מהקהילה באהבה

המוטו שדבק בד"ר לימור רוב, מנהלת מרפאת כללית הדרים בגני תקווה, רופאת משפחה ומומחית ברפואה פנימית, נעוץ בהנגשת שירותי רפואת קהילה איכותית ומקצועית.
5 צפייה בגלריה
ד"ר לימור רוב
ד"ר לימור רוב
ד"ר לימור רוב
(צילום: באדיבות דוברות כללית)

"כאחת שמגיעה מעולם בתי החולים, ברגע שהגעתי למרפאה – לקהילה הבנתי את הקסם. כרופאת משפחה אני באמת מצליחה לחולל שינוי, לדאוג למטופלים שלי, ללוות אותם ולדאוג שהם יקבלו את המקסימום״
מזה כשנה ושמונה חודשים היא מנהלת את מרפאת הדרים בגני תקווה, אותה הצליחה להוביל לזכייה במקום הראשון במדדי האיכות והמקצועיות.
"אני מאמינה ודוגלת ברפואה איכותית, בדאגה פרטנית למטופלים שלי ובעבודת צוות ככלל להובלה ומצוינות בכל התחומים. כך לדבריה.
"הקונספט של המרפאה הואONE STOP SHOP, שבו כל מטופל זוכה למעטפת שירותים מקיפה, תוך ירידה עד רמת הפרטים הקטנים ביותר, כולל יחס אישי מבחינת מחלות הרקע והתאמה ספציפית לצרכיו".
ד"ר רוב (38, נשואה ואם ל-2), מציינת כי היא חשה העצמה נשית לא מבוטלת. "אני מרגישה מדהים בתפקיד שלי. תחושות של הרבה כוח ועוצמה, מתוך הבנה שאני נמצאת במקום שבו נותנים לי את האפשרות להתפתח, להוביל ולהביא לידי ביצוע, ובעיקר כדי להעניק למטופליי רמת רפואה טובה ומעטפת מתאימה לכלל צרכיהם.
מה לא יודעים עליך?
"אני רצה 30 קילומטר בשבוע. מצאתי בריצה כמקום מפלט מדהים עבורי. אני פשוט יוצאת, מרכיבה אוזניות, שומעת את המוסיקה שאני אוהבת ומתנתקת מכל מה שמסביב".
איפה נראה אותך בעוד 5 שנים?
"קשה לדעת מה יוליד יום. אני רק יכולה לאחל לאנשים שמסביבי להימצא במקום בו הם מרגישים הכי מסופקים. זכיתי למקום עבודה מדהים, שנותן לי גב ותמיכה יוצאת דופן, יחד עם אוזן קשבת והערכה גדולה".

"רפואה – המקצוע היפה בעולם"

היא חותרת למצוינות, דוגלת בהובלת תהליכים ומבחינתה אין שום דבר שימנע ממנה לתרום את חלקה למען מטופליה. אלו הם הקווים המנחים עבור ד"ר דיתי מכנס מעין, מומחית ברפואת ילדים, מומחית באלרגיה ואימונולוגיה קלינית, מנהלת מרכז בריאות הילד באור יהודה ורכזת רפואת ילדים בכללית מחוז דן פ"ת.

5 צפייה בגלריה
ד"ר דיתי מכנס מעין
ד"ר דיתי מכנס מעין
ד"ר דיתי מכנס מעין
(צילום: באדיבות דוברות כללית)

"עבורי, רפואה הוא המקצוע הכי יפה בעולם. זהו שילוב מוצלח של מקצוע מרתק, כזה שכל הזמן צריך ללמוד ולהתקדם בו, מבלי לנוח על זרי הדפנה. הוא מאפשר להתפתח מקצועית בכיוונים רבים, כמו מחקר, הוראה ואקדמיה, שלא לדבר על העבודה היום-יומית כרופאה שמאפשרת להביא מזור לאנשים, פשוטו כמשמעו. מבחינתי היכולת לרפא ולהקל על אנשים היא זכות גדולה שנפלה בחלקי. אני נמצאת כל הזמן באינטראקציה עם מטופלים ועמיתים, בדגש על ילדים. כל מפגש שכזה עבורי הוא עולם ומלואו".
מה הייחודיות ברפואת ילדים בהשוואה לרפואה כללית?
"רפואת ילדים היא המקצוע הכי אופטימי שיש. ילדים הם האוכלוסייה שמחלימה הכי מהר וחוזרת לשגרה. אני זוכה לעקוב אחר ההתפתחות שלהם החל משלב הלידה, ובמקביל רואה כיצד הם צומחים לאנשים בוגרים. אני נמצאת בצמתים הקריטיים בחיים שלהם, אחריות מאוד גדולה, אבל באותה נשימה כאמור גם זכות אמיתית שלא כל אחד זוכה לה".
יום האישה בפתח. מרגישה שהחברה הישראלית מתקדמת יותר כיום מבחינה מגדרית?
"נשים יכולות לעשות הכל. בטח ובטח במקצוע שלי. כל שעלינו לעשות הוא לחלום חלומות ולעשות את המקסימום כדי להגשים אותם. זה נכון שבתפקידים מסוימים, במיוחד ניהוליים יש יותר גברים, אבל בכל הקשור למערכת הבריאות יש שינוי מבורך. כיום בישראל נשים מנהלות בתי חולים, ברפואה בקהילה, נשים נמצאות בעמדות ניהול הבכירות ביותר".

"אם הצלחתי להשפיע ולו על אדם אחד – זה שווה את הכל"

מהפכנית וחלוצה בתחום הדיגיטל
ד"ר דנה פלורנטין, מומחית ברפואת משפחה, מנהלת מרפאת כללית לב העיר בפתח-תקווה ורופאת קשב וריכוז, ואחת מהיוזמות הראשונות של מהפכת הדיגיטל בכללית.

5 צפייה בגלריה
ד"ר דנה פלורנטין
ד"ר דנה פלורנטין
ד"ר דנה פלורנטין
(צילום: באדיבות דוברות כללית)

אי שם בתחילת המילניום ד"ר פלורנטין סייעה בהקמת אתר האינטרנט של כללית כשהיא מהווה כוח חלוץ בראשית ימיו של עידן החדשנות הדיגיטלית. "תמיד היה לי חיבור לכל תחום המחשוב. עוד לפני שהתחלתי להתמחות ברפואת משפחה, עבדתי צמוד לסמנכ"ל השיווק לשעבר של הכללית, שי אלמוג, וראש אגף רפואה מקוונת, ליאור וולף, שהגו את הרעיון שנשמע אז מהפכני להקים אתר לכללית. יחד עבדנו לילות כימים על אפיון מדויק של מה יהיה באתר, מילאנו אותו בתוכן, הוספנו לשירותים, וכך לאט לאט הוא הלך, תפח וכיום אחד האתרים הישראלים המובילים בדירוג הארצי וחלק בלתי נפרד מהיצע השירותים הרחב של כללית".
עד כמה תקופת הקורונה היוותה זרז לתהליכים הדיגיטליים?
"הקורונה אילצה אותנו להתמודד עם מציאות חדשה שבהחלט שינתה סדרי עולם. העובדה שהיינו נתונים בסגרים, היוותה קרקע פורייה לטובת פיתוח שירותי רפואה מקוונת. התשתית אמנם החלה עוד לפני הקורונה. אבל אין ספק שזהו שובר שוויון באפשרות להעניק שירות מהיר יותר עם הרבה פחות מאמץ, כולל עבור הצוותים המטפלים. ואחרי שאמרתי את זה, חשוב לא לוותר גם על המפגש הבין-אישי במרפאה, שבמקרים מסוימים אין לו תחליף".
כאישה במערכת הבריאות, את מרגישה שהתחולל שינוי בשנים האחרונות?
"זכיתי להימנות כחלק מארגון שמעודד התפתחות והעצמה נשית. לכן, אני מרגישה בו מאוד נוח, יחד עם שדרה ניהולית נשית איכותית ומקצועית. אני בהחלט מרגישה שזכיתי".
ברמה האישית, אפשר לומר שמצאת את הייעוד שלך?
"בהחלט. בכל יום אני ממשיכה להתפתח וללמוד דברים חדשים, בעיקר איך להיות בן אדם טוב יותר. האפשרות לעזור לאנשים ולהפיץ טוב בעולם, היא לא דבר מובן מאליו. אני מאושרת שזכיתי לקדם תהליכים חיוביים. אמנם אני אולי פסיק קטן בעולם, אבל אם הצלחתי להשפיע ולו על אדם אחד, מבחינתי זה שווה הכל".

תמיד אישה

ד"ר מיה גרשטין, מומחית ברפואת ילדים ובראומטולוגיה ילדים, מציגה סיפור חיים מעורר השראה. כשהייתה בת 6 הוריה התגרשו, בעקבות חזרתו של אביה בתשובה. הוא הפך לחרדי והיא נשארה לגדול עם אמה ואחותה הצעירה. בגיל 27 נפטרה אימה מסרטן, במהלך תקופת לימודיה כסטודנטית לרפואה, אבל כל זאת לא ממנע מד״ר גרשטין לסיים את לימודיה ולהפוך תוך מספר שנים לאוטוריטה בתחומה.

5 צפייה בגלריה
ד"ר מיה גרשטיין
ד"ר מיה גרשטיין
ד"ר מיה גרשטיין
(צילום: באדיבות דוברות כללית)

כיום משמשת כמנהלת מערך החדשנות של כללית מחוז דן-פ"ת, תפקיד מרכזי אותו לקחה תחת חסותה בשנים האחרונות, או כפי שהיא מגדירה אותו "המקום בו מתאפשר לייצר פתרונות צרכים שעולים מן השטח בכל הקשור לרפואה בקהילה".
תסבירי.
"מרכז החדשנות מאפשר ללוות את הצוותים שעובדים במחוז, כמו גם את המטופלים, באמצעות מתודולוגיה ותהליכים מובנים, על מנת לדייק צורך אמיתי במציאות המודרנית, במטרה להעניק את המענה האיכותי ביותר. המרכז עובד בסינרגיה עם יחידת המחקר המחוזית, מה שאומר שכל פיילוט נמדד בצורה מחקרית. המרכז גם מאפשר לעובדים להתפתח מקצועית דרך העשייה בחדשנות, להשפיע על סביבת העבודה שלהם, יחד עם אפשרות לגוון ולהעשיר את עולמם.
אחרי טבח השביעי באוקטובר ובעקבות המלחמה, נפל אצלנו האסימון עד כמה מרכז החדשנות משמעותי, הן ביכולת שלנו להגיב למציאות משתנה, והן לצרכים חדשים, שמחייבים מערכת שיודעת לתת פתרונות באופן מקצועי ומהיר".
יום האישה בפתח. מרגישה שמערכת הבריאות בארץ עשתה כברת דרך חיובית?
"אני חושבת שיש עוד דרך ארוכה לעשות עד שנגיע לשוויון בין מגדרי בחברה. דווקא במערכת הבריאות המגמה היא בהחלט חיובית. נשים כבר שזורות בכל העמדות, לרבות עמדות ניהוליות וכאלה שנחשבו גבריות בעבר, כך גם לגבי מגמת שיפור וכניסה של גברים לתפקידים שנחשבו נשיים בעבר. ברמה האישית, אני מרגישה בתוך כללית עצם היותי אישה לא היווה חסם כלל, אולי אפילו להפך. אני לא הראשונה שאגיד, שאם נשים היו מנהלות מדינות, סביר להניח שהיו הרבה פחות מלחמות".
אפרופו יום האישה. את נשואה לבת זוג. ספרי על החיים כמשפחה חד-מינית?
"את נושא הלסביות גיליתי למעשה רק באוניברסיטה. לפני כן היו לי בני זוג. היציאה מהארון לא הייתה אישיו גדול מבחינתי. פשוט אמרתי את זה, וזהו. האמת שזה היה מדהים לראות שכשאני לא עושה מזה עניין גם הסביבה מקבלת את זה בטבעיות. חשוב לי לומר שהחיים עם בת זוג ובפרט שהיא כל כך משלימה אותי, היא זו שמאפשרת לי להגיע למקום של הגשמה עצמית וסיפוק".
מה לא יודעים עליך?
"אני הנדיוומן. לא פוחדת ואפילו נהנית מעבודות נגרות, לקדוח בקיר, אינסטלציה וגינון. אני גם אוהבת לשפץ רהיטים, לתקן דברים, ובכלל לעבוד עם הידיים".

אליסה בארץ הפלאות

מריאנה אורבך (61), מנהלת היחידה לתזונה קלינית במחוז דן פתח תקווה כללית, נחשבת לגורו ושם דבר בתחום הבריאות והתזונה. בנוסף משמשת כדיאטנית במרפאת כללית אלון בראש-העין. לצד ההתפתחות האישית נשואה באושר, אם ל-3 וסבתא ל-2 נכדים.

5 צפייה בגלריה
מריאנה אורבך
מריאנה אורבך
מריאנה אורבך
(צילום: באדיבות דוברות כללית)

"זכיתי לעסוק בתחום שאני מחוברת אליו בכל נימי נפשי, זהו תחום שגם דורש פיתוח מתמיד ומאוד מאתגר אותי". היא מספרת
מה מאפיין אותך ברמה המקצועית?
"כשקיבלו אותי לעבודה הראשונה בתור דיאטנית, לא אשכח איך המנהלת שקיבלה אותי אמרה לי את המשפט הבא - 'את מתלהבת כעת, אבל בהמשך זה יעבור לך'. באותו רגע נשבעתי לעצמי 'שביום שזה יעבור לי', כלשונה, יהיה היום בו אחליף מקצוע. מאז אני כבר 30 שנה בתחום ושואבת המון סיפוק והשראה בכל יום מחדש. הולכת בציפייה בכל יום לעבודה ומרגישה שקיבלתי מתנה אמיתית – היכולת לעזור לאנשים".
"כשהתחלתי לעבוד התחום היה עוד בחיתוליו. כיום התזונה היא חלק בלתי נפרד ממערכת הבריאות. זהו תחום שדרש פיתוח כמו סטארט-אפ הדורש זינוק וחשיבה יצירתית מאוד. הנושא שאותי ריתק מהרגע הראשון הוא מדע המזון, שהוא חלק בלתי נפרד ממדעי התזונה. אתה יכול להגיד לאדם תאכל חלבון מהחי או הצומח, אבל בסוף תצטרך להנגיש לו את זה לצלחת ולהמליץ לו מה בפועל הוא יאכל. השילוב של היצירה במזון, של פיתוח מקצוע וטיפול באנשים הוא שילוב שאותי הלהיב ומלהיב עד עצם היום הזה, למרות כל כך הרבה שנים במקצוע".
מה דעתך על השתלבותן של נשים במערכת הבריאות?
"אני יכולה להעיד מהזווית שלי. במקצועות התזונה והמזון יש כיום תרומה כמעט שווה של נשים וגברים כאחד. בעולמות התזונה אני שמחה לומר שהתחום הפך לסוג של א-מיני. בעיניי, המגדר לא צריך להגדיר את העיסוק המקצועי או את היכולות של אדם להתברג בתפקידים משמעותיים. מה שבטוח, אנחנו בהחלט נמצאים במגמה חיובית, שכולי תקווה כי תלך ותתעצם גם בשנים הבאות".
איפה נפגוש אותך בעוד 10 שנים?
"אחד החלומות הכי גדולים שלי היו לפתוח מרכזים רב-מקצועיים לטיפול בהשמנת יתר. לפני כשנה פתחנו כחמישה מרכזים כאלו ברחבי המחוז למבוגרים ולילדים. זוהי עוד הוכחה שחלומות נועדו להתגשם. עכשיו כל שנותר לי הוא להתחיל לעבוד על החלום הבא".

מוגש מטעם: כללית