חום יולי אוגוסט כמעט ואיתנו, אבל באזור מתחם הספורטק בסירקין מנשבות רוחות של שינוי סביב הפועל פתח־תקוה. הצטרפות מכובדת לעמותת "הכחולה", החתמת שחקנים בכירים בקליבר של הליגה השנייה, גב כלכלי לשלוש שנים לפחות מצד איש העסקים, אדם נוימן, ואפילו הודעות תמיכה רבות מגואטמלה הרחוקה, מציתים את הדמיון של האוהדים שמתחילים לפנטז על חזרתה של האימפריה לשעבר למקום הטבעי שלה - ליגת העל.
גל האופטימיות החל לשטוף את המועדון עוד בעונה שעברה שהחלה עם בניית סגל לליגה א' והסתיימה כמעט עם עליית ליגה סנסציונית. למרות שמעדה לקראת הסוף, כל מי שקשור לקבוצה ראה את העונה החולפת כמוצלחת מאוד וכצעד נוסף בדרך למטרה.
1 צפייה בגלריה
מימין: נוימן, פלג ושמש
מימין: נוימן, פלג ושמש
מימין: נוימן, פלג ושמש
(צילום: הפועל פתח תקוה וראובן שוורץ)

פרויקט אדם

אז מי האחראים לשינוי האווירה? אפשר לומר שהגורם הבולט ביותר הוא כנראה הקהל. גם בעשור האחרון הלא מוצלח בלשון המעטה, היו אלה האוהדים שנתנו את הטון, גם אם הגיעו במספרים נמוכים יחסית. אלא שככל שהעונה האחרונה התקדמה, התחלנו לראות באיצטדיון המושבה אוהדים שמגיעים בהמוניהם.
גם האכזבה המסוימת מאי־ההעפלה, לא הרגיעה את הבאז סביב המועדון, כשנכון לתחילת החודש נרכשו כ־1,100 מינויים (530 מתוכם ליציע הכסף), מספר חברי העמותה חצה את ה־1,000 ובסך הכל נכנסו לקופת המועדון כ-1.5 מיליון שקלים. לצד הקהל שתורם את חלקו באופן משמעותי, הכריז המועדון בשבוע שעבר כי נוימן, שתרם כבר מכספו לקבוצה בעונה שעברה, ימשיך לעשות זאת בשלוש השנים הקרובות עם אופציה לשנתיים נוספות. בעונה הקרובה הוא צפוי להזרים 1.5 מיליון שקל, שיכפילו את הסכום שנכנס מהאוהדים.
"לכל אורך הדרך דבקנו בשיתוף פעולה בין העמותה לאנשי עסקים אשר מאמינים בדרך שלנו", אמר יו"ר הוועד המנהל של הכחולה, דניאל איזיקוביץ', לאחר ההכרזה על ההסכם. "המעורבות של אדם במועדון והשותפות שלו לדרך שלנו תורמת וחשובה, לא רק בפן הכספי. אני גאה בעמותה ובמועדון שלנו על שהגענו לרגע הזה בו אנחנו חותמים על הסכם ארוך טווח עם משקיע בסדר הגודל של אדם. הפועל פתח־תקוה נמצאת בדרך למעלה, וזה הזמן של כל האוהדים לחזק אותה".

"שחקנים באנקר"

בזמן שהאוהדים עושים את שלהם ומחזקים את הקבוצה בתמיכה ובכסף מי שדואג מאחורי הקלעים לחיזוק הקבוצה על כר הדשא הם חברי ההנהלה והצוות המקצועי בראשותו של המאמן עופר טסלפפה. למרות שהמחזור הראשון בגביע הטוטו עדיין רחוק, במועדון לא מבזבזים זמן והספיקו להחתים שלושה שחקנים בולטים בקנה מידה של הליגה השנייה, שיוסיפו מחץ להתקפה וניסיון שהיה חסר בשלבים המכריעים של העונה. מדובר בחלוצים המוכשרים רז שטיין (28) ועידן שמש (31) שעשו את דרכם למועדון מליגת העל (בני סכנין והפועל ירושלים בהתאמה) וכן במגן הימני מתן פלג (28).
פלג, למי שפחות מכיר, נולד בגואטמלה ובעונה החולפת רשם מספר הופעות בנבחרת שממרכז אמריקה. בעקבות חתימתו בקבוצה, נוספו למועדון אוהדים רבים מהמדינה הרחוקה שספק אם שמעו על קיומה של הקבוצה קודם לכן. מאות מהם הציפו את דף הפייסבוק של המועדון בהודעות תמיכה במגן.
מלבד השלושה, לקבוצה הצטרף גם הקשר ניב ברקוביץ' (19, לא הבן של), שהגיע בהשאלה ממכבי תל אביב לאחר עונה בבית"ר תל אביב-בת ים, ובמועדון רואים בו כשחקן עם פוטנציאל גדול.
כל הצעדים הללו והשתלשלות האירועים, גורמים לאוהדי הכחולה להתחיל לחלום על חישוב מסלול מחדש לאצטדיונים כמו סמי עופר, טדי וטרנר, במקום לגרונדמן, עכו או עילוט. "בדרך כלל כשאתה חוטף בומבה, כמו זו שקיבלנו מספר מחזורים לסיום העונה נגד כפר קאסם, זה גם מוציא הרבה אוויר לאוהדים, אבל פה קרה משהו אחר", מסביר אוהד מוכר של הקבוצה. "דווקא החזרה המסיבית של האוהדים והכמעט עלייה, יצרו רעב והעלו זכרונות איך היציעים נראו לפני למעלה מעשור כשהקבוצה עוד הייתה בליגת העל".
איך אתה רואה את השינויים בסגל?
"בדרך כלל הפועל מתעכבת עם החתמות ומינוי מאמן, ועכשיו רואים שהצוות המקצועי ממשיך, מחתימים שחקנים שהם באנקר וזו הצהרת כוונות. לדעתי עדיין צריך לחזק מעט את מרכז ההגנה ואולי גם את הקישור. הקבוצה בשנה שעברה הייתה צעירה, רכה, לא תכליתית, היה לה הרבה תשוקה ורצון, הניעה כדור בצורה יחסית טובה, אבל זה לא הספיק. צריך יותר ניסיון ויותר כישרון. על פניו נראה שההנהלה משדרת שהדברים הולכים לכיוון טוב".
זה יכול להספיק כדי לעלות?
"בוודאי. כמו שזה נראה, לפחות מקצועית, אנחנו בכיוון טוב. נכון, לא כולם מסכימים עם כל החלטה שמתקבלת, אבל ניהולית המודל של הפועל הוכיח את עצמו. העונה הקרובה תהיה מאוד מעניינת עם הרבה קבוצות שעל הנייר יתמודדו על העלייה. אני חושב שנהיה בתמונה, אבל גם אם לא נעלה אין ספק שתהיה עוד קפיצת מדרגה".
איפה אתה רואה את הקבוצה בשנים הקרובות?
"ללא ספק בליגת העל, כנראה במרכז הטבלה".

"להיבנות מהיסוד"

ניסים קלדרון, האוהד הוותיק והיסטוריון הקבוצה, שזכה לחוות את העונות הגדולות של המועדון, מתרשם גם כן לטובה מהנעשה עד כה. "הקבוצה בדרך הנכונה ואני מקווה שיחזירו ימים כקדם", הוא אומר. "זה דור של אוהדים צעירים שגדלו על אהבת הקבוצה והמסורת שלה, ואני מקווה מאוד שיעשו הכל כדי שהיא תחזור לימים אחרים".
אתה אחד שראה כבר הכל. מה עושה לך באופן אישי התהליך שהמועדון עובר?
"מרגש לראות שאנשים באים, תורמים ונותנים את הלב שלהם. אני מקווה שיידעו לעשות עם הכסף את הדברים הנכונים. הפועל פתח־תקוה צריכה להיבנות מהיסוד והדגש הוא על מחלקת הנוער. אני מקווה שהם יעשו את התהליכים שאנחנו בזמנו עשינו, כשגידלנו רבים משחקני הקבוצה".
לפני שנה הקבוצה הייתה בדרך לליגה א'. תיארת לעצמך שזה יהיה מצבה היום?
"בכדורגל יש כל כך הרבה דרמות ושינויים, כך שאתה לא יודע מה יהיה מחר. היה נס שנשארנו בליגה והיום רואים את התוצאות".
איפה אתה רואה את הקבוצה בשנים הקרובות?
"אם יילכו בדרך של האוהדים שנותנים את הלב והנשמה וישגיחו על הקבוצה, בקרוב נחזור לליגה הראשונה, שם המקום הטבעי שלנו".
כל העדכונים - חדשות פתח תקוה
נוימן. סיוע משמעותי | צילום: הפועל פתח־תקוה

שמש. עתיר ניסיון | צילום: הפועל פתח־תקוה

פלג. תמיכה מגואטמלה | צילום: ראובן שוורץ