כשמעיין חיפשה שמלה לחתונה של הבסטי, היא נתקלה בפייסבוק בסיפורו של בוטיק ייחודי ויוקרתי שנגע לליבה.
הבעלים כתבה פוסט אישי מרגש על החלטתה לסגור את מפעל חייה בשל הפסדים במהלך המלחמה, והודיעה על מכירת חיסול. לבה של מעיין מיד התרחב. היא נכנסה ללינק, בחרה שתי שמלות, הזינה את פרטי כרטיס האשראי וקיבלה הודעה על משלוח... מסין.
כשהשמלה לא הגיעה היא הבינה שעבדו עליה. כשניסתה לפנות לשירות הלקוחות גילתה שלא ניתן לשלוח להם הודעה.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "מדובר ב'דרופ שיפינג', תופעה חוקית לכשעצמה, אבל הבעיה מתחילה כשמבצעים הטעיה ומניפולציה על הלקוחות, כלומר, הפרה של סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, האוסר על הטעיה במעשה או במחדל לגבי כל פרט מהותי.
קראו גם:
במקרה הזה הצרכן משוכנע שהוא רוכש מעסק ישראלי שנמצא בקשיים, בשעה שבפועל מדובר ברכישה מסין באמצעות מתווך. על אף ההטעיה, לדרופ שיפינג יש יתרון: מכיוון שהרכישה נעשית מעוסק בארץ שמבצע הזמנה מחו"ל, חוקי הגנת הצרכן תקפים ומאפשרים את ביטול העסקה גם עקב חרטה (בכפוף לתשלום דמי ביטול) ובוודאי במקרה של אי התאמה או הטעיה. לכן, דרישה לתשלום עבור עלויות משלוח לסין או כל סירוב אחר מהווים הפרה של החוק ועילה לתביעה. (בתנאי שהעוסק אכן מאוגד בארץ).
כתב חידה לאחוז ההנחה
אווה ונכנסה לחנות בגדים עליה היו שלטי "סייל" גדולים המבטיחים הנחות של עד 70%. כשדפדפה בין הבגדים, לא הצליחה להבין מה מחירו של כל פריט. כשניגשה לקופה עם ערימה וביקשה לברר, המוכרת לא ממש שמחה לבדוק כל פריט ולבשר לה על ההנחות, שעמדו ברובן על 10-15 אחוז בלבד.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון: "תלונות רבות מגיעות בנושא הצגת המחיר בסוף עונה ובמבצעים. מדובר בנושא בעייתי ולא ממש חוקי, כי ב"מבצע" חובה לציין את המחיר לפני ההנחה - ואת אחוז ההנחה או המחיר אחרי. שלט של "עד 70%" הוא תקין בתנאי שיש פירוט על כל מוצר. הצרכן לא אמור לנחש את המחיר.
"יש כאן לכאורה שיווק לא הוגן, כי כשצרכן בוחר מוצר ומגיע איתו לקופה, יש סיכוי שירכוש את הפריט למרות שחשב שההנחה תהיה גדולה יותר".