נועם מיכאל (35), בחור דתי מפתח־תקוה, מסייע ביום יום להציל חיי אדם בחדרי ניתוח, אבל בערבים הוא שוקע כולו עולם המוזיקה. לאחרונה הוא הוציא יחד עם להקתו אלבום בכורה בשם "בין אדם לאדם", בו הוא משתף פעולה עם יוצרים מוכרים כמו ישי ריבו, טל שגב ובניה ברבי, כשעל ההפקה המוזיקלית מנצח לא אחר מאשר טל פורר.
"לפני כשלוש שנים רציתי מאוד לעשות משהו אישי ולהגשים את עצמי", מספר מיכאל, ששירת בלהקת הרבנות הצבאית. "תמיד אהבתי ועסקתי במוזיקה והחלטתי להתחיל לעבוד על אלבום בכורה משלי. במהלך תקופת העבודה על האלבום הבנתי יותר מתמיד שכמה שאשקיע ואתמיד - דברים טובים ייקרו. ואכן, בשנה האחרונה יצא לי להופיע במופעים מיוחדים ומרגשים בפסטיבלים גדולים לצד מיטב האמנים ולצבור קהל שהולך איתי דרך".
"מסע רצוף קסם"
מיכאל, בעל תואר שני בלוגיסטיקה, שימש כסולן בהרכבי חזנות ופיוט והופיע ברחבי הארץ. כיוון שבארץ תעשיית המוזיקה לא תמיד מתגמלת, הוא נאלץ למצוא לעצמו מקור פרנסה יציב ולהשאיר את התחביב לשעות הפנאי.
ב-11 השנים האחרונות הוא עובד כמנהל לוגיסטיקה רפואית בחדר ניתוח בתל השומר. "אני אוהב את העבודה שלי", הוא אומר. "כמובן שאת המוזיקה אני אוהב יותר, אבל צריך להתפרנס. למזלי זה מסתדר לי יחד, ויש לי שגרה קבועה שעוזרת לי לממן את החלומות שלי. בעתיד הייתי רוצה לעסוק רק במוזיקה, ואם תהיה לי אפשרות - אעשה זאת".
סגנונו הייחודי מתאפיין בחיבור בין מוזיקה ישראלית עכשווית ליהדות שורשית ועמוקה. בשנים האחרונות הוא החל להופיע בארץ במופע חשמלי בליווי נגנים, שזכה לביקורות משובחות והגיע, בין היתר, לפסטיבל הפסנתר ולבמות נוספות ומכובדות. באלבום מבוצעים שירים מקוריים שנבחרו בקפידה במשך תקופה של שלוש שנים.
"המסע לא היה קל והיו רגעים לא פשוטים, אבל הוא היה רצוף קסם ומלא עשייה משמעותית וייחודית מבחינתי". הוא אומר. "זה החל מרעיון לכמה שירים בודדים, ורק בחודשים האחרונים הוחלט להשלים את כל העסק לאלבום מלא. בחרתי בטל פורר כמפיק מוסיקלי ומעבד של האלבום. זו חוויה מאוד גדולה לעבוד איתו וללמוד ממנו איך ניגשים לשיר ואיך בוחרים טקסט טוב ולחן. באלבום עשרה שירים מקוריים וחדשים, שכוללים שיתוף פעולה עם יוצרים רבים שנתנו את ליבם וכישרונם".
בשבוע הבא ייצא סינגל נוסף שלו בשם "זמן מעשים", דואט עם טל שגב, המתאים לרוח התקופה של תחילת השנה. מאחוריו סינגלים רבים, שרצים איתו בהופעה ומושמעים בתחנות הרדיו, לרבות "אם זה דולק", "שים שלום", "נסיעה ארוכה" ועוד, בהם שיתף פעולה עם מיטב הכותבים והמלחינים.
"התחלתי עם מופעים אקוסטיים קטנים בתמונע ובגולה בפתח־תקוה ובעוד מקומות אינטימיים" הוא מספר. "לקראת האלבום התחלתי במופעים חשמליים עם הלהקה שלי. בחרתי את הנגנים בעצמי ממש כמו שבוחרים בחורה לדייט. אנחנו מופיעים יחד עם שירים משלי, וכמובן באלבום יש גם שירים שכתבו יוצרים אחרים".
"הכרה חוצת מגזרים"
העובדה שהוא אדם דתי אינה מפריעה לעיסוקו במוזיקה, אולי אפילו להפך. "כיום יש היצע ושפע גדול מאוד של אמנים ויוצרים בתרבות היהודית, ולא מעט זוכים לחשיפה והכרה חוצת מגזרים", הוא מסביר. "זה נותן הרבה כוח ומוטיבציה להמשיך ליצור ולנסות להגיע לקהלים רבים. כמובן שנדרשת מקוריות ועבודה רבה.
"האלבום מיועד לקהל הרחב. לא הייתי רוצה שרק מגזר מסוים ייחשף אליו. ההשפעה, כמובן, מגיעה מהבית ומאורח חיים הדתי שעליו אני מקפיד, כך שהחיבור הוא די טבעי. אני מאמין שההקפדה על איכות ומקצועיות בהפקה המוזיקלית ובחומרים המשובחים מאפשרת להביא את הייחודיות לציבור הרחב ולהתחבר לשירים ולתכנים שלי. אני לא חושש מתיוג כזמר דתי. יש במיינסטרים היום לא מעט אמנים חובשי כיפה מבית או חוזרים בתשובה. יש גם המון שיתופי פעולה על הבמות בין דתיים לאלה שאינם, ואני לא נבדל בעניין הזה".
אתה מוצא זמן לזוגיות בין שתי העבודות התובעניות שלך?
"אני עדיין רווק, אבל רוצה זוגיות. ברור שכרגע משהו בסדרי העדיפויות השתנה כי אני מקדיש יותר לעניין המוזיקלי, ובכלל שתי עבודות זה די ממלא את היום".
איפה נפגוש אותך עוד עשר שנים?
"באלבום הרביעי שלי, כזמר עם קריירה מצליחה מאוד, שמופיע הרבה ואהוב על הקהל".