רשמו לפניכן: בין התאריכים 5-7.1.2021 תגיע לפתח תקוה – ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן, שנועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, החשובה לגילוי מוקדם של סרטן השד, בדיקה שבכוחה להציל חיים.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מהי בדיקת ממוגרפיה?
ממוגרפיה הינה בדיקת רנטגן מהירה של השדיים. מדובר בבדיקת סריקה לא פולשנית. מטרתה, לגלות את סרטן השד בשלב המוקדם, בו יש שינויים ממאירים התחלתיים בשד כגון גושים קטנים שאינם ניתנים למישוש. על פי סקר של ארגון הבריאות העולמי עולה, כי ישראל עומדת בראש הטבלה האירופאית מבחינת שיעורי ביצוע הממוגרפיה. מאז תחילת פעילותה של הניידת צומצם בצורה משמעותית הפער בין המגזרים השונים בזכות הנגישות לבדיקת הממוגרפיה בקרב נשים המתגוררת בפריפריה.
מי צריכה להיבדק?
  • לאישה מעל גיל 50 – מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים.
  • לאישה מעל גיל 40 עם 'היסטוריה משפחתית' – מומלץ להיבדק פעם בשנה, או קודם לכן על פי המלצת רופא.
  • לנשים נשאיות המוטציות BRCA1/2 – זכאות לבדיקת MRI.
  • לכל אישה – מומלץ להיות ערה לשינויים בגופה ובשדיה ובמידה וחלו כאלה, לפנות לרופא מומחה ולהתעקש על בירור טיבם.
  • על פי המלצה של ועדה שהוקמה בשנה שעברה בראשות פרופ' ליטל קינן בוקר, נשים בגיל 45 תוכלנה לפנות לרופא כדי לקבל מידע על היתרונות והחסרונות הסריקה בגילאים אלו. במקרה ותחלטנה להיבדק, הבדיקה תיכלל בסל התרופות והטכנולוגיות.

2 צפייה בגלריה
(ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן)

כיצד פועלת ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן?
ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן מופעלת ע"י צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא אשר אחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. צוות הניידת מורכב מנשים בלבד. הניידת הינה מרווחת ומאפשרת נוחות מלאה. בניידת יש חדר בדיקה המצויד במכשיר ממוגרפיה. ביצועיה נמצאים תחת תוכנית בקרת איכות של משרד הבריאות, הפועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן. בניידת חדרי הלבשה המציעים פרטיות מלאה לאישה והיא מעוצבת בצבעים המשרים אווירה נוחה ונעימה. מדי שנה, כ–20 אלף נשים מבצעות את הבדיקה בניידת הממוגרפיה, המגיעה לאזורי פריפריה חברתית וגיאוגרפית ולכ – 80 יישובים ברחבי הארץ.


כיצד מתבצעת הבדיקה?
ממוגרפיה הינה בדיקת רנטגן מהירה של השדיים. זוהי בדיקת סריקה המיועדת לנשים ללא סימפטומים מוקדמים. מטרתה, לגלות את סרטן השד בשלב המוקדם, בו יש שינויים ממאירים התחלתיים בשד כגון גושים קטנים שאינם ניתנים למישוש. לאחר מילוי הפרטים, הנבדקת תתבקש להיכנס לחדר ההלבשה ולפשוט את הבגדים העליונים. טכנאית רנטגן תסייע לנבדקת להתמקם מול המכשיר. הבדיקה עצמה אורכת מספר דקות.
כמה זה עולה?
הבדיקה הינה ללא תשלום וניתנת כחלק מסל הבריאות, לנשים בגיל המתאים כחלק מהתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד שהוקמה ביוזמת האגודה למלחמה לסרטן ומופעלת כיום בשיתוף עם משרד הבריאות וכל קופות החולים.
איך מגיעים לבדיקה?
הבדיקה בניידת הממוגרפיה מתבצעת על ידי יצירת קשר של צוות המרפאה של קופת החולים, אליה אמורה להגיע הניידת, עם הנבדקות הפוטנציאליות, ומזמינים אותן להגיע להיבדק במועד המתוכנן, כך שנשים בגיל המתאים, תקבלנה הזמנה הכוללת תאריך ושעת בדיקה, זאת בהתאם למועד בו תפעל הניידת ביישובן. לקבלת פרטים נוספים יש לפנות לסניף קופת החולים.
היכן ניתן לראות את מסלול הניידת?
מסלול ניידת הממוגרפיה מעודכן באתר האגודה למלחמה בסרטן. הניידת תגיע לפתח תקוה בתאריכים 5-7.1.2021.