כ-40 אלף ביקורים באון-ליין נרשמו בשבועות האחרונים במחוז דן-פתח תקוה של שירותי בריאות כללית, אותו מנהלת בקפדנות, נחישות ורגישות רבה ד"ר יעל רייכנברג, שנכנסה לתפקיד לפני מעט יותר משנה.
מערכת הרפואה הדיגיטלית של כללית פועלת כבר מספר שנים, עוד לפני שמשבר הקורונה פרץ לחיינו בסערה, אך תהליכים נוספים וחדשים נכנסו אליה בימים אלה והזניקו אותה קדימה על מנת לאפשר את הרפואה הטובה ביותר, בייחוד בתקופה בה המטופלים חששו מלהגיע לביקור במרפאה והביקוש לרפואה מרחוק עלה משמעותית.

4 צפייה בגלריה
מרפאת עזריאלי כללית. אפשר מרחוק
מרפאת עזריאלי כללית. אפשר מרחוק
מרפאת עזריאלי כללית. אפשר מרחוק
(צילום: סער ורדי, דוברות כללית)
תחום יעוצי האון-ליין משגשג בתקופת הקורונה. 18,000 ייעוצים אצל רופאי הילדים, 17,000 ביקורים וירטואליים אצל רופא המשפחה ועוד כ- 4,000 התייעצויות עם מומחים לרפואת עור נרשמו במחוז דן-פ"ת, המעניק טיפול רפואי לכחצי מיליון לקוחות באזור גוש דן-רבתי, לרבות בערים פתח תקוה, רמתגן, בני ברק, קרית אונו ויישובי הסביבה, הוד השרון ועוד.
כל אלו, לצד התייעצויות עם מוקד האחיות, מוקדי התמיכה הנפשית וגם קו מידע לאורח חיים בריא ליוו את העשייה המרובה בחודשיים האחרונים. "מגפת הקורונה האיצה הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בשירות הרפואה, הן לקהל המטופלים והן לקהל הרופאים", מסבירה ד"ר רייכנברג, "אימצנו תהליכים חדשים ואפשרנו הנגשת מידע לכלל האוכלוסיות, כאשר המטרה שלנו היא מצד אחד לספק לרופאים שלנו את המידע הזמין והמעודכן ביותר ומצד שני לאפשר למטופלים שלנו לקבל גם שירותים רפואיים מרחוק".

4 צפייה בגלריה
מנהלת מחוז דן-פ"ת בכללית ד"ר יעל רייכנברג
מנהלת מחוז דן-פ"ת בכללית ד"ר יעל רייכנברג
מנהלת מחוז דן-פ"ת בכללית ד"ר יעל רייכנברג
(צילום: באדיבות חנצ'י רבקין, מגזין אשת)

המידע שמאפשר למנוע תחלואה

שיאו של הגל הנוכחי של הקורונה אולי מאחורינו, וזכינו לראות כי התחלואה בארץ לא היתה מן הגבוהות בעולם ונרשמה מניעה מהירה של התפרצות המגיפה. אחת הסיבות לכך הינה הודות לניטור ומניעה של תחלואה עתידית.
"היכולת שלנו לעשות שימוש במאגרי המידע של כללית מאפשרת לנו לזהות מבעוד מועד קבוצות סיכון לתחלואה קשה בקורונה ולהציע התערבות רפואית מונעת. יצרנו קשר עם כ 22,000- מטופלים בקבוצת סיכון ונתנו להם הדרכה רפואית מותאמת אישית. במקביל אפשרנו קבלת שירותים מסוימים עד לבית המטופלים הקשישים, הנמצאים בבדידות חברתית הפוגעת במצבם הנפשי. דאגנו לבדוק והתקשרנו לכל מטופל ומטופל. מערכי התמיכה שלנו, בשיתוף עם עמותות מתנדבים או מערכים עירוניים, אפשרו לנו לספק תרופות עד לפתח הבית של כל אחד ואחת הנמצאים בקבוצת סיכון. חלק מהרוקחים אף סיימו יום עבודה ועשו סיבוב בין המטופלים על מנת לספק להם תרופות למחלות כרוניות. חשוב לזכור כי לצד הקורונה, יש מחלות נוספות שלא ניתן להזניח את הטיפול בהן. צוותי המרפאות התגייסו למשימה מתוך תחושת שליחות ובלב חם ואוהב ובהחלט נוצרה תחושה של קהילתיות וערבות הדדית, שמסמלת את מהות המקצוע שלנו", אומרת ד"ר רייכנברג.
בשירותי בריאות כללית מקפידים לספק גם לרופאים את המידע המקצועי והמעודכן ביותר, באמצעות מערכות דיגיטליות פנימיות המספקות ספרות ומחקרים עדכניים וגם ייעוץ אישי לרופא על ידי מומחים מתחומים שונים. "במקום לזמן את המטופלים לרופא מומחה בזיהומים או בכל תחום מקצועי אחר, רופאי המשפחה מסוגלים לספק תשובות למטופלים על ידי מערכת התייעצות פנימית, המקצרת את משך התשובה למטופל. בכל תחום יש לנו את מיטב הרופאים המומחים הנמצאים בקשר ישיר עם רופאי המשפחה", מסבירה ד"ר רייכנברג.

4 צפייה בגלריה
צוות מתחם בדיקות הקורונה במרפאת משכנות המוזיקה בראש העין
צוות מתחם בדיקות הקורונה במרפאת משכנות המוזיקה בראש העין
צוות מתחם בדיקות הקורונה במרפאת משכנות המוזיקה בראש העין
(צילום: דוברות מחוז דן-פ"ת)

הסמרטפון בשירות הרפואה

בשעה שבה לכל אחד מאתנו מכשיר טלפון חכם, הרי זה אך הגיוני שנעשה בו שימוש גם לצרכים רפואיים, נוכל לקבל מידע עדכני, להזמין מרשמים און-ליין ולהתייעץ עם רופא המשפחה או הילדים מבלי שנצטרך להגיע פיזית אל המרפאה. "יש לנו את היכולת היום לטפל במטופל גם אם הוא לא נמצא אתנו בחדר", מסבירה ד"ר רייכנברג, "נכון שהרובוט לא יחליף את הרופא בעתיד הקרוב, וגם לא הרחוק, כי אין תחליף לקשר אישי ובדיקה פיזית, אך ישנם אלמנטים שיכולים להיות משולבים ולאפשר למטופל ליהנות מקיצור תהליך. אחת הדוגמאות לכך היא פיילוט שערכנו להזמנת מרשמים של תרופות, כאשר התרופה כבר מחכה ארוזה בשקית למטופל והוא רק צריך להגיע ולאסוף אותה. גולת הכותרת של התהליך היא שירות התרופות עד הבית של כללית, שנמצא בימים אלה בתהליך פריסה ארצית".
אחת המהפכות בתחום הבדיקות מרחוק באה לידי ביטוי במכשיר ה"טייטו", המאפשר לבצע בדיקות רפואיות כאשר המטופל בביתו והרופא במרפאה. "אפשר לבדוק מדדים, לבצע בדיקת אוזניים ולשמוע את הריאות מבלי להגיע פיזית למרפאה. מדובר בטכנולוגיה חדשה העומדת בחוד החנית של עולם הרפואה. טכנולוגיה זו מאפשרת בדיקה פיזיקלית מרחוק ומונעת צורך בהגעה למרפאה".

4 צפייה בגלריה
רוקחת מרפאת ברקמן בפתח תקוה עם תרופות עד הבית למטופלים מבודדים
רוקחת מרפאת ברקמן בפתח תקוה עם תרופות עד הבית למטופלים מבודדים
רוקחת מרפאת ברקמן בפתח תקוה עם תרופות עד הבית למטופלים מבודדים
(צילום: דוברות כללית מחוז דן-פ"ת)

אשפוז מהבית

כ- 1,200 חולי קורונה נרשמו במחוז דן-פ"ת. 84% מהם טופלו בקהילה, באשפוז ביתי או במלון. "מדובר במהפכה של ממש בתחום הרפואה ואני מאמינה שגם אחרי הקורונה נוכל לנצל את הידע והיכולת שלנו לאפשר למטופלים להתאשפז בביתם, גם במקרים נוספים", אומרת ד"ר רייכנברג. "על מנת לספק אשפוז ביתי מיטבי, הקמנו חמ"ל של רופאים ואחיות שמנטרים את המאושפזים מרחוק ומספקים שירותי רפואה 24 שעות ביממה. במסגרת זו, הכנסנו גם כאן טכנולוגיה חדשה באמצעות DATOS , אפליקציה שמותקנת על טלפון חכם ומאפשרת ניטור מרחוק של מצב המטופל. מדובר למעשה בבית חולים וירטואלי".

הרפואה שאחרי הקורונה

לצד הטיפול, התמיכה והניטור של מגפת הקורונה, ישנן מחלות נוספות ומצבים בריאותיים כרוניים מחייבים טיפול ביום שאחרי. לדוגמה, איתור מוקדם של מחלות כמו סרטן שד וסרטן קולון באמצעות בדיקת ממוגרפיה ודם סמוי וכן איתור סוכרת שמצריכה איזון ובקרה. "גם כללית סמייל ורפואת השיניים, שסיפקו שירותי רפואת חירום בלבד, חוזרות אט אט לשגרה, וחשוב לא להזניח את בריאות השיניים. גם ניידת הממוגרפיה תחזור כאמור לפעילות, אמנם בהיקף שונה, אך תוך מתן שירותי רפואה מונעת שכל כך חשובים לבריאות של כולנו", אומרת ד"ר רייכנברג. "אם יש משהו שישאר אצלנו בשגרה הוא מתן שירותי רפואה מתקדמת וטכנולוגיות המאפשרת קיצור משך המתנה לתשובות ואפילו ליווי הריון מרחוק, זאת לצד מפגש בלתי אמצעי עם הרופאים שלנו, שימשיכו לספק שירות מיטבי בקהילה".