כמו שצריך.
גיא קרא בהוראות שיש לפתוח אותה כדי לנקות את הלהבים, אך כשפתח את כיסוי הלהבים, הוא התפרק בידיו. יומיים לאחר מכן שב עם המכשיר לסניף במטרה להחזירו, אלא שאז ציפתה לו הפתעה: בחנות הבהירו לו, בכל הדרגים, שכיוון שהמכשיר נשבר, אין להם מה לעשות.
גיא הסביר שהמכשיר נשבר מיד כשפתח אותו לפי ההוראות, אולם בחנות סירבו להחזיר את הכסף. גיא לא ויתר, ופנה בטלפון לשירות הלקוחות, לשיחה מענגת שנמשכה 45 דקות שרובן מוזיקת עמים, ובסיומה נענה שהמכשיר הוא של חברה חיצונית, ויש לפנות אליה.
כלומר: לחנות אין חובה להחזיר לו את כספו למרות שביצע את הרכישה בסניף שלה. גיא שוקל כעת לגדל זקן.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "האחריות על המוצר הפגום תלויה בעיקר במחיר שלו. על מוצר שעלותו מעל 150 שקלים חלות תקנות אחריות ושירות לאחר מכירה (כמו בכל רכישה של מוצר חשמלי). במקרה כזה על הצרכן לפנות לנותן השירות והאחריות למוצר ולבקש שיתקן או יחליף את המוצר בחדש ותקין.

קראו גם:

במקרה והתקלה חוזרת, ניתן להעלות טענה להטעיה בנוגע לאיכות המוצר ולבקש לבטל את העסקה.
"אם נותן האחריות מסרב לתקן את המוצר בטענה שהוא תקין או שהצרכן לא פעל לפי ההוראות, ולכן מסרב לתקן, מומלץ לשלוח מכתב מתועד של השתלשלות העניינים, לרבות שיחות הטלפון ותיאור התקלה, ודרישה לתקן את המוצר תוך 7 ימים, שאם לא כן תפעלו לתיקון המוצר באמצעות טכנאי מטעמכם, על חשבונם".
ואם המוצר החשמלי עלה פחות מ-150 שקלים?
"במקרה כזה אין חובה לתת אחריות למוצר. זה לא אומר כמובן שמוצר חשמלי זול צריך להתקלקל אחרי שימוש קצר, אבל צריך להוכיח שהקלקול נבע מהמכשיר ולא משימוש בלתי תקין.
"גיא למעשה ייאלץ לטעון להטעיה באיכות המוצר בניגוד לסעיף 2 לחוק. הבעייתיות היא להוכיח את הטענה שהמוצר הגיע פגום ולא נפגם עקב שימוש לא מתאים, דבר שדורש חוות דעת".