לא עובר שבוע בלי שארבע הבנות שלי עולות אליי לרגל, ולכל אחת יש דרישה או בקשה, לקנות פריט חדש בקניון או באינטרנט.
תמיד זה מלווה באחד ממשפטי המחץ: "אני ממש צריכה", "אני ממש-ממש חייבת", "זה במבצע רק עד סוף השבוע", "מזמן לא היינו בקניון" או "אבל אמאאא, אי אפשר להפסיד את הסטוק דיי מחר".
פעם עוד הייתי מתעצבנת, אבל הבנתי שעצבים לא עוזרים, וכדי שהילדות שלי, ש"צריכות צריכות" ו"חייבות חייבות" יבינו איך עובד העניין, אין לי ברירה אלא להשקיע בהסברה.
כשישבנו מול הטלוויזיה וצפינו בפרסומות, התחלתי ללמד אותן לזהות את האופן שבו מתרחשת מניפולציה רגשית. הצגתי בפניהן את השימוש שעושה המפרסם בהומור או ברגש כדי להגיע לכיס שלנו.
ניתחנו יחד את הפרסומת וניסינו להבין באיזה אופן הן מעודדות ומדרבנות אותנו לשלוף את הארנק ולבצע את הקנייה.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
למרות שהחשק שלהן להתחדש, לקנות ולהסתובב בין חנויות לא חלף לו, וכנראה גם לא יעבור לעולם, בכל זאת, השיח החשוב הזה גרם לכל אחת מהן להסתכל בעין ביקורתית יותר על עולם הצרכנות שסובב אותן.
מחקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב מצביעים על כך שבני נוער וצעירים מקדישים לקניות ובילויים פי שניים עד פי שלושה מהזמן שהם מקדישים לקריאה, לפעילות בתנועת נוער או לבילוי חופשי בטבע.
את העולם הצרכני התזזיתי לא נצליח ככל הנראה לשנות. מה שכן נוכל לעשות, זה לחנך את ילדינו להתנהלות חכמה בעולם של פיתויים וחוסר גבולות.
אז איך עושים את זה?
מסבירים שוב ושוב ושוב
קודם כל, חשוב שתתרגלו לדבר על הנושאים הללו ולא תתנו להם לעבור ככה סתם מתחת לרדאר בתקווה שהילדים יבינו בעצמם. בחינוך ובהטמעת מסרים צריך להגיד, להסביר ולחזק את המסר הרבה יותר מפעם אחת – ובדרכים שונות.
משמשים כמודל החיקוי שלהם
הכלי הכי אפקטיבי בחינוך הוא דוגמה אישית. קחו אחריות ושמשו להם מודל לחיקוי לגבי הנושאים שחשוב לכם להעביר. הלמידה הכי משמעותית של ילד היא מהתבוננות וחיקוי. אם אתם רוצים ללמד אותם צריכה נכונה, תצטרכו כהורים להשקיע יותר מחשבה גם בהרגלי הצרכנות שלכם.
משתפים אותם בהתלבטויות כלכליות
אתם לא אמורים להתייעץ איתם אם לקנות דירה או רכב, אבל בהחלט רלוונטי להתלבט איתם לאיזו מסעדה ללכת או איזה סוג חופשה לעשות, תוך התחשבות בעלות מול תועלת.
מספרים להם איך קיבלתם החלטות
הסבירו להם את האופן שבו קיבלתם החלטות וודאו שהם קלטו את המסר הנכון. חשוב שהם יבינו שיש שלב של תכנון והיערכות ושלב של קבלת החלטות, תוך התחשבות באילוצים ובמידע חדש נוסף שלא היה ידוע קודם לכן.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il