אבא של גלעד (שם בדוי) התקשר אלי וביקש שאקבל את בנו לשיחה. "בעוד חודשיים הוא מתגייס ורוצה ללכת לחיל קרבי", הוא אמר לי בקול נוקב, "אני מרגיש שהוא לא מוכן נפשית לקרב הזה".
אחרי רגע של תדהמה שאלתי אותו מאין הביטחון שבנו לא מוכן מנטאלית לגיוס הקרבי.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
"פרשתי לאחרונה משירות קבע בצבא", הוא השיב לי. "שירתתי שנים רבות בתפקידים מגוונים, החל מפיקוד זוטר ועד לתפקידים בכירים מאוד בהובלת יחידות קרביות. אני יודע מה אני אומר, תאמיני לי, אני יודע".
כשעצר את שטף דיבורו השחלתי שאלה: "גם גלעד יודע?".
"גלעד יעשה הפעם את מה שאני מבקש", הוא השיב בקול רועם.
גלעד הגיע לשיחה הראשונה וסיפר על עצמו ועל רצונו לשרת ביחידה קרבית כמו כל החבר'ה, כמו אבא. "גדלתי על ערכים של לתת הכל לחברה", הוא אמר.
בדקתי איתו מה באמת רצונו שלו, מה הקול שלו אומר לו בעניין שירות קרבי או לא קרבי. גלעד שתק והתקשה לענות.
לשיחה הבאה הוא הגיע אחרי שהקדיש לכך מחשבה רבה. היא סיפר על ילדותו, על הקשיים שחווה בעולם החברתי ועל רצונו להוכיח לעצמו שהוא כבר מעבר למשבר שחווה אז. הוא הסביר בחדר הטיפולי עד כמה זה חשוב לו - ללא שום קשר לבסיס החינוכי הטוב שקיבל.
הסברתי לגלעד שהגעה לחיל קרבי פירושה השקעה רבה, התמדה והתמודדות עם מצבים לא רגילים. כאלה שדרוש להם מבנה מהודק של משאבים פנימיים. כל זה לא יעזור אם הוא לא יהיה במגע עם הסיבה הפנימית שלו לשרת בקרבי. שהרי, אם ההנעה (הדרייב) יהיה מהחינוך, מחיקוי אביו או מסיבות חיצוניות שכאלה, זה לבטח לא יחזיק מעמד ברגעי חוסר האונים המוחלט במדבר, בשבוע הישרדות, בסדנת השבי או כשיצעד לאורך עשרות קילומטרים עם פק"ל כבד ואלונקה על הכתף.
במפגשים הבאים ערכנו היכרות משותפת עם מאפייני השירות הצבאי. שטחתי בפניו את הקשיים, הקונפליקטים והדילמות שיעמדו בפניו. לצד זה שוחחנו על דרכי התמודדות יעילות שהוא יכול להפעיל בתקופת הטירונות הקרבית.
גלעד סיים את ההתערבות הממוקדת ואמר שהוא נכנס לשיחות הללו עם תפיסת עולם מסוימת, ויוצא הרבה יותר מלוטש. הערפל התבהר. "אני כמו בורג שעכשיו התברג לו עד הסוף", הוא אמר לי, "אני חושב שזה מה שהיה חסר לי".
ההידוק שייצרנו נתן לגלעד את התמיכה והתובנות שהיו דרושות לו בדרך להגשמת מטרותיו.
בסיומם של השבועיים הראשונים לטירונות הוא שלח לי הודעת ווטסאפ עם תמונה שלו ופרח.
דמעות של התרגשות עלו בעיניי.
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית (קצינת בריאות נפש), עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957