זאביק זלצר: הכל התחבר

כיוון שאני חלק מהכדורגל הישראלי, אני יודע מה נעשה בקבוצה ומכיר את הנפשות הפועלות בה. יש גם קבוצת ותיקים של מכבי פתח־תקוה שאני מאמן אותה אז אפשר להגיד שאני בעניינים. אני שמח שהכדורגל חזר ולא נגרם עוול לקבוצות שהשקיעו הרבה והגיעו לאן שהגיעו. נכון שהמשחקים כרגע בלי קהל, אבל רואים זאת גם במדינות אחרות. זה לא אידאלי, אבל זה הרע במיעוטו.
3 צפייה בגלריה
מכבי פתח תקוה חוגגת
מכבי פתח תקוה חוגגת
מכבי פתח תקוה חוגגת
(צילום: אורן אהרוני)
העלייה של מכבי לליגת העל נראית קלה, אבל זו חוכמת הבדיעבד. יש שם קבוצה טובה וכך היא היתה גם בשנה שעבר. צירוף מקרים מסוים גרם לכך שהיא ירדה ללאומית, אבל היא הוכיחה את עצמה כקבוצה הכי טובה שם בפער ועלתה בצדק. יש כאלה שנוטים לזלזל ברמה, אבל הניצחונות בגביע הוכיחו שהקבוצה יכלה לשחק בהצלחה גם בליגת העל.
המפתח להצלחה השנה הוא ניהול ואימון נכונים. יש במועדון שחקנים מוכשרים, שגדלו בו לאט וביחד, והמאמן הצליח ליצור מהם צוות מנצח. הכל התחבר.
הסיכוי לזכות כעת בגביע זהה לזה של באר שבע. אני לא חושב שהקבוצה של אבוקסיס טובה היום יותר מזו של לוזון. לבאר שבע יש הרבה בעיות, כך שאני לא רואה היום הבדלים ביכולת של שתיהן. מכבי צריכה לשמור על היכולת ולדאוג שהיא לא תדעך. אני חושב שבסך הכל היא עושה את הדברים נכון.
השאלה הגדולה היא מה יהיה בשנה הבאה. בכדורגל של היום יש קבוצות שמשקיעות באופן משמעותי הרבה יותר כספים מקבוצות אחרות. לצערי, למכבי פתח־תקוה אין קהל גדול בדומה למכבי תל אביב, מכבי חיפה או ביתר ירושלים. לפתח־תקוה יש קהל קטן ונאמן, אבל זה עדיין לא מספיק. הבעיה היא תמיד כלכלית. במבט קדימה אני חושב שבקבוצה כמו מכבי פתח־תקוה מחלקת הנוער היא בורג חשוב ביכולת להחזיק את המועדון ברמות הגבוהות.
איחוד בין שתי הקבוצות של העיר עולה מעת לעת לדיון, אבל זה קשה מאוד. יש הבדלים גדולים בדרך המחשבה של שני המועדונים. עדיף תמיד שתהיה קבוצה אחת ומאוחדת, למרות שבאשדוד זה לא כל כך הצליח. לפעמים דווקא תחרות מוציאה מעצמך יותר וזה דבר בריא.
3 צפייה בגלריה
(זאביק זלצר. צילום: אורן אהרוני)
נכון שאין הרבה הישגים לקבוצות בעיר בשנים האחרונות, אבל זה נובע גם מאיבוד ביתיות, עזיבה של בעלים וכו'. אין ספק שאם תהיה קבוצה מאוחדת מבחינה כלכלית יהיו הרבה אפשרויות, אבל אני לא רואה את זה קורה בפתח־תקוה.
לסיכום, אני מאחל למכבי הצלחה בגביע ומקווה שאחרי 68 שנה הוא יחזור אלינו.

דורון רבינזון: השקט המערכתי

רבים שואלים האם היה ראוי לחדש את הליגה במצב הנוכחי ואני חושב שההחלטה שהתקבלה נכונה. המצב עדיין רגיש והמשחקים מתנהלים כמו הצגת תיאטרון ללא קהל, אבל צריך להחזיק מעמד ולקיים שגרה כלשהי כי הקורונה תסתיים בשלב מסוים.
לא האמנתי שלמכבי יהיה קל כל כך השנה, אבל כנראה שחומר השחקנים שלה עשה את ההבדל והטבלה לא משקרת. בליגה, בניגוד לגביע, אתה נמדד לאורך תקופה. אם הפער כה משמעותי מבחינת צבירת הנקודות, והקבוצה לא מפסיקה לנצח בקלות יחסית, אז מגיע לה להיות במקומה הטבעי שהוא בליגת העל.
3 צפייה בגלריה
(דורון רבינזון. צילום: רונן יום טוב)
הליגה הלאומית חלשה מאוד ומכבי ניצלה זאת בעזרת מחלקת הנוער המפוארת שלה. מדובר בשחקנים שיהוו בסיס לקבוצה הבוגרת, אולי אפילו בלי זרים. גיא לוזון נתן להם את המפתחות, והם החזירו לו על המגרש. חומר השחקנים, השילוב ביניהם, הטירוף של גיא לוזון והשקט המערכתי עשו את ההבדל. קברניטי הקבוצה נותנים שקט ויש תוצאות. לא הביאו שכירי חרב שיגזרו קופון, וכשאתה מגדל כזה דור התוצאות מגיעות.
עכשיו נשארה עוד משימה אחת - הגביע. למרות שעל הנייר באר שבע עדיפה הרי שבמשחק בודד הכל יכול לקרות. העסק הולך נהדר ולקבוצה יש את גיא לוזון שהוא מוטיבטור בלתי רגיל. לא אופתע אם מכבי תעשה דאבל ראשון בתולדותיה.
השחקנים צריכים "להתאבד" על המגרש ולשחק כדורגל פשוט, נבון וחכם. לא להיבהל מהשם הפועל באר שבע. לבוא כמו בחצי הגמר, להסתכל בלבן של העיניים לשחקני היריבה ולנצל את נקודות התורפה שלהם כי יש כאלו. המפתח הוא לסגור שחקן אחד שעושה שם הכל - ז'וסוואה.
העובדה שהמשחק יתקיים ללא קהל לא אמורה להשפיע על מכבי. אין היום דבר כזה ביתיות כמו שהיה בתקופה שלי עם מגרשים כמו ימק"א, האורווה והקופסא.
אחרי שהגביע יסתיים הפנים יהיו לעבר העונה הבאה. יהיו כמה נקודות שהקבוצה תצטרך להתחזק בהן, אבל בגדול השלד צריך להישאר. יצטרכו להביא בלם וקשר מנוסים וחלוץ מריח שערים. השלד הקיים יכול לבסס בקלות את מעמדו בליגת העל לעוד הרבה שנים. חשוב לשמור על השחקנים שמבוקשים בקבוצות אחרות.
כיוון ששתי הקבוצות של העיר אינן מאריות הכדורגל הישראלי עולה מעת לעת הנושא האיחוד ביניהן. בעיר כמו פתח־תקוה, עם איצטדיון כזה, חובה שתהיה לפחות קבוצה אחת חזקה שתטביע את חותמה. כיוון שהפועל פתח־תקוה זו קבוצה שמנוהלת על ידי אוהדים לא נראה לי שיש כרגע אופציה לאיחוד, אבל הרעיון נראה מעניין.