2 צפייה בגלריה
חתיכת הספגטי שחדרה לאצבע. צילום: מכבי שירותי בריאות
חתיכת הספגטי שחדרה לאצבע. צילום: מכבי שירותי בריאות
חתיכת הספגטי שחדרה לאצבע. צילום: מכבי שירותי בריאות
שרית בן שימול (49) תושבת פתח תקוה, בישלה בשבוע שעבר למשפחתה תבשיל ספגטי עגבניות, כפי שעשתה עשרות ואולי מאות פעמים בעבר. אלא שהפעם היא כמעט איבדה את ידה "מעולם לא דמיינתי איזה נזק עלולה לגרום חתיכת ספגטי תמימה", אומרת בן שימול. בזכות תושיית הצוות הרפואי של מכבי שירותי בריאות ניצלה כף ידה.
בן שימול מסבירה כי במהלך הכנת התבשיל, היא חתכה עם הידיים את הספגטי הקשה לחתיכות קטנות יותר כדי להכניס אותן לבישול בתוך הסיר, אלא שאז אחת מחתיכות הספגטי שחתכה, נשברה לחתיכות קטנטנות וחדרה לאצבעה, בחלק שבין האצבע למפרק כף היד. "בהתחלה הרגשתי עקיצה קטנה, כמו קוץ שחודר לעור, אבל לא ייחסתי לזה חשיבות. חשבתי שכמו שזה נכנס, ככה זה יצא", היא משחזרת.
אלא שכעבור שלושה ימים הכאבים רק הלכו והחמירו והאצבע אליה חדרה חתיכת הספגטי החלה להתנפח, וכך גם מפרק כף היד. בשלב זה הבינה בן שימול כי עליה לגשת למרפאת מכבי הסמוכה לביתה, כדי לבדוק את האצבע ולקבל טיפול. "תכננתי לגשת למרפאת האחיות, שם אני מכירה את הצוות כבר שנים רבות, לאחר שאסיים את העבודה, אבל הבן שלי הפציר בי לגשת למרפאה כבר בבוקר, לפני שאני נוסעת לעבודה, אז שמעתי בעצתו" היא נזכרת. למזלה הרב, ההפצרה של בנה התבררה כקריטית.
2 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי. צילום: מכבי שירותי בריאות
הצוות הרפואי. צילום: מכבי שירותי בריאות
הצוות הרפואי. צילום: מכבי שירותי בריאות
כאשר הגיעה למרפאה ניגשה לאחות ריקי חריר שעובדת בה כבר שנים ומכירה את בן שימול באופן אישי. האחות חריר בדקה את האצבע, שאלה מספר שאלות לגבי המקרה וביקשה לבדוק את מידת הנפיחות והאדמומיות בכף היד. "הניסיון שלי לאורך השנים לימד אותי להבחין ולזהות מקרים דחופים. הנפיחות, הכאבים והאודם בכף היד של שרית הצביעו על זיהום, שצריך לטפל בו מיידית ולכן היה לי חשוב שהרופא יקבל אותה כמה שיותר מהר" מסבירה חריר.
חריר, שהבחינה בחומרת המצב ובצורך לטפל מיידית באצבע, ביקשה מהאורתופד שנכח במרפאה באותו זמן, ד"ר ניסים אקשוטה, לקבל את בן שימול בדחיפות וללא תור, ואכן כך היה. "ד"ר אקשוטה קיבל את שרית מיד וברגע שהסתכל על האצבע, הורה לה לגשת בדחיפות לחדר המיון", ממשיכה חריר. "בתחילה היא עוד ניסתה לדחות את הנסיעה למיון ואמרה שתלך קודם לעבודה ורק לאחר מכן תיסע לבית החולים, אבל אני התעקשתי כי בשלב בו היתה, לא היה מקום להשתהות".
הצוות הסביר לבן שימול את חשיבות העניין והפציר בה לסור לבית החולים בהקדם על מנת להשלים בירור ולקבל טיפול בהתאם לממצאים, שכן תהליכים זיהומיים יכולים לקבל תפנית חדה ועלולים להעמיד בסכנה את חיוניות כף היד. "הזיהום שנגרם מהעצם הזר שחדר לעורה, יצר מוגלה שהתחילה להתפשט והיה צורך מיידי לנקז אותה כמה שיותר מהר. מקרים כאלה, עד כמה שנראים תמימים וקטנים, יכולים להיגמר רע מאוד", מסביר ד"ר אקשוטה.
בן שימול הגיעה לחדר המיון תוך חצי שעה. שם, הסבירו לה הרופאים כי התושייה של האחות והעקשנות של הרופא, למעשה הצילו את כף ידה. "הרופאים ערכו ביניהם התייעצות. צילמו את האצבע, עשו לי צילום רנטגן ולבסוף החליטו להרדים את כף היד ולהוציא את הגוף הזר על ידי חיתוך. לאחר מכן הם חבשו את כף היד ושחררו אותי הביתה. בחיים לא הייתי מאמינה שחתיכת ספגטי יכולה לגרום לכזה נזק, כמעט אבדתי את היד, אבל בזכות הצוות הרפואי במכבי שגילה מקצועיות, אכפתיות ותושייה, היום אני בסדר ואפילו חזרתי לבשל שוב ספגטי", מסכמת בן שימול.