המסכים הפכו לחלק הדומיננטי בסדר יומם של הילדים, ובימי החופש הגדול על אחת כמה וכמה.
לפעמים זה נוח, אבל באותה מידה מדאיג, וגם מציף את השאלה: איך מרחיקים מהם את הסכנות הכרוכות בגלישה ברשת?
איך מבטיחים שלא ייפגעו מגניבת זהות, הטרדות, הונאות, שיימינג וכל שאר האיומים המבהילים?
2 צפייה בגלריה
כך תבטיחו שילדיכם לא ייפגעו מהסכנות האורבות ברשת
כך תבטיחו שילדיכם לא ייפגעו מהסכנות האורבות ברשת
כך תבטיחו שילדיכם לא ייפגעו מהסכנות האורבות ברשת
(צילום: shutterstock)
מומחי חברת האקריו , המרכז להכשרת והשמת עובדים למקצועות ההייטק, המחשוב וטכנולוגיית המידע, ריכזו את העצות שיעזרו לכם, ההורים, למנוע מהילדים חשיפה לסכנות:
השתמשו בתוכנות ובתוספים חינמיים
קיימים אמצעים טכנולוגיים רבים שיכולים לצמצם את הסכנות המאיימות על הילדים ברשת.
קראו גם:
בקרת הורים: יש ברשת תוכנות חינמיות שיאפשרו לכם להגביל את גלישת הילדים על פי מגוון פרמטרים כמו חשיפה למין, אלימות, הימורים וכו'. אפשר גם להגביל את שעות הגלישה - החסימה היא באמצעות קוד שרק אתם יודעים. כדאי לדעת שעל פי חוק, גם ספקיות האינטרנט מחויבות לתת להורים אפשרות בסיסית לסינון תכנים. חשוב לוודא כי החסימה אינה רק ברשת הביתית שלכם אלא בגלישה מכל מכשיר ומכל מקום.
חסימת אפליקציות: יש אפשרות להגביל לפי בחירתכם את השימוש של הילד באפליקציות השונות. ניתן לבחור אם לאפשר לילד למחוק אפליקציות קיימות או להוריד אפליקציות חדשות.
במערכת הפעלה IOS מגדירים סיסמה, שרק מי שיודע אותה יכול לקבל גישה לאפליקציות שהגדרתם. במערכת הפעלה של אנדרואיד יוצרים עבור הילד חשבון חדש המוגדר כ"מוגבל" ובו אתם יכולים לאפשר לו להשתמש אך ורק באפליקציות שהגדרתם כמותרות לשימוש.
הגדרת חיפוש בטוח ב-Youtube ו-Google:
ניתן להגדיר מצב בטוח לילדים בתוכנת הדפדפן שמותקנת במחשב, טאבלט וסמארטפון, שמסנן תכנים בלתי הולמים לילדים. בנוסף, גם אתרי גוגל ויוטיוב מאפשרים להגדיר "מצב בטיחות", כך שהילד ייחשף רק לתכנים שלא סומנו כתוכן למבוגרים. בעוד שההגדרה בדפדפן מסתנכרנת בכל המכשירים באופן אוטומטי, באתרים הספציפיים יש להגדיר מצב זה בכל דפדפן ובכל מכשיר מחדש.
מדריך להגדרת מצב בטוח לילדים ניתן למצוא בלינק
2 צפייה בגלריה
יש אפשרות להגביל לפי בחירתכם את השימוש של הילד באפליקציות השונות
יש אפשרות להגביל לפי בחירתכם את השימוש של הילד באפליקציות השונות
יש אפשרות להגביל לפי בחירתכם את השימוש של הילד באפליקציות השונות
(צילום: shutterstock)
אל תהיו נאיביים
לפני 20 שנה הורים יכלו ליהנות מחזקת החפות ולטעון שהם לא מבינים שום דבר בכל מה שנוגע למחשבים. ההורים של היום גולשים בטבעיות באינטרנט, מחוברים לפייסבוק ויודעים בדיוק מה זה "פשעי סייבר".
לכן כדאי לצאת מהנאיביות ולהניח שהילדים שלנו לא יודעים לגלוש ברשת. הם יודעים ועוד איך. למשל, למחוק את היסטוריית הגלישה, להגיע לאתרים חסומים וכן הלאה. בהקשר הזה כדאי להיות במעקב אחרי הפעילות של הילדים ברשת ולאמץ את הכלל "אשרי אדם מפחד תמיד".
שתפו פעולה עם הילדים
מעקב הוא צד אחד של המטבע. הצד השני הוא לשתף פעולה עם הילדים ולנסח איתם ביחד כללים מוסכמים על מה מותר ומה אסור להם לעשות. דברו איתם בצורה כנה ופתוחה. היכנסו יחד איתם לחשבונות האישיים שלהם, למדו אותם על הסכנות האפשריות ולמדו אותם לא למסור מידע לזרים ברשת ולהיות עירניים לגבי העלבות בווטסאפ.
אפשר אפילו לגבש מסמך משותף שיגדיר את שעות הגלישה, מה מותר ואסור ויאפשר גישה חופשית שלכם לחשבונות שלהם.
היו עירניים
הילד שלכם רגיל לבלות לא מעט זמן באינטרנט ופתאום הוא מתנתק? זה יכול להיות גם מדאיג. יתכן שהוא סופג בריונות רשת בוואטספ או ברשתות חברתיות אחרות וזו הסיבה שהוא פתאום לא נמצא ברשת. במקרה ואכן הוא חווה בריונות כזו – התייעצו עם גורם מקצועי כיצד יש לטפל בבעיה.
למצוא את הטוב
אי אפשר להתכחש לעובדה שברשת יש סכנות, אבל בהחלט יש גם הרבה מן החיוב.
חשפו אותם לתכנים חיוביים ברשת: תוכנות שמקדמות למידה, התנדבות ביחד עם ילדים נוספים, תחרויות של מעשים טובים. החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת לפתח את הכישרונות שלהם שבמהלך שנת הלימודים פחות באים לידי ביטוי.