אנשים טובים באמצע הדרך: אלפי פעילי ארגון ידידים חברים ב-85 קבוצות וואטסאפ ברחבי הארץ. עם 100 מוקדנים ו7,000 חילוצים בחודש, הם ארגון המתנדבים המרשים ביותר שעוזר לאנשים שנתקעים עם רכבם בדרכים.
הארגון כולו מבוסס מתנדבים, מיושב הראש ועד אחרון המוקדנים: "כולם עושים את זה באהבה וזה מה שהכי מרגש" אומר ישראל אלמסי, יו"ר מחוז מרכז ואחראי הדוברות. תחת אלמסי מתנדבים 2200 פעילי מגדרה ועד חדרה.
"הארגון קם בשנת 2006 על ידי מאיר וינר. בזמן האינתיפאדה בכביש 443 היו זריקות אבנים ובקבת"בים ואנשים היו במצב של חוסר אונים כאשר הם היונתקעים בכביש וצריכים עזרה קטנה שיכולה למעשה להפוך לאסון גדול. הארגון הזה קם לתת מענה של עזרה ראשונה שהיא לא רפואית – כבלים, החלפת גלגל, רכב שננעל".
איך זה עובד?
"יש לנו מוקד רב קווי שעומדים בו יותר מ100 מוקדנים בטלפון 053-3131310. המוקד מאוייש 24/7 והמוקדנים מקבלים את הקריאה. יש פעמים שאפשר לפתור את זה בטלפון עם הדרכה מהמוקדן או אחד הכוננים שמצטרף לשיחה ואז לא מוציאים סתם כונן לשטח. במידה ובאמת צריך להוציא כונן לשטח אז זה יוצא באחת מקבוצות הוואטסאפ האזוריות. יש לנו יותר מ85 קבוצות בכל רחבי הארץ, צוות אילת, גליל והגולן, ירושלים, מרכז, צפון ודרום. אנחנו מגיבים במהירות עם זמן תגובה של 64 שניות מאז שהקריאה יוצאת בקבוצת הוואטסאפ".
מאיפה הציוד למתנדבים?
"לכל אחד מהכוננים יש ציוד בסיסי ברכב כאשר כל אחד קונה לעצמו – אנחנו עדיין לא במקום שיש לנו את האפשרות לתת לכל אחד תיק ציוד אבל כבלים, ג'ק, ספריי פנצ'ר, קומפרסור לניפוח גלגל, בוסטר שזה מצבר נייד שלא צריך לחבר את הרכב עם כבלים – זה יש לכולם. יש כאלה שיש להם ציוד גם ב10 אלף שקל. כל מתנדב קונה לעצמו את הציוד וזה הדבר שהכי מרגש פה שמדהים כמה כמות נתינה יש בכל מתנדב ומתנדבת".
אני שמעתי עליכם לראשונה רק לא מזמן
"אין לנו כסף לפרסם ומה שקורה זה שזה מתפרסם מפה לאוזן, אני מתראיין מדי פעם ומנסה לקדם את הארגון. למשל, אתמול (ד') באחד מערוצי הטלוויזיה ג'ודי ניר מוזס סיפרה שהיא נתקעה בלי דלק בכביש 1. לפני שבועיים היא צייצה בטוויטר שהיא תקועה וישר קיבלה 15 תגובות שחלקן אמרו לה שתתקשר לארגון ידידים. היא גם לא הכירה אותנו ותוך 10 דקות הגיעו אליה 4 מתנדבים עם דלק ומילאו לה והיא התרגשה אז אתמול היא דיברה עלינו. שבוע שעבר במקרה המצער של הגשר שקרס בגבעת שמואל גם השתתפנו - הבנו תוך דקה מה הולך להיות עם פקקים וכאוס ענק. מיד הקפצתי את יחידת הלוגיסטיקה שלנו, חילקנו להם מים, מזון, קרטיבים. סייענו ותמכנו בנהגים ובכוחות הביטחון עד 2 וחצי לפנות בוקר".
נתון מדאיג ומצער של ארגון ידידים הוא שמתחילת 2017 חילצו הכוננים שלהארגון יותר מ-500 ילדים נעולים ברכבים: "וזה לא שברוב הפעמים הם נשכחו אלא פשוט ננעלו. היום יש ברכבים נעילות אוטומטיות והילד ננעל תוך שניה כשיוצאים לפתוח את הבגאז'".
מה המקרה האחרון שזכור לך שסייעתם לנהג?
"היה לנו מקרה בכביש 4 שקיבלנו קריאה פשוטה מאדם שעצר בשולי הדרך, הוא טען שהרכב לא נוסע והוא מבקש עזרה. עם קצת הגדלת ראש שמעו המוקדנים שמדובר באדם מבוגר מאחורי הטלפון. הם שאלו מה קרה ולא מה אי אפשר להמשיך לנסוע. הבנו שהוא חולה והוא כנראה בהתקף והוא לא יכול להמשיך יותר לנסוע. הוא רצה שנבוא לעזור לו להמשיך בדרך. אפילו שאנחנו לא עזרה רפואית ורק סיוע לרכבים, הגיעו למקום כמה כוננים, המוקדן שלח לו כוחות הצלה והוא פונה במצב בינוני".
יש איזה מקרה שזכור לך שקרה בפתח תקוה?
"בוודאי. קודם כל, בפתח תקווה יש 2 קבוצות עם יותר מ350 מתנדבים שזה מדהים. אבל יש סיפור שיושב לי עמוק בלב. בחור נכה שרצה ביום הולדתו לעלות לקבר של אביו. הוא ניסה להיכנס לרכב אבל הרכב היה נעול ולא נפתח. הוא פנה לארגון ידידים והגיע מתנדב שלנו ופתח את הרכב למרות שהיה מאוד מאוד קשה פתוח אותו כי מדובר ברכב גרמני מסוג פולסווגן שמאוד קשה לפתיחה. הכונן הצליח בסוף לפתוח את הדלת והחיבוק שהוא נתן לו אחר כך אותו נכה היה כל כך מרגש והיה שווה את הכול והעלה גם לי דמעות. היה לנו ילד שהיה נעול ברכב בתחנת דלק בפתח תקוה ואותו מתנדב שיצא והגיע תוך 2 דקות כדי לחלץ אותו גילה שזה האחיין שלו ברכב. היו לנו ילדים שהיו תקועים ברכב 45 דקות וזה פשוט הצלחת חיים".
מי המתנדבים שמגיעים אליכם?
"הארגון אמנם קם בציבור הדתי-חרדי אבל יש לנו צוותים כמו בתל אביב שמונה יותר מ150 מתנדבים ומתנדבות ש98% מהם חילונים. המטרה שלי היא לא לגעת בציבור החרדי אלא לגעת בציבור הכללי ואנחנו אף פעם לא שואלים מי עומד מאחורי הטלפון גם אם לבקשת סיוע וגם אם להתנדבות. כולם שייכים אלינו כי הכול פה מונע נתינה טהורה.יש לנו מתנדבים מכל גווני הקשת. עורכי דין שבדרך לפגישה ועצר רגע ונתן כבלים למישהו והמשיך, מתכנתים שיוצאים מהמשרד כדי לעזור, אנשים כמוך וכמוני. זה יכול להיות כל אחד וזה מה שמדהים באמת".