(צילומים: מתן דויטש)
בסיור שערכה היום (שלישי) החברה האחראית על הקמת הרכבת הקלה נת"ע, הוצגו שלבי העבודה ולוחות הזמנים בדרך להפעלת פרוייקט הענק בפתח תקוה. כמו בערים רבות בעולם, גם ברכבת הקלה כל קו יזכה לכינוי ע"פ צבע מסויים, כשהקו שיעבור בפתח תקוה יקרא "הקו האדום".
הקו יחבר בין פתח תקוה לבת ים, כשבדרך יעבור בבני ברק, רמת גן ותל אביב יפו, סה"כ כ-24 ק"מ, מתוכם 12 ק"מ תת קרקעיים. מתוך 34 תחנות שיהיו בקו, שבע יוקמו בין התחנה המרכזית בפתח תקוה לצומת גהה על ציר ז'בוטינסקי. בפורטל שנקר הרכבת תצא מן המנהרה ותמשיך במקטע עילי או לחילופין תכנס לתוך המנהרה בנסיעה לצד הנגדי. תחנה נוספת תוקם בקרית אריה בסמוך לאצטדיון המושבה, שממנה תגיע הרכבת לאזור צומת גהה ותיפגש עם המסילה השנייה.
היום הונח בפורטל שנקר ראש "החפרפרת", או בשמה המקצועי TBM, שבעזרתה יתבצעו עבודות החפירה לאורך כמה מאות מטרים עד לצומת גהה. מתחת לפני השטח ולרכבים החולפים ברחוב ז'בוטינסקי מנוהל מפעל שלם לצורך העבודות. אורכה של המכונה 115 מטרים, קוטרה 7.5 מטרים ומשקלה כ-800 טון. בעזרתה מתבצעות שלוש פעולות: קידוח בעומק האדמה, פינוי העפר, ודיפון המנהרות בטבעות בטון. בגלל המורכבות הגדולה בעבודות, הקידוח במקום יחל בחודשים פברואר- מרץ וימשך כחודשיים-שלושה.
"אנו מודעים לאתגר בעבודה במטרופולין צפוף, ובסמיכות לבתי תושבים, מה שעלול לגרור רעש ואבק", אומרת גלית פורת, דוברת נת"ע. "אך יחד עם זאת אנו משקיעים משאבים רבים בקשרי קהילה כדי לצמצם את ההפרעות ולאפשר המשך שגרה תקינה".
"הרכבת אמורה לשנות את אורח חייהם של אנשים רבים", היא מוסיפה. "נכון , אנחנו לא יכולים להעלים את הפקקים אבל כן לספק אלטרנטיבה ראויה לרכבים פרטיים. אם היום בשעות הבוקר, נסיעה מאלנבי בת"א אורכת מעל 50 דקות, הרי שברכבת הקלה היא תיארך כ 20 דקות". המהירות המרבית של הרכבת במקטע העילי תעמוד על 50 קמ"ש ואילו בתת קרקעי על 80 קמ"ש. בשעות העומס תדירות הרכבות אמורה להיות כל 3.5 דקות, ולפי הערכות החברה בין 200-250 אלף איש ישתמשו בקו מדי יום, כאשר 50-100 אלף ישאירו את רכבם הפרטי בבית. לשם השוואה מדובר במספר הנוסעים ברכבת ישראל מדי יום.
גם בתוואי העילי שיחבר של המסילה העבודות בעיצומן. לאחר שעבודות התשתית הגיעו עד לצומת הרחובות ז'בוטינסקי-אורלוב, החל משבוע הבא הן יימשכו לרחוב אורלוב עצמו, למקטע בין הרחובות ז'בוטינסקי-רוטשילד כשבהמשך יגיעו עד לרחוב המכבים. העבודות ימשכו למעלה משנה כשבמהלכן יחסם נתיב אחד לכל כיוון ברחוב. בשלב הראשוני לצורך העבודות ולאחר מכן לצורך פעילות הרכבת. הנחת המסילות תבוצע בעוד כשנה, כשבנוסף יותקנו גם גלאים על מנת לתת עדיפות לרכבת בצמתים השונים.
4 צפייה בגלריה
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
במקביל עובדים בנת"ע כבר על הדבר הגדול הבא: שלושה קווי מטרו. אחד יחבר בין רעננה וכפר סבא לראשון לציון ורחובות, השני יחבר את ראש העין לרמת גן ותל אביב דרך פתח תקוה והשלישי יצור קו חצי טבעתי שיחבר בין קווי הרשת. בשבועות הקרובים יסתיים התכנון המוקדם, כשלאחריו יבוצע תכנון סטטוטורי במשך כשנתיים, כדי להתחיל את העבודות בשנת 2021. כמה זמן העבודות ימשכו? כרגע אין צפי, אך ככל הנראה מדובר בטווח של 20-30 שנה עד שנהנה גם מהפרויקט הזה.
4 צפייה בגלריה
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
4 צפייה בגלריה
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
4 צפייה בגלריה
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש
צילום: מתן דויטש