בזמן שהיה עם ישראל עסוק בתכנון החופשות לתקופת החגים, היו תושבי שכונת אם המושבות טרודים בסימני השאלה הרבים הקשורים לדוח שאמור לתת תשובות בנוגע לאיכות האוויר שהם נושמים.
הנושא עומד על הפרק כבר זמן רב, ולא מכבר החלו מאבקים רבים בעניין בין הגורמים השונים: העירייה והתושבים נגד מפעל טביב, מפעל טביב נגד עוזר ראש העירייה שי שטרק, ראש העירייה נגד סגניתו עד לא מכבר ענת זנזורי, האופוזיציה נגד ראש העירייה ולהפך, ועדיין אין רואים את הסוף.
2 צפייה בגלריה
זנזורי (במרכז) ותושבים בשכונה. צילום ארכיון: אייל עצמון
זנזורי (במרכז) ותושבים בשכונה. צילום ארכיון: אייל עצמון
זנזורי (במרכז) ותושבים בשכונה. צילום ארכיון: אייל עצמון
הדוח שגרינברג אמור לפרסם (נכון לכתיבת שורות אלה) עוסק בתוצאות הבדיקה של תחנת ניטור המוצבת באזור התעשייה סגולה.
אורי אהד, יש לך הסבר לעיכוב פרסום הדוח המלא?
"ממש לא. אם הנתונים מראים שהכול בסדר, האינטרס העליון הוא לפרסם אותם גם כדי להרגיע את האוכלוסייה. ברגע שאתה לא מפרסם עולה חשש שמא משהו לא כשורה. אולי בכלל מדובר בסוג של משחק שליטה מצד גרינברג – 'אתם לא תגידו לי מה לעשות אלא אני אגיד לכם ואני אקבע מתי לפרסם כי אני ראש עירייה ואני יכול'".
אחת הטענות של התושבים היא שהעיכוב נובע מרצונו של גרינברג "להפתיע" את המפעלים בראיות מוצקות בדיון הבא בבית המשפט. אהד אינו מקבל את הטיעון הזה. "טביב לא יודעים שמנטרים אותם? הם לא יודעים שהם במעקב? חוץ מזה, אם יש ראיות שעלולות להשפיע על הדיון, העירייה מחויבת להציגן לפני כן", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
אורי אהד. צילום: ריאן
אורי אהד. צילום: ריאן
אורי אהד. צילום: ריאן
תושבים ששוחחנו עמם נשמעים מודאגים ואינם מבינים מדוע מתעכב פרסומו של הדוח המלא. "יש אנשים בשכונה שזה המקצוע שלהם", אומר ניר בנציוני, תושב השכונה ופעיל במטה המאבק נגד זיהום האוויר. "העניין הוא ששני הצדדים מחויבים לפרסם את כל הראיות שיוצגו בבית המשפט מבעוד מועד, כך שהטענה הזאת לא מחזיקה מים".
מהעבר השני ניצבים תושבים בשכונה שמביעים אמון מלא בדרכו של ראש העירייה. אחד מהם, לירון פדר המקורב לגרינברג, טוען שהדוח המדובר "גולמי. זה לא דוח שתושב כמוני יכול לקרוא ולהבין. הוא הועבר לצוות מומחים והם מכינים דוח מסודר בשפה ברורה וחד־משמעית שכל תושב וכל אדם שלא מבין בנתונים גולמיים יוכל להבין. מעולם לא הייתה השקעה כזאת בתחום, וזה קורה עכשיו ומיד, וצריך לומר לראש העירייה תודה על כך".
לדעתך, לא צריכה להיות שקיפות לתושבים כדי שידעו איזה אוויר הם נושמים?
"ראינו את השקיפות שהייתה ברגע שהמפעלים ידעו שבודקים אותם. פתאום האוויר היה כמו בשווייץ. עובדה שברגע שהייתה בדיקה סודית של המשרד להגנת הסביבה נמצאו חומרים מסוכנים, ולאחר מכן בשתי בדיקות שנערכו בשיתוף העירייה וגורמים אחרים נמצא שהאוויר תקין. אז איך אפשר להסביר את זה? המפעלים לא מטומטמים ויודעים שבודקים אותם. כרגע הסודיות היא לטובת התושבים ולא לרעתם".
מהעירייה נמסר בתגובה: "בניגוד לטענות השקריות שמציגים גורמים פוליטיים, ראש העירייה רמי גרינברג הוביל את הטיפול בריחות ובזיהום האוויר עוד בקדנציה הקודמת. גרינברג הוא שירד לשטח ויזם את המחאות בנושא הטיפול הלקוי שהיה בעבר ופעל עם הגורמים הרלוונטיים בממשלה ובוועדת הפנים של הכנסת כדי ליצור לחץ על המפעלים ועל העירייה.
"כל אותם גורמים שמדברים ומפמפמים לציבור שקרים והכפשות היום לא נקפו אצבע – לא בעבר וגם לא בהווה – למען הטיפול בנושא. עם כניסתו לתפקיד הבטיח ראש העירייה לקדם פתרון בנושא, ושלא כמו בעבר – אז 'גמגמה' העירייה במגעיה עם המפעלים – היום נעשית פעילות, מתחת ומעל לפני השטח, ביתר שאת. בניגוד לגורמים האינטרסנטיים, ראש העירייה מחויב לתושבים בלבד ולכן הוא פועל בנושא זה".