3 צפייה בגלריה
גיזאצ'ו יוסף כבר על קו הזינוק. צילום: ריאן
גיזאצ'ו יוסף כבר על קו הזינוק. צילום: ריאן
גיזאצ'ו יוסף כבר על קו הזינוק. צילום: ריאן
אחד הרצים הישראלים הכי מצליחים בכל הזמנים, שמחזיק בשיאים לאומיים שספק אם יישברו בקרוב (על אף שהוא עצמו מעיד שישמח כי ימחקו בהקדם מטבלת השיאים) בריצות ל- 1500, 3000 ו-5000 מטרים מאמן ומרכז את השלוחה של הקרן למצוינות אולימפית שהקימה עוד אגדת ספורט ישראלית, אריק זאבי, במתנ"ס יוספטל בפ"ת. ביום שישי הבא (5/10) הם יערכו את מירוץ יוספטל, מירוץ השדה הראשון בעיר ויוסף יסמן 'וי' על עוד חלום. אבל אל חשש, יש עוד לו עוד הרבה יעדים לרוץ אליהם. וגם לכם תהיה הזדמנות להיחשף ליתרונות הגדולים של הריצה.
ההרשמה למירוץ עדיין פתוחה. להרשמה לחצו על הקישור - https://www.realtiming.co.il/site/832
הקרן למצוינות אולימפית היא חברה ללא מטרות רווח שייסד אריק זאבי יחד עם מספר שותפים. לפני קרוב לשנתיים הוא פנה ליוסף, שמתגורר בפ"ת מזה חמש שנים והציע לו לפתוח מרכז של הקרן בעיר. המקום שנבחר הוא המתנ"ס בשכונת יוספטל. "בחרנו ביוספטל בשל הפוטנציאל הגדול שקיים בו, עקב גודל האוכלוסייה במקום וגם בזכות החיבור לחברת ההי-טק "פיינל", שעוזרת למתנ"ס, שיפצה אותו והציעה לנו סיוע במידה ונגיע לפה.
"הכרתי את אריק בשנות התשעים כשגרתי בוינגייט. תמיד הערצתי אותו. שמרנו על קשר ושמעתי על הפרויקט שלו בג'ודו. כשהוא התרחב לאתלטיקה, הוא פנה אליי ואל זוהר זימרו, שמנהל פרויקט דומה בנתניה. מאוד התחברתי לרעיון שלו. הרבה מאמנים פנו אליי וביקשו שאאמן ילדים ולא הסכמתי כי לא רציתי לאמן בחוג. הם מעסיקים את הילדים ונותנים מודעות לכושר גופני, אבל לא יכול לצאת מהם ספורטאי. התחברתי מאוד לחזון של אריק. הוא בא במטרה לקדם את הספורט ועם הרבה משאבים מגופים שעוזרים לו".
3 צפייה בגלריה
אריק זאבי. יח"צ
אריק זאבי. יח"צ
אריק זאבי. יח"צ
מה אומר החזון?
"מאמנים צריכים חופש ומסגרת מקצועית. הם לא צריכים לדאוג כל הזמן "איך אני אשרוד". השקט הזה נורא חשוב למאמן ולמתאמן. על הספורטאים אנחנו יודעים ומדברים, אבל למאמנים אין את היכולת להיות חופשיים לתת את הידע והניסיון, כי הם עסוקים בענייני פרנסה. זה שונה להגיע לאימון אחרי יום עבודה ארוך, או אחרי שהיה לך זמן לאורך היום לתכנן את האימון, לבנות תכנית שנתית. אי אפשר להגיע להישגים בלי לעבוד בזה. משני הצדדים. המסגרת הזאת נותנת להם את השקט, את המעטפת לעשות את זה. זה קריטי בבנייה של קריירה לטווח הארוך".
"בעיניי, הבעיה הכי גדולה היא שאין מספיק תקנים למאמנים. אם אתה לא מביא מאמנים טובים לענף, אין מי שיפתח אותו ויגלה כשרונות. על זה צריך להיות הפוקוס. אם אין אקדמיה שבה המאמן יכול לפקח על ההתפתחות של הספורטאי גם מבחינה מקצועית וגם חברתית וחינוכית, יהיה קשה מאוד להגיע רחוק ובמקום הזה הספורט הישראלי עדיין חובבני למדי.
אריק זאבי הבין את מצב המאמנים בארץ, בעיקר בענפים האישיים והוא לוקח ספורטאי עבר שיכולים לפתח את הספורט ושם אותם במקומות שונים בארץ ונותן יד חופשית. השלב הבא יהיה להקים אקדמיה שבה נוכל לרכז ספורטאים, ילדים ומבוגרים מוכשרים ולתת להם את כל התנאים".
ביום שישי הבא, כאמור, יגשים גיזאצ'ו יוסף עוד חלום בשרשרת ויעמוד בראש מירוץ השדה הראשון שנערך בפ"ת, מירוץ יוספטל. המירוץ יחולק לשלוש קטגוריות – 10 ו-5 ק"מ תחרותי ושני ק"מ עממי. "המטרה היא שכמה שיותר מתושבי השכונה והעיר יקחו בו חלק, שהעיר והשכונה יהיו שותפים באירוע", הוא אומר, "שאנשים ירגישו שזה אצלם בבית".
3 צפייה בגלריה
"לעיר כמו פ"ת מגיע מירוץ משלה". גיזאצ'ו יוסף. צילום: ריאן
"לעיר כמו פ"ת מגיע מירוץ משלה". גיזאצ'ו יוסף. צילום: ריאן
"לעיר כמו פ"ת מגיע מירוץ משלה". גיזאצ'ו יוסף. צילום: ריאן
האירוע פתוח לכל המעוניין להשתתף וייצא לדרך מספורטק סירקין לכיוון תל אפק. כל הריצה תיערך בשטח ובשדות. כמה מבתי הספר בעיר ישתתפו באירוע, תלמידים והורים. "אנחנו רוצים לחשוף את החשיבות של פעילות גופנית לכמה שיותר בתי ספר בעיר", הוא אומר, "מגיע לעיר כמו פ"ת מירוץ משלה".
"אני מאמין שלמען החברה כולה, אנחנו צריכים להתגייס כדי לעזור ולקדם את השכונה", מסכם יוסף, "ילד שלא תמיד קיבל הזדמנות, כשאתה בא ונותן לו הכל, מאמין בו והוא מצליח, הוא מרגיש הכי טוב במשהו זה יכול לתת ביטחון עצמי גם בלימודים, בחברה ובעתיד שלהם. לא תמיד זה מגיע הבית, הורים לא תמיד דוחפים דווקא למקומות האלה. פתאום הם נותנים להם זווית אחרת ונורא כיף לראות את הילדים מתחברים לזה ומקבלים את ההזדמנות שלא בטוח שהיו מגיעים אליה בעצמם. יש ילדים שאתה רואה עליהם את האש הזאת בעיניים ואפשר לקחת אותה לכל מיני מקומות. אנחנו מנסים לקחת את זה למקום הטוב, של הספורט".
הראיון המלא עם גיזאצ'ו יוסף, בו יספר בהרחבה על הקריירה הארוכה והמוצלחת שלו, על הרצון העז שהחזיק אותו לאורך כל הדרך, על השיאים והכשלונות, על עצמו ועל החברה הישראלית על מעלותיה וחסרונותיה, יתפרסם בקרוב בעיתון "ידיעות פתח-תקוה" ובאתר זה.