נגיף הקורונה מאלץ את רובנו להישאר בבית ולהתאים את עצמנו לאורח חיים חדש. משימה לא פשוטה, במיוחד למשפחות עם ילדים. רובנו מרבים לפקוד את המטבח, לפתוח את המקרר פעמים רבות ולאכול כל מה שבא לנו. מלבד החשש לעלייה במשקל קיים גם החשש שנזיק לבריאותנו עקב אכילה לא נכונה.
אפשר לראות את זה גם ככה: קיבלנו הזדמנות ליהנות מזמן איכות משפחתי ולהשקיע בתזונה נכונה, שתתרום לחיזוק מערכת החיסון ולהתמודדות מוצלחת במקרה שחלילה נדבק בנגיף.
1 צפייה בגלריה
ירקות, חלבונים וסיבים תזונתיים
ירקות, חלבונים וסיבים תזונתיים
ירקות, חלבונים וסיבים תזונתיים
( צילום: shutterstock)
חשוב להדגיש: זה לא הזמן לנסות לרדת במשקל ולאמץ דיאטות לא מאוזנות. תזונה חסרה היא אחת הסיבות להחלשת מערכת החיסון. לכן חשוב להקפיד על אכילה נכונה ומספקת.
תזונה נטורופתית בריאה שמחזקת את מערכת החיסון כוללת סיבים תזונתיים, ירקות ועלים ירוקים שעשירים בברזיל ובוויטמין סי, פירות, קטניות, דגנים מלאים, זרעי ציה, זרעי פשתן וחלבונים (עדיפות לחלבונים מעולם הצומח, אך אפשר גם חלבון איכותי ובריא מעולם החי).
נקפיד על עקרונות הרכב "הצלחת הבריאה", שמחציתה מכילה ירקות או פירות. בכל יום - חמישה סוגי ירקות ופירות מחמישה צבעים. רבע נוסף מהצלחת יכלול חלבונים (מהחי - דגים, עוף, ביצים, או מהצומח – קטניות כמו אפונה, חומוס ושעועית ודגנים כמו כוסמת, שיבולת שועל או קינואה). רבע הצלחת האחרון יכיל פחמימות מדגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים ובעלי ערך גליקמי נמוך ובכך תורמים לתחושת שובע לאורך זמן.
נשכיל לצרוך שמנים טובים כמו שמן זית, שמן אבוקדו ושמן שקדים המסייעים בספיגת הברזל ובספיגת ויטמינים A,D,E,C מהמזון החשובים לשמירה על מערכת חיסון בריאה.
זה הזמן למנף את אירוע הקורונה להסברה תזונתית בקרב הילדים, וגם למבוגרים שמעדיפים לצרוך מזונות מתוקים וממתקים.
על מנת שמערכת החיסון תפעל במיטבה נגד נגיף הקורונה אנו נדרשים לכמויות גדולות של ויטמין סי ואבץ. אלו נמצאים בירקות, בפירות, בקטניות ובדגנים מלאים והרבה פחות במאכלים מתוקים ובחטיפים. הסוכר מתחרה על אותם האתרים שוויטמין סי נקשר אליהם בתא, ובכך חוסם את התקשרות שלו ומונע את תרומתו לחיזוק מערכת החיסון.
מחסור כרוני בברזל אף הוא תורם להחלשת מערכת החיסון. זה הזמן לצרוך מזונות עשירים בברזל כמו טחינה, גרעיני חמנייה, קינואה, ירקות ירוקים, דגנים מלאים וקטניות. על מנת לאפשר ספיגה מרבית של הברזל יש להימנע משתיית קפה, תה, קקאו ואכילת שוקולד.
מלבד אכילה נכונה, חשוב להקפיד על שגרת חיים בריאה, כזו שתנעים ככל שניתן את זמן השהות בבית. שגרה שתכלול סדר יום מתוכנן הכולל חלוקת זמן נכונה בין פעילות עם הילדים, מטלות הבית וזמן לעצמנו. חשוב להקפיד על שעות שינה מספיקות בלילה ולנהל אורח חיים רגוע ונטול מתחים.
שמירה על אורח חיים רגוע חיוני ביותר לשמירה על פעילות מערכת חיסון במיטבה. סטרס גורם להפרשת חומרים המדכאים את מערכת החיסון, לכן מומלץ לשמור על פעילות ספורטיבית קבועה ומתונה שניתן לבצע גם בבית.
אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)