"ההישג הכי גדול שלי הוא שעד שנת 2005 כל ילד שהיה לו טיפת כישרון היה בורח מאור יהודה, והיום לא רק שלא בורחים אלא כל שנה מצטרפים כ־30 ילדים ממועדונים באזור".
1 צפייה בגלריה
בן בשט. "הדבר החשוב בעיניי במדינה הוא חינוך של ילדים ובני נוער"
בן בשט. "הדבר החשוב בעיניי במדינה הוא חינוך של ילדים ובני נוער"
בן בשט. "הדבר החשוב בעיניי במדינה הוא חינוך של ילדים ובני נוער"
(פרטי)
כך מספר השבוע כדורסלן העבר, מוטי בן בשט (49), שמנהל ב־16 השנים האחרונות את מחלקת הכדורסל העירונית הכוללת שחקנים מגן חובה ועד בוגרים.
במקביל, הוא משמש כמורה לחינוך פיננסי וכלכלה, מכין תלמידים לבגרות בבית הספר עירוני ד' בעיר ונהנה מכל רגע.
"אז נכון שחלק ניכר ממאות בני הנוער שעוברים תחת ידיו האמונות לא יהיו כדורסלנים מקצוענים ולא יגיעו ל-NBA, אבל מבחינתו הכדורסל מקנה להם כלים לחיים ואולי החשוב שבהם - חינוך.
"כמו שיעור ראשון"
בכל בוקר בשעה 05:15 השעון המעורר שלו מצלצל. כמה ענייני התארגנות, היישר לרכב והגעה לבית הספר שאותו הוא פותח בשעה 06:20 לקראת עבודתו כמחנך עד השעה 14:00.
אחרי מנוחה קלה בבית וארוחת צהריים מתחיל החלק השני של יומו באולמות הכדורסל של אור יהודה עד לשעה 23:00. רק מלקרוא את סדר היום של המורה והמאמן יהיו כאלה שיתעייפו, אבל אם תשאלו אותו יש לו זמן להכל.
הוא נשוי, אב לשלושה, ומתגורר באור יהודה שבה הוא נחשב לדמות מוכרת מאוד אודות לכדורסל. הוא סיים בהצטיינות תואר שני בכלכלה בקריה האקדמית ואוהב מאוד את מקצוע ההוראה.
קראו עוד>>>
"בכל יום שאני נכנס לכיתה זה כאילו השיעור הראשון בחיי", הוא מודה. בתור בונוס לעצמו את ימי שישי בבוקר, היום החופשי שלו מבית הספר, הוא מקדיש כבר 18 שנה לאימון תלמידי מגמת כדורסל בחטיבה באור יהודה.
"הרבה זמן לחיות אין לי", הוא אומר. "מזל שאשתי רגילה אליי. אנחנו ביחד מכיתה י' והיא עברה איתי את כל הדרך. כשיש זוגיות בריאה הכל טוב".

"הכל בראש"

בתחילת דרכו ככדורסלן כיכב בן בשט בקבוצות הנוער של מכבי ת"א, לאחר שלמד את יסודות המשחק בקבוצת ילדותו ראשל"צ. הוא קטף עם מכבי שלושה דאבלים רצופים, זומן לנבחרות ישראל הצעירות ושיחק לצידם של עודד קטש, אורי כהן מינץ, דודי אדלר ועוד.
בשנת 1992 הגיע רגע האמת כשצורף לקבוצת הבוגרים של מכבי, שם שיחק שנה, ומשם עבר לנהריה לשנה, לר"ג לשנה ולראשל"צ, ואז חמש עונות בגבעת שמואל (באמצע עבר למכבי חדרה). את הקריירה הוא סיים במכבי ראש העין כשהוא בן 32.
"השיקול שלי באותם ימים היה עוד ארבע שנות קריירה ככדורסלן פעיל או לפרוש ולבנות מועדון בעל שם", הוא משחזר.
"החלטתי ללכת על האפשרות השניה". וכך, למעשה, משנת 2005 הוא מנהל את מחלקת הכדורסל של אור יהודה ומופקד לבדו על קבוצת ילדים הכוללת 450 שחקנים מגן חובה עד בוגרים. "אני לא צריך עזרה", הוא מסביר. "אני כמו מחשב והכל בראש".
ההשקעה הגדולה משתלמת לו בגדול: המועדון הכולל 14 קבוצות הגיע לפני כשנתיים להישג בלתי נתפס כשכיתות ח' זכו באליפות המדינה.
"זה לא יאמן שחבורת ילדים משני רחובות באור יהודה זוכה באליפות ללא הפסד כל העונה", מתגאה בן בשט ומחמיא באותה נשימה גם לקבוצות הילדים, הנערים והנוער המשחקות בליגה הלאומית, ולקבוצת הבוגרים המשחקת בליגה ב'.
איך מצליחים לשמר את ההישגים האלה?
"בעבודה קשה. לשמור על הילדים פה בעיר"
ומאיזו סיבה הם באים דווקא אליכם?
"קודם כל בגלל היחס האישי שהם מקבלים ממני והכי חשוב המקצועיות. רמת האימונים גבוהה, כולל המתקנים והמשאבים. הם מקבלים כל מה שהם צריכים".
ומי מממן את כל הפרויקט הזה?
"זה מועדון כדורסל עירוני, שזוכה לתמיכת הרשות המקומית בעידוד מלא של ראשת העירייה, ליאת שוחט. המועדון פועל תחת המתנ"ס המקומי של חברת 'נפגשים', ובנוסף הורי הילדים גם משלמים".
ולאן שואפים הלאה?
"בשנים האחרונות הכל כאן מתפתח. תהיה בעיר עוד שכונה גדולה והשאיפה היא להכפיל את המועדון מבחינת כמות השחקנים. אני רוצה לראות כאן 1,000 ילדים ובני נוער תוך ארבע שנים".

"דור העתיד"

כמי שנמצא שנים ארוכות בתחום הכדורסל יודע בן בשט ששחקן כמו דני אבדיה גדל אולי פעם בדור, ואין לו מטרה מוגדרת לגדל את הכוכב הבא של הענף. "אבדיה יש אחד, אבל יש עוד עשרות אלפי ילדים שהכדורסל היה עבורם יותר אמצעי ופחות מטרה", הוא אומר.
"נכון שרבים מהם חלמו להגיע ל-NBA והם לא הגשימו את זה, אבל הם הגשימו המון מטרות חשובות בדרך באמצעות הכדורסל. אני בעצמי התחנכתי כך, וכל העשייה שלי מתקיימת בזכות אותם הערכים שקיבלתי מהענף, כולל הדרישות, עבודה קשה, שלושה אוטובוסים בדרך לאימון ועוד.
"בסופו של דבר האישיות שלי התגבשה על המגרש, והיום אני מיישם את זה בחיים ולא רק בכדורסל. הדבר החשוב בעיניי במדינה הוא חינוך של ילדים ובני נוער. הדבר הטוב שקרה לי בחיים הוא שאני יכול מהבוקר עד הערב לחנך ילדים, שבסופו של דבר הם דור העתיד של המחר".
ביום ששחקן שגדל אצלך יככב בנבחרת ישראל הבוגרת, מה זה יעשה לך?
"כמובן שזה יגרום לי לסיפוק, אבל לא יותר סיפוק מאשר לגדל ילד שהגיע אליי בגן חובה ממשפחה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, שיחק עד כיתה י"ב, הלך ליחידה מובחרת עם גיוסו לצבא והמשיך ללימודים אקדמאים.
"אם באמצעות הכדורסל והערכים שהוא ספג אצלנו זה ימנע ממנו להגיע למקומות פחות טובים, עשיתי את שלי".
לעדכונים: חדשות פתח תקוה