חיה את האדרנלין

חנית רצהבי, מנהלת אדמיניסטרטיבית בכללית מחוז דן פתח תקווה: "תנועה בין תפקידים ומוסדות עושה טוב לאדם ולארגון"
3 צפייה בגלריה
חנית רצהבי
חנית רצהבי
חנית רצהבי
(צילום: דוברות כללית)

היא תזזיתית, חדורת מטרה ואחת שלא תשקוט ולא תנוח עד שתשיג את שאיפותיה. הכירו את חנית רצהבי (54), נשואה ואם ל-4, מתגוררת בראשון לציון, בוגרת תואר שני במינהל מערכות בריאות. היא החלה את דרכה המקצועית כפיזיותרפיסטית לפני כשלושה עשורים ומאז עברה מספר גלגולים בקריירה, כולל ניהול משאבי אנוש ועד לתפעול מחוזי.
"רציתי לגעת בתחומים נוספים וכך התגלגלתי לתחום משאבי אנוש. עם הזמן והניסיון שצברתי בתפקידים השונים בתחום, מוניתי למנהלת משאבי אנוש של מחוז ירושלים בכללית ומשם הרגשתי שבכללית השמיים הם לא הגבול. למדתי שתנועה בין תפקידים ובין מוסדות עושה טוב לאדם ולארגון. כל אחד מביא את הידע והניסיון שצבר מהמקום הקודם שלו".
כיום רצהבי היא המנהלת האדמיניסטרטיבית של מחוז דן פתח-תקווה, תפקיד אותו איישו לפניה בעיקר גברים.
על מנת להבין את כובד האחריות אשר מונח על כתפיה של רצהבי, היא שוטחת את תחומי העיסוק בהם היא לוקחת חלק ביום-יום. "התפקיד בנוי משני חלקים. הראשון מתרכז בתפעול השוטף של המחוז, בדגש על תחומי הלוגיסטיקה, רכש, נכסים, בינוי, אחזקה, שינוע, ביטחון ובטיחות. צריך להבין שכל תחום שכזה הוא עולם ומלואו וטומן בחובו הרבה מאוד משימות. החצי השני כולל אחריות על עובדי המינהל במחוז, החל מהתכנים המקצועיים שמועברים להם, שיפור השירות והמובילות הדיגיטלית".
אילו תכונות הבאת לתפקיד כאישה?
"זכיתי להביא לתפקיד החשוב הזה הקשבה, למידה בשילוב עם שותפות אמיתית מהשטח, שהיא תולדה של חוכמת הצוותים המופלאים שיש למחוז. יחד אנחנו מציפים שאלות ומשתדלים לחשוב בצורה יצירתית מחוץ לקופסה, כזו שתאפשר לענות על הצרכים ולשפר את איכות השירות בכל הרבדים", אומרת רצהבי.
"התפקיד נותן לי המון סיפוק. אני מגיעה בכל בוקר בהיי מטורף לעבודה ויוצאת עם ערימות של גאווה. מקווה שאני מצליחה להדביק 'בחיידק החיובי' הזה את כל הסובבים אותי, שכן זה מדבק. לדעת שמה שאני עושה ותורמת, בין אם לקצר הליכי ביורוקרטיה, להנגיש שירותים או לקדם רכישת ציוד משוכלל יותר, כל זה משפיע הלכה למעשה על כחצי מיליון מטופלים, זה האושר הכי גדול שיכול להיות מבחינתי".
על מנת להמחיש את הלך הרוח המתואר מספקת רצהבי דוגמה מן השטח. "בשנה החולפת פתחנו במחוז דן פ"ת 6 מרפאות ומרכזים רפואיים חדשים. לצורך הקמתן נדרשת היערכות מתוזמנת היטב של כלל המערך האדמיניסטרטיבי: בינוי, נכסים, אחזקה, מחשוב, לוגיסטיקה, משק (ניקיון), שינוע, בטיחות וביטחון. כל המחלקות הללו צריכות לעבוד בסינרגיה מלאה תוך עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו. זו עבודת צוות מדהימה שבסיומה אנו חשים גאווה וסיפוק משדרוג השירות ללקוחות המחוז ולעובדים שלנו".
איך היית מגדירה את עצמך?
"אני אוהבת אתגרים. ברגע שנהיה לי טיפה 'קל', אני מיד מחפשת את האתגר הבא. זו הסיבה שלא הייתי עד היום יותר מארבע שנים בתפקיד אחד. אני חיה את האדרנלין ומאוד אוהבת את האינטראקציה עם האנשים. אני מחוברת לשטח, מסיירת במרפאות ומשתדלת לקיים שם כמה שיותר פגישות, כדי להיות חלק מסביבת העבודה הטבעית. אני משתדלת להיות פתוחה עם הקולגות והעובדים שלי. הם יודעים שהטלפון שלי כמעט תמיד זמין עבורם".
לכבוד יום האישה, כאישה לאישה - מה הטיפ שלך?
"לחלום בגדול, להציב מטרות, לפרגן לאורך כל הדרך, והכי חשוב: להיות פרואקטיבית ולא לפחד משינויים. הם רק מפרים אותנו".

מפיצה את הבשורה

מיכל חזן, מנהלת סיעוד בכללית, מרכז בריאות האישה גני טל בבני ברק: "אני מצליחה להפריך מיתוסים הזויים"

3 צפייה בגלריה
מיכל חזן
מיכל חזן
מיכל חזן
(צילום: דוברות כללית)

המגזר החרדי מטבעו מאופיין לעיתים בפער לא מבוטל בכל הקשור למידע ותוכן בנושאים שונים. אלא שכאשר מדובר בבריאות שלנו, אותו פער עשוי גם להיות בעל השלכות מרחיקות לכת ואף לסכן אותנו.
מי שהחליטה לקחת את הנושא ולהירתם למענו בכל מאודה היא מיכל חזן, מנהלת סיעוד במרכז בריאות האישה גני-טל שבבני ברק של מחוז דן-פתח תקווה בכללית מזה כ-15 שנים, ובעלת שורה של כישורים ורסטיליים. היא מיילדת בהכשרתה ובעלת הכשרה לייעוץ מיני המותאם למגזר החרדי. בין לבין היא מצליחה גם לנהל חיי משפחה לתפארת יחד עם בעלה ושלושה ילדים.
"אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה", היא מספרת. "אני מגיעה בכל בוקר לעבודה עם המון שמחה ותחושה שיש ערך מוסף לעשייה שלי".
תסבירי.
"יוצא לי להימצא באינטראקציה יום-יומית עם אוכלוסייה שבחלק מן המקרים נמצאת בחוסר ידע כמעט מוחלט. בהיעדר נגישות למדיה, אנחנו האחיות משמשות עבורן כמקור המידע העיקרי. אני משתדלת לעשות ככל שביכולתי על מנת לסייע למטופלות שלי, כך שיוכלו לקבל את השירות והטיפול הטוב ביותר, על אף האתגרים".
עד כמה זה מאתגר ברמה האישית?
"האתגר גדול, אבל הסיפוק שמגיע איתו הוא פשוט יוצא דופן. יוצא לי לא מעט פעמים להפריך מיתוסים הזויים, כמו 'אישה שעושה העמסת סוכר בהריון סובלת מסוכרת', או 'מי שמבצעת סקירת מערכות, זה כי היא מעוניינת לבצע הפלה'. דברים שהקשר בינם לבין המציאות הינו מופרך לחלוטין".
עד כמה את מרגישה חלק מרכזי במערכת הבריאות כאישה?
"אנחנו נמצאים במגמה חיובית בשנים האחרונות. תפקידים רבים שבעבר אוישו על ידי גברים, נפתחים גם בפני נשים שעושות את העבודה בצורה פשוט מצוינת. אצלנו במחוז רוב ההנהלה היא הנהלה נשית שמבצעת את מלאכתה נאמנה, וכך גם האחיות, הרופאות והמזכירות שעובדות לצידי. אני בהחלט מרגישה שזכיתי לעבוד בארגון ובענף שבו לנשים יש מקום משמעותי בעשייה".
ומה לגבי העתיד?
חזן מעבירה בימים אלה סדנאות והרצאות בתחום בריאות האישה עבור נשים חרדיות. לדבריה: "המטרה שלי תהיה להגיע לכמה שיותר קהילות חרדיות, בניסיון להעביר אליהן כמה שיותר ידע. במובן מסוים אני מרגישה שאני מפיצה את הבשורה. סוג של שליחות בעולם הזה".

רוקחות עם חזון

גילי ברוש בן יוסף, רוקחת בכללית, סניף משמר הירדן בגבעתיים: "האפשרות לעזור לאדם אחר מרגשת כל פעם מחדש"

3 צפייה בגלריה
גילי ברוש בן יוסף
גילי ברוש בן יוסף
גילי ברוש בן יוסף
(צילום: דוברות כללית)

מזה 16 שנים גילי ברוש בן יוסף משמשת כרוקחת בסניף משמר הירדן בגבעתיים ובנוסף מרכזת את תחום הסוכרת במחוז דן פתח תקווה כללית.
"רוקחות היא הזדמנות למפגש פנים אל פנים עם מטופלים מכל הסוגים", מציינת ברוש בן יוסף (42) המתגוררת בשערי תקווה. "מעבר לניפוק התרופות זוהי אפשרות לסייע בשינוי אורחות חיים של אנשים. בין אם זה בארגון נטילת התרופות בהתאם להנחיות ועד לווידוא כי המטופל לא עושה לעצמו הנחות או טועה במינונים. בגיל מסוים החיים הופכים למאתגרים יותר והתפקיד שלי בין היתר הוא לזהות את אותם מטופלים שמתמודדים עם קשיים ולסייע להם. אלו למעשה המקומות שממחישים עד כמה הרוקחות היא שליחות עבורי. האפשרות לעזור לאדם אחר, לתווך את הקשיים ולהתגבר על מכשולים, מרגשת אותי בכל פעם מחדש".
עד כמה חזק הפידבק עם המטופלים?
"אין תחליף לממשק עם המטופלים, שם נמצא הכול. חשוב לי מאוד לראות אותם מחייכים כשהם יוצאים מבית המרקחת. אני מרגישה שמספיק חיוך קטן ממני על מנת להפוך להם את היום לטוב יותר. מטופלים מספרים שהם מגיעים אלינו ולו כדי לצחוק קצת".
לאחרונה מונתה ברוש בן יוסף למרכזת תחום הסוכרת בקרב צוותי הרוקחות במחוז. "מדובר בתחום מרתק ובעל השלכות מרחיקות לכת על חייהם של רבים. אני מאמינה באמרה שידע הוא כוח, לכן מעבר לרצון לסייע מקצועית לכמה שיותר מטופלים, אני מנסה לקדם את הידע של הרוקחים בתחום. הרוקחים מספקים מוצרים נלווים שקשורים לסוכרת. אני מאמינה שככל שיהיה לנו ידע רב יותר בנושא, כך נוכל לסייע לאנשים שמתמודדים עם סוכרת בצורה טובה יותר ולשפר את איכות חייהם".
ספרי משהו שלא יודעים עליך.
"בזמני החופשי אני מדריכת יוגה לקבוצות פרטיות באופן עצמאי מזה מספר שנים. היוגה במובן מסוים משליכה על הרוקחת שאני וחלק ממכלול השואף לחיים בריאים יותר. היא מקנה הזדמנות לנשום את הרגע, לחדור פנימה לתוככי הנשמה ולהרגיש שלמה עם עצמי".
יום האישה בפתח. עד כמה את מרגישה שהמגדר משחק תפקיד במקצוע?
"מערכת הבריאות מטבעה לאורך השנים היא מאוד נוחה עבור אימהות עובדות. אני יכולה להעיד על עצמי. אני יכולה להיות אמא במשרה מלאה לילדים שלי וגם לקחת חלק משמעותי בחיים שלהם ובמקביל להגשים את עצמי מבחינה מקצועית ולהרגיש בעלת משמעות בעולם הזה. היכולת לשלב בין שני העולמות הללו-עבורי אלו החיים עצמם".

מוגש מטעם: כללית מחוז דן פ"ת