הישג חשוב לארגון קבלני פתח תקוה בראשות אהרון דינוביץ: ועדת הערר לתכנון ולבנייה מחוז מרכז ביטלה לאחרונה הנחיות מרחביות שהוועדה המקומית פתח תקווה ביקשה להפעיל בעיר, בטענה כי הוועדה המקומית פעלה שלא בסמכות ואף פירשה לא נכון את הכלי של הנחיות מרחביות.
1 צפייה בגלריה
אתרי הבנייה
אתרי הבנייה
אתרי הבנייה
(צילום להמחשה בלבד: דוברות המשטרה)
ועדת הערר קבעה כי עיריית פ"ת צריכה לתקן את ההנחיות המרחביות, ועד שתעשה זאת הן יישארו כמסמך מדיניות בלבד שניתן לסטות ממנו בבקשות פרטניות להיתרי בנייה.
עיריית פתח תקווה ניסתה לתת הנחיות מרחביות בעיר לבניית צמודי קרקע, לבתים של עד 9 קומות, לבתים מעל ל-9 קומות ולאזורי תעשייה ומלאכה.
קראו גם:
ואולם, ארגון קבלני פתח תקווה ערער על ההנחיות בטענה שהן חורגות מהסמכות של הוועדה המקומית ואף מנוגדות לחוק התכנון והבנייה, פוגעות בזכויות הקנייניות של בעלי המגרשים ובקבלנים שמבקשים לבנות בעיר.
הנחיות מרחביות נועדו לקבוע כללים עיצוביים פשוטים ואחידים ליצירת שפה עיצובית עירונית בסיסית בעניינים שאינם מצריכים הפעלת כל שיקול דעת נוסף.
ארגון קבלני פתח תקווה טען בערר כי "ההנחיות המרחביות של עיריית פ"ת מערימות קשיים בירוקרטיים מיותרים ובלתי הגיוניים, אינן סבירות, אינן מידתיות ובחלקן אינן ישימות. ההנחיות האלה פוגעות פגיעה קשה בציבור הרחב ובכל העוסקים בבנייה, הן מעניקות לעירייה סמכויות רחבות ולמעשה בלתי מוגבלות ומהוות עול בלתי אפשרי על המתכננים".
ועדת הערר מחוז מרכז קיבלה את הערר של ארגון קבלני פתח תקווה באמצעות באת כוח היועמ"ש של הארגון עו"ד אורנה שגיב, ביטלה את ההנחיות המרחביות של העירייה וקבעה כי הוועדה המקומית טעתה בפרשנות הסמכות שנקבעה בחוק לקביעת הנחיות מרחביות, כשניסתה בעיני עצמה לעגן בכתב מדיניות תכנונית שאינה קשיחה, בו-בזמן שהיא מעוניינת לשמר לעצמה את שיקול הדעת לסטות ממנה במקרים מסוימים.
ועדת הערר אף קבעה, כי גם הנחיות ששונו וגובשו במהלך ההידברות בין הצדדים לא יכולות להיחשב כהנחיות מרחביות ואין מקום לאשרן, והן למעשה רצון טוב של ארגון קבלני פתח תקווה ותו לא. כדי שיהיו לוועדה המקומית הנחיות מרחביות תקפות, היא חייבת להכין נוסח מתוקן שגם עליו תעמוד לארגון קבלני פתח תקווה הזכות לערעור.
לדברי אהרון דינוביץ, יו"ר ארגון קבלני פתח תקווה, "אנו שמחים על החלטתה של ועדת הערר שמנעה מהעירייה לקבע בחוק מדיניות תכנונית לא סבירה בעיר, ובאותה נשימה לשמור לעצמה את הזכות לסטות ממנה כשהיא רק תראה לנכון. מדובר באיפה ואיפה וטוב עשתה ועדת הערר שלא נתנה לכך יד. אנו בארגון קבלני פתח תקווה נמשיך לפעול למען החברים בארגון וכלל הקבלנים והיזמים הבונים בעיר פתח תקווה והסביבה ולספק להם תמיכה ומענה כולל לכל הצרכים".
ארגון קבלני פ"ת הוא זרוע ביצועית של התאחדות הקבלנים בוני הארץ. הארגון מונה כ-150 חברים, קבלנים הרשומים בפנקס הקבלנים, ומרחיב בימים אלה את שורותיו לקליטת חברים נוספים לאור ההישגים המרשימים שהביא לחבריו. הארגון מייצג את האינטרסים של כל הקבלנים הבונים בעיר פתח תקווה והסביבה מול הרשות המקומית ושאר רשויות המדינה, ומעניק לחבריו שלל שירותים וביניהם הכשרות מקצועיות, כלל הטיפול מול רשם הקבלנים, ייעוץ מקצועי, עבודה ושכר, מת"ש, סיוע במכרזים ועוד.
מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "בדומה להליכים דומים שמתקיימים בועדות השונות, העירייה נדרשת לדייק את ההנחיות המרחביות כך שלא יכללו הנחיות תכנוניות שלא ניתן לאשרם במסגרת ההנחיות המרחביות. העירייה לומדת אתת ההחלטה ותפעל לאישור הנחיות מעודכנות".