כחלק מתכנית סירקין: המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה לאחרונה קידום כריתת 300 עצים בחורשה הסמוכה לשכונת דדו (קריית דוד אלעזר).
(העצים באזור סירקין. צילום: מתן דויטש)
בחורשה המקבילה לכביש 40 קיימים היום 1,500 עצים, כאשר 500 מתוכם נמצאים בקו הקרוב יותר לכביש.
כחלק מתכנית כביש עוקף 40 שאמור לתת מענה תחבורתי לשכונות המזרחיות ביניהן דדו ויוספטל במסגרת תכנית הבניה בסירקין, הובא לאישור המועצה הארצית לתכנון ובניה כריתת 300 עצים לטובת הקמת תשתיות מתאימות. 200 העצים הנותרים באותו קו כמו גם יתר העצים בחורשה מיועדים לשימור.
למרות זאת ההחלטה לא מצאה חן בלשון המעטה בקרב תושבי האזור ומטה המאבק כנגד הבניה בסירקין, שנושאים עימם את הידיעה כי עוד אלפי עצים שנמצאים היום בשטח המחנה הצבאי צפויים להיכרת אף הם.
"עברנו קיץ חם ביותר שמחדד את הצורך בעצים וריאות ירוקות כדי להאט את ההתחממות הגלובאלית", ציין חבר מטה המאבק, ירון קדושים.
קראו גם:
"מעבר לכאב הגדול של אובדן עצים עתיקים וחורשה יפייפיה שהיא שכיית חמדה בעיר וכולנו נוהגים לבלות בה. יש פתרונות!! אפשר להימנע מההשחתה הזאת!! בתורה כתוב שכשצרים על עיר להלחם עליה "לא תשחית את עצה". האדם הוא עץ השדה. לא משחיתים עצים כשיש פתרונות. העצים הם יופי ובריאות. וגם מתחמי הנאה ורוגע חשובים שאסור לוותר עליהם בשום פנים!! צריך לדחוק את כביש 40 החדש ואת שטח ההתארגנות מזרחה ולאפשר את הצלת העצים!!".
יחיאל דורי, תושב שכונת דדו וממובילי המאבק בכריתת העצים: "החורשה מהווה ריאה ירוקה יפה ומדהימה לטובת תושבי האזור ולטובת תושבי העיר. מתקיימים כאן מיפגשים שונים, בהם לוקחים חלק מבוגרים בני נוער וילדים מגן הילדים במסגרות שונות. אנשים מוצאים מרגוע בין העצים ונהנים לטייל במקום. עבורנו זה משאב טבעי אדיר שאף אחד מהתושבים לא יוכל לוותר עליו כי הוא חי כאן קבע את ביתו בסמוך לחורשה ונהנה בכל יום מהדבר הטבעי והניפלא הזה.
"אנו נזדקק עוד יותר לחורשה כחיץ טבעי שיחצוץ ויסתיר את מערכת הכבישים המיפלצתיים שתקום באזור הן מהמראה והן מפני הרעש ותיפגע ממש ישירות באיכות חיינו.אפשר בהחלט לקבל את הצעתנו החלופית לתוכנית המקורית שלהם בכך שיזיזו את תוכנית הקמת הכביש קצת מזרחה לנו. נגיש התנגדות לוועדה המחוזית ולמועצה הארצית ואם צריך נגיע גם לבית המשפט, וכמובן שניפעל בכל המישורים האחרים הניראים לנו כולל עמותות וארגונים שיצטרפו אלינו, גם בהגשת התנגדות וגם בפעילות שטח".
מלשכת דובר העירייה נמסר בתגובה: "בפתח הדברים יודגש כי מדובר בתכניות שהתגבשו עוד במהלך הקדנציה העירונית הקודמת אשר במסגרתן דרשה העירייה בעבר את שיקוע כביש עוקף 40 מתחת לפני הקרקע. מדובר בדרישה שהתקבלה וזאת כדי שקטע הכביש בין סרקין לשכונות דדו ויוספטל לא יעבור מעל פני הקרקע ויצור מפגעי בטיחות וכיוצא בזה.
"כתוצאה מההחלטה על שיקוע הכביש, נדרש גם להעתיק את התשתיות באזור ובתוכן את קו צינור הנפט והביוב - מה שהביא בין היתר להחלטה על כריתת העצים המדוברים. ראש העיר רמי גרינברג, עם כניסתו לתפקיד, נפגש עם נציגי תמ"א 47, המובילים את פרוייקט עוקף כביש 40 ובחנו יחד אפשרויות שונות לצימצום היקף הכריתה. לאחר עבודה יסודית ומעמיקה בנושא, נמצא מתווה אשר יאפשר כריתה מינמיאלית.
"יודגש כי בשל התנגדותו העקרונית של ראש העיר לכריתת עצים, צומצם היקף רחב של עצים אשר היו מיועדים לכריתה במסגרת הבניה בסרקין עצמה. עוד יודגש כי במסגרת ההליך, נידון גם ההתנגדות אותה הגישה עיריית פתח תקוה נגד קידום תכנית סירקין. לצד זאת יש להבין כי לאור פעילות ראש העיר בנושא, היקף כריתת העצים צומצם באופן משמעותי מהתכנון המקורי שגובש בקדנציה העירונית הקודמת וכן כביש עוקף 40 צפוי לאפשר פתרון תנועתי מיטבי לאזור המתפתח.
"כביש זה נועד לשרת בעיקר את תושבי השכונות דדו ויוספטל והעובדה כי הוא יעבור מתחת לפני הקרקע תאפשר רצף של ריאה ירוקה ותמנע זיהום אוויר ובעיות בטיחות בתוך השכונות. העירייה תמשיך להיאבק על כל עץ ותפעל בשיתוף פעולה עם התושבים בתוך מכלול הנסיבות שפורטו לעיל".