מה אם היית יכולה להקדיש חמש דקות היום כדי להציל את החיים שלך מחר? ומה היית עושה אם היו אומרים לך שניתן לבצע בדיקה מצילת חיים, פשוטה ומהירה במרחק קצר מהבית? לא היית ניגשת?
אחוזי ההחלמה היום גבוהים מאי פעם, הטיפולים התפתחו ומערכי השירותים שמזרזים את השלבים לקבלת טיפול בשילוב טכנולוגיות מתקדמות, שינו את עולמן של המאובחנות והמטופלות. על דבר אחד אין ויכוח – גילוי מוקדם מציל חיים, ומי ששמו את הדגש על הנושא בעשור האחרון היו שירותי בריאות כללית, הן במרפאות הקהילה במחוז דן-פ"ת והן בבית החולים בילינסון.
3 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
הטיפול בסרטן השד מחבר בין המרכז הרפואי רבין לקהילה
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר ערן שרון, מנהל מרחב השד של מחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית, ומנהל היחידה לכירורגיה של השד בבילינסון, מגדיר את הטיפול במחלה, משלב האבחון ועד הטיפול וההחלמה, כ"תזמורת רבת משתתפים" ומדגיש את החשיבות שבאבחון מוקדם ובזמן.
לדבריו, "התהליך מתחיל מהבדיקה הראשונית של האישה כך מומלץ שכול אישה ללא גורמי סיכון מיוחדים בהגיעה לגיל 45, ראוי שתבצע ממוגרפיה ראשונה".
בשלב זה של בדיקות מוקדמות, נשים רבות מהמחוז מבצעות את בדיקות הסקר, "אנחנו מסננים מי תצטרך להשלים אולטרסאונד של השד בעקבות בדיקות הסקר ומי לא. אותן נשים שיימצא אצלן ממצא מאותרות ע"י צוותים ייעודיים בקהילה.
האחות המתאמת קובעת להן שיחה עם כירורג לצורך ביופסיה אם יש צורך, וככל שעולה ההכרח לשוחח עם המטופלת על התוצאה, הדבר נעשה על ידי הכירורג". לאחר מכן, מסביר ד"ר שרון, המטופלות מתחילות ברצף וליווי טיפולי, וישנה סינרגיה בין המרפאות ובין בית החולים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ערן שרון
ד"ר ערן שרון
ד"ר ערן שרון
(צילום: דוברות המרכז הרפואי רבין)
הגילוי המוקדם וטיפול מותאם אישית ברצף טיפולי בין הקהילה לביה"ח מציל חיים, מקטין את נרחבות הטיפול.
במרחב השד דואגים לרצף הטיפולי וליווי המטופלת לאורך כול המסע. "כירורגים של השד שנמצאים במרפאות הקהילה מבצעים בדיקות סקר אצל המטופלות וממשיכים את הטיפול באמצעות אחיות מתאמות שד בכל הנוגע לביופסיה, תשובת הביופסיה והמשך הטיפול האונקולוגי והכימותרפי בתוך בית החולים", מסביר ד"ר שרון.
"אותם הרופאים והרופאות שראו את המטופלת בקהילה ימשיכו לפגוש בה בבית החולים בעזרת אחיות מתאמות שד עם הצוות הרב-תחומי, וכך הטיפול הוא סביב המטופלת עד לחזרתה לקהילה בריאה ולהמשך מעקב תוך סנכרון הצוותים שעוסקים ברפואת השד בביה"ח ובקהילה".

הטיפולים והניתוחים המתקדמים ביותר

בבית החולים יציעו למטופלות את הניתוחים המתקדמים ביותר, מגישה זעיר פולשנית ועד לשחזורים אונקופלסטיים בניתוח אחד גם בניתוחים משמרי שד.
זאת בנוסף לכריתות ושחזורים מיידיים בשילוב צוותים ממחלקת פלסטיקה, המומחים בהזרקות שומן לשד ותיקון חסרים רקמתיים שנגרמים כתוצאה מהסרת הגידולים בשד וכל זאת בניתוח אחד.
ההבנה היא שבראש ובראשונה צריך למגר את הסרטן, אך יחד עם זאת לשמר את המראה של השד בטכניקות מתקדמות ובצלקות סמויות ככל שניתן. בבילינסון מסירים את הבלוטות והגידול בשד דרך חתך אחד.
בית החולים בילינסון מאפשר טיפול קרינתי תוך כדי הניתוח לחלק מהמנותחות, המתאימות לכך. בכך ניתן לחסוך מהן הקרנות נוספות.
מסביר ד"ר שרון: "מדי יום אני רואה עשרות מטופלות בסרטן שד. עבור חלקן, ההגעה לביה"ח מדי יום וכל הכרוך בטיפולי ההקרנות, שמבוצעות לקראת סיום הטיפול הניתוחי והתרופתי, הוא מאוד מאתגר. בזכות טיפול חד פעמי תוך כדי הניתוח, אנו חוסכים ממטופלות רבות את תופעות הלוואי ומקלים עליהן באופן משמעותי בהתמודדות עם המחלה".
כל הגורמים מסונכרנים זה עם זה?
"היתרון של השיטה הוא בכך שלא מדובר על הצגת יחיד, אלא שירות רב-תחומי. המטופלת לא מקבלת מרופא אחד חוות דעת, היא מקבלת אותה מקבוצה של מומחים שעברו על הדמיות השד ועל מצבה הפיזיולוגי. אני קורא לזה תמונה שמתקבלת מפאזל, כשהתמונה מתקבלת מגיעים להחלטה משותפת עם המטופלת מה מתאים לה".
3 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
את לא לבד. הטיפול בסרטן השד הוא "תזמורת רבת משתתפים"
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר שרון לא סתם מדגיש תחום זה. כיום זוהי חזית הרפואה, כי היא מקלה על המטופלת שמוצאת את עצמה ביום בהיר אחד מתעסקת עם בירוקרטיה רבה, לפעמים כמעט בלתי אפשרית.
"כשיש אחות מתאמת שמסייעת לך להבין את התמונה השלמה, כשאין צורך בטופס 17 וכשהרופאים בבית החולים יכולים להיכנס לתיק הרפואי, הכול נראה פשוט יותר".
"החזון הוא של תזמורת בה כולם מנגנים באותו הסולם בצורה הרמונית, כאשר המטופלת עטופה על ידי כל הצוותים", מסביר ד"ר שרון. "כל הגורמים עובדים עם מידע מכוון למחלה הספציפית של אותה אישה. לא עוד קריאה גנרית ולא למידה של נושא סרטן השד באופן כללי, כי הדבר יכול לגרום לבלבול ולחרדות מיותרות, ולכן יש כאן בשורה גדולה ואנחנו נמשיך להוביל את התחום בשירותי בריאות כללית".

"פועלים לשיפור ההיענות לביצוע ממוגרפיה"

"בתקופת שיא הקורונה צפינו בדאגה בשיעורי ביצוע בדיקות ממוגרפיה, אשר צנחו בכ-30% בשל החשש מפני יציאה מהבית והחשש מהדבקה", מוסיפה מנהלת מחוז דן-פ"ת בכללית, ד"ר יעל רייכנברג.
לדברי ד"ר רייכנברג, "המחוז שלנו פעל באופן נמרץ במספר ערוצים בכדי לשפר את ההיענות לביצוע ממוגרפיה בקרב מטופלינו, בראש ובראשונה שיפור זמינות ופריסה. במסגרת זו פתחנו מכון ממוגרפיה חדש בראש העין, הרחבנו את שעות הפעילות במכון הממוגרפיה במרפאת רוטשילד של כללית בפתח תקוה ועיבינו את זמינות השירותים בבתי חולים השוכנים בתחומי המחוז, דוגמת בית חולים השרון.
"במקביל יצרנו קשר טלפוני יזום עם מטופלות ועודדנו אותן לבצע בדיקות ממוגרפיה, ביצענו פעילות ממוקדת במגזר הערבי ובמגזר החרדי בכדי להעלות את המודעות לחיוניות הבדיקות בקרב ציבורים אלה, קידמנו תהליכי פרסום ושיווק לקידום המודעות דוגמת הארת מרפאות מרכזיות בוורוד בחודש המודעות לסרטן השד ויצאנו בקמפיין נרחב בפייסבוק שבמסגרתו רופאים מובילים מהמחוז עודדו נשים לבצע בדיקות ממוגרפיה.
"כתוצאה ממאמצנו הנרחבים להתמקד, להשפיע ולהעלות את המודעות לחשיבותן של בדיקות מקדימות מצילות חיים, אני שמחה לבשר שנכון להיום אנחנו עומדים בשיעורי ביצוע קרובים לאלו שנרשמו בשנת 2019, טרם פרוץ הקורונה".
פורסם לראשונה: 18:10, 11.10.21