ביום האחרון של חודש אפריל פגשה הפועל אדומים אשדוד את מכבי יפו למשחק עליה לליגה הלאומית באצטדיון הי"א באשדוד.
1 צפייה בגלריה
אדלשטיין. "קבוצות מביאות אותי כדי לעזור להן לעלות ליגה"
אדלשטיין. "קבוצות מביאות אותי כדי לעזור להן לעלות ליגה"
אדלשטיין. "קבוצות מביאות אותי כדי לעזור להן לעלות ליגה"
(אורן אהרוני)
בשניות הסיום קיבל הכדורגלן אוהד אדלשטיין (29) את הכדור בצד שמאל, שמר על קור רוח, גילגל את הכדור פנימה ומיהר לעשות סלטה מרשימה עם ציציות על גופו. אחרי הכל, זאת הפעם הרביעית בקריירה שהוא עולה מליגה א' ללאומית.
"המשפחה ובת הזוג שלי מירי היו ביציע", הוא נזכר. "לדעתי מירי הייתה הקמע שלנו כי מאז שהיא הגיעה למשחקי הפלייאוף לא הפסדנו. הדבר הראשון שעשיתי אחרי שהבקעתי הוא להגיד שמע ישראל ולהודות לבורא עולם, הוא עזר לי בגול".
אדלשטיין, כוכב כדורגל בליגות הנמוכות, לא סתם מציין את הסיוע משמיים. מאז שהחל לשחק כדורגל בגיל 11 במחלקת הנוער של הפועל קרית אונו הוא נאלץ להתמודד עם המורכבות של קריירה ככדורגלן מול האמונה והשמירה על השבת. "אני בטוח שאם הכדורגל לא היה מתנגש עם השבת, הייתי מזמן משתלב בליגת העל", הוא אומר.

דת לפני כדורגל

אדלשטיין גדל והתחנך בבית דתי בשכונת מגדל המים בקרית אונו, שבה הוא מתגורר עד היום. במהלך ילדותו היה לו חלום אחד - לשחק כדורגל מקצועני, ותחילה עשה זאת בעיר השכנה בהפועל פתח־תקוה. "בתור ילד היה הרבה יותר קשה לשלב דת וכדורגל", הוא נזכר.
קראו גם>>
"כל המשחקים היו בשבת ואתה לא בוגר מספיק כדי לעשות דברים לבד. המשפחה לא הסכימה בהתחלה שאשחק, אבל בהמשך החלטנו ביחד שאוכל לשלב בין השניים בתנאי שהדת תהיה לפני הכדורגל.
"המשפחה עזרה לי בדברים שהייתי צריך במשך השנים האלה. למשל, היו מתקשרים למועצה הדתית באריאל או בחיפה ושואלים איפה אפשר לארח אותי ובאיזו משפחה, ומשם הייתי הולך למגרש ברגל. ה
"רבה פעמים אבא היה מצטרף אליי לשבת ומשאיר את שאר המשפחה לבד. כשגדלתי הקבוצה סיפקה לי בית מלון לשהות בו, אבל עדיין כאב לעזוב את המשפחה בגיל צעיר בשבתות".
מרגיש פספוס בקריירה בגלל ההתנגשות הזאת?
"אני מאוד מסופק במקום שאני נמצא בו, הרבה כדורגלנים היו מתחלפים איתי מבחינת העליות ליגה שעשיתי, זו חוויה לכל החיים. זאת הבחירה שלי ואני שמח איתה. יש הרבה שחקנים דתיים גם בליגת העל כמו גבי קניקובסקי ואיתי שכטר, וצריך להציף את הבעיה הזו יותר".
לא מוזר להתארח אצל משפחות שאתה לא מכיר?
"יש משפחות שאני איתן בקשר עד היום. אחת מהן היא משפחת טויטו מקדימה, הכרתי שם חבר טוב בשם מור ועד היום הוא אחד החברים הכי טובים שלי. חלק מהמשפחות שאירחו אותי שולחות לי הודעות בנוסח 'זוכר שהיית אצלנו', זה כיף גדול שמעריכים".

היום שאחרי

במשך 13 שנות קריירה בקבוצות בוגרות נדד אדלשטיין בכמה תחנות, שכוללות את הפועל קרית אונו, הפועל פתח־תקוה, מכבי קרית גת, הפועל קטמון, הפועל אשקלון והפועל כפר קאסם עד שהגיע להפועל אדומים אשדוד.
לצד טיפוח קריירה ככדורגלן הוא משלב עבודה כבעלי סטודיו o.e fitness בקרית אונו, שבו הוא עושה שיקומי פציעות לספורטאים ומדריך לאורח חיים בריא. "אני רואה בזה שליחות, לעזור ולכוון אנשים לשגרה בריאה", הוא מסביר. "אני חושב על היום שאחרי הפרישה וזה תחום שאני מאוד אוהב כבר מילדות".
היו פעמים שחשבת מה אתה צריך כדורגל ואולי עדיף לעבור למשהו אחר?
"יש סיפור מאוד עצוב מבחינתי, שמצד אחד תסכל ומצד שני חישל. בגיל 15 הייתי שחקן בנערים של הפועל קרית אונו וזומנתי לסגל של נבחרת ישראל לאותו שנתון. אני זוכר שרצו לראיין אותי על כך שיש שחקן דתי בנבחרת ישראל.
"מנהל הנבחרת דאז שלא אנקוב בשמו שמע על זה ואמר: לא היה ולא יהיה שחקן דתי בנבחרת ישראל, ובהמשך באמת ניפו אותי. אז כן, ברור שזה מתסכל כשאנחנו מדברים על להיות דתי במדינה יהודית.
"מצד שני, ביום שעשיתי הופעת בכורה בליגת העל בגיל 17.5 במדי הפועל פתח־תקוה הרגשתי שהוכחתי לאותם אנשים שלא האמינו בי".
יסגור מעגל?
אם אתם חובבי ספורט והשם שלו נשמע לכם מוכר מאחת מתכניות הריאליטי, אתם לא טועים. בגיל 13 הוא נרשם לתחרות "אלוף הכדורגל" מטעם ערוץ הספורט, שם כיכב והגיע לשלבים הסופיים.
"הייתה חוויה מטורפת עם השופטים אברם גרנט, אבי נמני ואלון חרזי", הוא נזכר. "מתוך כל הילדים והנערים בארץ בגילאי 13-18 סיימתי מקום שלישי. פתאום כולם התחילו להכיר אותי ברחוב".
פעם נוספת ששמו היה בכותרות הייתה 13 שנים מאוחר יותר, כששיחק במדי הפועל כפר קאסם בליגה א' והדיח את הקבוצה בה גדל, הפועל פתח־תקוה, מגביע המדינה בזכות שער מחצי מגרש. לאחר מכן כבש גם נגד קרית שמונה מליגה העל והגיע יחד עם חבריו עד רבע הגמר.
יצרת לעצמך שם של קבלן עליות בליגה א'.
"כן, לגמרי. הייתי גם פעמיים שחקן העונה של הליגה. ליגה א' הפכה ליגה שמאוד קשה לעלות ממנה. אבל בגלל זה קבוצות מביאות אותי - לעזור להן לעלות ליגה".
הפועל פתח־תקוה ירדה העונה לליגה א'. חושב על סגירת מעגל?
"זה מועדון שגדלתי בו ואני מאוד קשור אליו ולאוהדים הנהדרים, אבל הייתה לי אכזבה מדרך הניהול שלהם.
"תמיד הרגשתי ששחקני בית לא מוערכים שם. אפילו העדפתי לשחק בפתח־תקוה תמורת פחות כסף, אבל תמיד בחרו להשאיל אותי. רצו בעיקר שחקנים מקבוצות אחרות שלא תמיד שיחקו עבור הסמל. הלוואי והקבוצה תחזור לליגת העל כי הפועל זה מועדון גדול בכדורגל הישראלי"