1 צפייה בגלריה
פקקים על כביש החוף. לא זזים | צילום: אסף פרידמן
פקקים על כביש החוף. לא זזים | צילום: אסף פרידמן
פקקים על כביש החוף. לא זזים | צילום: אסף פרידמן
הפרויקט, שיכלול בסופו 100,000 משתתפים יחל השבוע בקמפיין גיוס רחב היקף של 15 אלף נהגים מכל רחבי הארץ. התהליך יבוצע בהדרגה עד הגעה ל- 100,000 משתתפים, כאשר היעד הסופי הוא שינוי הרגלי הנסיעה של הציבור הרחב.
משתתפי הניסוי יוכלו לקבל עד 2,000 שקלים בשנה, בהתאם למאפייני נסיעותיהם. באמצעות יישומון שפותח ע"י חברת "VIA" יוכלו המשתתפים לצפות בזמן אמת בתקציב שלהם. הסכום יופחת מתקציב וירטואלי של 4,500 שקלים שיקבל כל משתתף בתחילת הפרויקט. בהמשך, התקציב יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוים בהרגלי הנסיעה: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה.
משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו. לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים, יקטין משמעותית את תקציבו.
בנוסף יעודד פרויקט "דרך ערך" נסיעה שיתופית באמצעות הוספת תקציב למי שייקח מידי יום ברכבו 3 נוסעים ומעלה (כולל הנהג), כך שבסוף השנה הוא יוכל ליהנות מסכום של עד 10,000 שקלים.
בנוסף לתמריץ הכספי בפרויקט, יינתנו למשתתפים תמריצים שווי כסף כגון כרטיסים לסרט, קפה ומאפה ועוד. מטרת התמריצים להוות אמצעי נוסף ומשלים לעידוד שיני ההתנהגות בפרויקט באמצעות אתגרים ותגמול על עמידה בהם.
שלוש החברות שיפעילו את הפרויקט, פוינטר, פנגו ומוטורולה, יהיו אחראיות על גיוס המשתתפים באמצעות שירות הלקוחות שלהן ובנוסף, תחת פיקוח של נתיבי איילון, ינטרו את הנסיעות וינהלו את התקציב של המשתתפים. בפרויקט יוכלו להשתתף נהגים מכל הארץ ובפרט אלו הנוהגים להגיע באופן יומיומי עם רכבם למטרופולינים הגדולים: חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע.
שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "לצד השקעה מאסיבית בתשתיות אנחנו חייבים לשנות את הרגלי הנסיעה שלנו כדי לנצל נכון יותר את הכביש - שכמה שלא נסלול ממנו תמיד הוא יהיה משאב בחסר. אנחנו חייבים לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית ובנסיעה שיתופית ולפזר את התנועה על פני שעות היום כדי להקל על הפקקים בשעות העומס.
הפעם אנחנו מכניסים לשם כך את היד לכיס ונותנים לכם כסף על התנהלות נכונה בכביש. המיזם הזה הוא חלק מתפיסה חדשה ולפיה המיסים והאגרות המושתים על בעלי כלי הרכב צריכים להיות דיפרנציאליים ולשקף את היקף צריכת משאבי הדרך הציבוריים. נסעת יותר - שילמת יותר, נסעת פחות, ובעיקר נכון - שילמת פחות".
איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון: המשימה שלנו היא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה הציבורית אלא גם בניהול הביקושים בפועל. הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסא ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים. זהו נדבך חשוב במכלול הפתרונות שמקדמת חברת נתיבי איילון המייצרים לציבור אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ואני מקווה כי הפרויקט יתרחב ויהפוך לתוכנית לאומית".