במשך יותר מעשור וחצי סבלה טליה (שם בדוי), תושבת פתח תקוה, מאפילפסיה קשה, והתרופות אותן נטלה לא אפשרו לה להרות. אבחון בבית החולים הצליח השנה לשנות את חייה של הצעירה.
1 צפייה בגלריה
(מטופלת מאושפזת עם טלפון סלולרי. אילוסטרציה: שאטרסטוק)
"היא אובחנה כבר בגיל 12 כחולת אפילפסיה", מספרת ד"ר עידית תמיר, נוירו-כירורגית בבית החולים שזיהתה את הגידול. "במשך שנים היא הייתה מטופלת בתרופות רבות עד למספר של עשר תרופות שונות, אך אף אחת מהן לא ממש עזרה לאורך זמן הי היא פיתחה עמידות. במצבים כאלה, אם אין איזון בעזרת התרופות, אמורים לפחות להתחיל לבצע בירור".
מה עושים במצב כזה?
"המטופלת התחילה לעשות בשלב מסוים בירור בבית חולים אחר. מחפשים רמזים למה יכול להיות הגורם שיוצר את האפילפסיה. זה למשל יכול להיות גידול, חבלת ראש, דלקת קרום המוח. עושים כל מיני בדיקות כמו MRI, ווידאו EEG שבודק את הפעילות החשמלית של המוח".
מה בעצם קרה במקרה של טליה?
"לאחר שפיתחה עמידות תרופתית, היא ביצעה בדיקת MRI אשר פוענחה כתקינה. כשהיא הגיעה אלינו, ביצענו לה בדיקת MRI בפרוטוקול מיוחד לאפילפסיה – ברזולוציה יותר גבוהה, עם תמונה יותר טובה ומפורטת. יכול להיות שבזמנו באמת לא ניתן היה לראות וקרו שינויים במהלך הזמן שעבר, יש מקרים לכאן ולכאן.
מה גיליתם?
"מצאנו גידול ובשלב מסוים הגידול הזה דימם. הגענו למסקנה שיש אזור לא תקין ולא ממש הבנו מה זה, כי הוא היה מאוד קטן.
טליה עברה בחודש מרץ האחרון ניתוח להסרת הגידול, אחריו איכות החיים שלה השתפרה משמעותית. "היא תוכל להרות ולהיות אמא, תוכל לתפקד ולחיות את חייה, כי ההתקפים פסקו. לאט לאט מפחיתים לה את התרופות עד הפסקה מוחלטת בעוד כשנה. היא לוקחת את אותן תרופות שלא עזרו לה בעבר, אבל עכשיו כבר אין לה התקפים".