האסוציאציות הראשונות שקופצות השנה לראש למשמע המילה 'חורף' הן שפעת, חיסונים וטישו, בתוספת עקומת החרדות של הקורונה, כמובן.
עשרה מומחים בחרו את הטיפ שלהם, בניסיון להקל מעט על הלחץ וחוסר הוודאות ולהפוך את החורף למאוזן ורגוע יותר.
המלכודת: קשה לצאת מהשמיכה
מה עושים: בוקר טוב מדיטציה
"זה הזמן להתכנס", אומרת פריידי מרגלית, מייסדת שיטת המטאיזם ומייסדת קהילת מרחב מודעות.
8 צפייה בגלריה
עשר עצות לחורף
עשר עצות לחורף
עשר עצות לחורף
(צילום: shutterstock)
"כדאי לצרוך כמה שפחות תוכן מבחוץ (חדשות, חדשות ועוד חדשות) ובמקום זאת להעביר את הפוקוס פנימה ולחזק את עצמכם לקראת החורף.
נסו להכניס לסדר היום מדיטציה, הליכה, כתיבת בוקר, מוזיקה או כל דבר שמחבר אתכם לעצמכם. ככל שתשקיעו בפיתוח השקט הפנימי, הסנטר שלכם יהיה חזק ויציב גם כשבחוץ ברקים, רעמים ואווירה בוערת".
8 צפייה בגלריה
לעורר את הגוף בבוקר ב-15 דקות של תנועה
לעורר את הגוף בבוקר ב-15 דקות של תנועה
לעורר את הגוף בבוקר ב-15 דקות של תנועה
(צילום: shutterstock)
המלכודת: למי יש כוח לספורט
מה עושים: 15 דקות לתנועת ההתעוררות
"אם נדאג לגוף שלנו הוא ידאג לנו", אומר איהאב איוב, מנהל המחלקה להכשרת מדריכים בספורט ותנועה בבית הספר למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט. "פעילות גופנית לא רק תעזור לנו להתמודד עם הלחץ שמסב המצב, אלא גם תאפשר לנו לחזור בקלות רבה יותר לשגרה כשהתקופה המאתגרת הזאת תסתיים.
"לאחר ששכבנו כל הלילה, חשוב לגרום לגוף לזוז בבוקר. המפתח הוא להפוך את הפעילות הגופנית לדבר הראשון שאתם עושים. איך? מתחילים את היום בפעילות גופנית קלה של 15 דקות כדי לאתגר את מערכות הגוף: זה יכול להיות ניתורי דלגית, החלפת רגליים על מדרגה או הליכה".
8 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
העבירו את הפוקוס פנימה וחזקו את עצמכם לקראת החורף
(צילום: shutterstock)
המלכודת: הבהלה למתוקים
מה עושים: שלוש כוסות תה ביום
"בחורף מאוד קל לנו לוותר לעצמנו ולהתנחם במתוקים", אומרת חלי ממן, מייסדת רשת המתמחה באורח חיים בריא. "ההמלצה נטולת הקלוריות שלי היא: תה, המשקה הנצרך ביותר בעולם.
כדאי להימנע מלהוסיף לו סוכר, חלב ופירות יבשים (בחליטה) ולהחליף אותם בתבלינים כמו קינמון, ג'ינג'ר, ציפורן והל, הידועים בסגולותיהם הבריאותיות.
גם תה ירוק מומלץ מאוד: הוא עשיר בנוגדי חמצון המסייעים למערכת החיסון ולתהליך העיכול. שתייה יומית של שלוש כוסות תה ירוק יכולה להעלות את קצב חילוף החומרים (שריפת הקלוריות) בכ-100 קלוריות ביום".
8 צפייה בגלריה
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
צמחי המרפא בשירות המערכת החיסונית
(צילום: shutterstock)
המלכודת: שיעולים ונזלות
מה עושים: שגרה של צמחי מרפא
"אני מאוד מאמינה בחיזוק מערכת החיסון על ידי צמחי מרפא (בנוזל, חליטה או כמוסה)", אומרת אביטל איינהורן-שליסל, נטורופתית והרבליסטית.
צמחי מרפא הם התרופות של העולם העתיק ועדיין נמצאות בשימוש בתרבויות פרימיטיביות. מחקרים מצאו שאוכלוסיות עם שיעורי תחלואה נמוכים ואחוז גבוה של מבוגרים שחיים עד גיל מופלג, הן כאלה שחיות קרוב לטבע, מגדלות את מזונן בעצמן ובעיקר משתמשות בצמחי מרפא הגדלים בחצר כאוכל יומיומי.
"יש צמחי מרפא ידועים ועתירי סגולות שניתן למצוא בכל חנות טבע: ג'ינג'ר, סמבוק, קמומיל, נענע, לואיזה, אכינצאה ופסיפלורה. גשם בחוץ, חליטת תה חמה – ואתם מסודרים".
8 צפייה בגלריה
מרק. מנה מחממת ומשביעה לאורך זמן
מרק. מנה מחממת ומשביעה לאורך זמן
מרק. מנה מחממת ומשביעה לאורך זמן
(צילום: shutterstock)
המלכודת: עלייה במשקל
מה עושים: מרק ירקות למנה עיקרית
"האתגר – לשמור על המשקל בחורף – הוא לא פשוט", אומרת ענת ברוש-שכטר, מנחת קבוצות אימון מחשבתי לירידה במשקל.
חשוב להזין את הגוף בירקות שיש בהם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, שמקנים תחושת שובע. היות וקר בחוץ, וירקות קרים לא נשמעים מלהיבים, הפתרון המושלם הוא מרקי ירקות חמים. כמנה ראשונה או עיקרית.
כדאי להתחיל את ארוחת הצהריים עם מרק ירקות שעשוי מקישואים, כרוב, כרובית, סלרי, גזר ודלעת. מנה משביעה לאורך זמן.
צלחת מרק שמכיל עוף, ירקות ופחמימה (בטטה, גריסי פנינה, אורז מלא) יכולה לשמש כארוחה מלאה בצהריים או בערב.
הכינו סיר מרק למספר ימים. זה חוסך זמן, זמין תמיד במקרר ומרחיק אותנו מהפחמימות המפתות, במיוחד כשבחוץ רטוב וקר".
8 צפייה בגלריה
תזונה בריאה וזולה
תזונה בריאה וזולה
לדאוג שבהישג יד יהיו נשנושים בריאים, כמו ירקות חתוכים, יוגורט או חטיפי דגנים מלאים
(צילום: shutterstock)
המלכודת: מגירות חטיפים
מה עושים: נשנושים חכמים
אכילה נשנושית מול הטלוויזיה, מתחת לשמיכה, כשבחוץ חורף. נשמע מוכר? ברור. כי רובנו מתפתים לנשנושים בין לבין ומשלמים על זה בקלוריות ריקות.
לדברי אבינועם ארביב, דיאטן קליני ויועץ של מותג Free, אפשר לעשות את זה בצורה נכונה ומאוזנת: להמעיט בפירות שמכילים לא מעט סוכר ומשביעים לטווח קצר ולדאוג שבהישג יד יהיו נשנושים בריאים, כמו ירקות חתוכים, יוגורט או חטיפי דגנים מלאים באריזות אישיות קטנות ששומרות על המינונים.
גם כשאתם מנשנשים, עשו את זה תוך מודעות לכמות ואכלו מצלחת, לא תוך כדי נהיגה וללא הסחות דעת.
8 צפייה בגלריה
דרוש: שמן קנאביס
דרוש: שמן קנאביס
טיפול בבעיות של מערכת הנשימה, הרגעה והפגת מתחים
( צילום: shutterstock )
המלכודת: דכדוך חורף
מה עושים: טיהור הסביבה והנפש
"הארומתרפיה היא צורת טיפול באמצעות ריחות של שמנים ארומתרפיים, שניחנים ביכולת איזון נפלאה לרגשות שלנו", מסבירה אתי לוין, נטורופתית והרבליסטית קלינית. "ניתן להשתמש בהם בהרחה ישירה או באמצעות מפיץ אדים, בתוספת טיפות של שמנים ארומתרפיים. זה מצוין לחיטוי חלל החדר, לטיהור סביבתי ונפשי, לטיפול בבעיות של מערכת הנשימה, להרגעה והפגת מתחים או להעלאת מצב הרוח הנוטה לדכדוך בימי החורף.
ממומלץ לרכוש מפזר אדים לשמנים (Aromatic Diffuser) ומספר שמנים ארומטיים לחיטוי החלל, כמו לבנדר, גרניום, עץ התה וילנג ילנג. ממלאים מים במפיץ האדים, מוסיפים 5-7 טיפות של אחד או יותר מהשמנים ונותנים לארומה להתפזר בחדר.
לאף סתום, נכין תערובת להרחה ישירה, עם שלוש טיפות של כל אחד מהשמנים: לבנדר, מנטה ומרווה מרושתת. השמנים הם אנטי דלקתיים, מרגיעים ובעלי יכולת איזון נפלאה לרגשות שלנו".
קראו גם:
המלכודת: תקועים בבית
מה עושים: תשחקו אותה
"אחד האמצעים לעבור את החורף עם קצת יותר סקרנות ועניין: משחקי קופסה עם בני המשפחה", אומרת אורנה ארפי, מטפלת זוגית ומשפחתית. "הם מסייעים לגיבוש החברתי, תורמים לתחושת הביחד, מעוררים מחשבה ושמחה וגם מצליחים לנתק קצת את הראש מהצרות ואת העיניים מהמסכים.
משחקי קופסה גם משפרים את היכולת להתמודד עם תסכולים כשאני לא מנצח ומחזקים את החוסן הנפשי במצבים לא רצויים - מעין מיקרוקוסמוס להתרחשויות שקורות לנו עכשיו בחיים על בסיס יומיומי".
המלכודת: זוגיות בסיר לחץ
מה עושים: לפרגן במקום להקטין
"בחורף, ועל אחת כמה וכמה בימי הקורונה, אנחנו נמצאים יותר בבית", אומרת עו"ד אתי פייר גבאי, מנטורית למערכות יחסים וזוגיות. "לכן יותר מתמיד חשוב לזכור שהמילים, טון הדיבור וההתייחסות משפיעים על הבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו.
דכדוך החורף, בתוספת השפעות התקופה, גורמים להתלהטות הרוחות ולשימוש במילים מקטינות, משפילות ופוגעות ("למה מי את בכלל").
העצה שלי: קחו נשימה ותחליטו להחליף אותן במילים מעצימות ומפרגנות ("כל הכבוד על ההשקעה"). זכרו: כל מה שאנחנו אומרים ואיך - זו הבחירה שלנו ובידיים שלנו".
8 צפייה בגלריה
איך חוזרים לשגרה?
איך חוזרים לשגרה?
מחסור בשעות שינה פוגע במערכת החיסונית
(צילום: shutterstock)
המלכודת: שעון חורף
מה עושים: שבע שעות שינה, אפס מסכים
אחד האויבים הגדולים של המערכת החיסונית הוא היעדר שינה. שינה קצרה מדי לאורך זמן (פחות משבע שעות רציפות בלילה) מחלישה את הגוף, ובימי החורף והקורנה, זה בדיוק מה שחסר לנו.
"כדאי להתחיל את היום בהליכה של 45 דקות תוך חשיפה לאור השמש, שמשפרת את הפרשת המלאטונין בלילה ומכינה את הקרקע מבחינה הורמונלית ללילה הבא", אומרת אורית רוזן, מפתחת שיטת 'פשוט לישון' מבית "אלן קאר".
"את האכילה במהלך היום כדאי לסיים כשלוש שעות לפני השינה ואת צריכת הקפאין בארבע אחר הצהריים. בערב כדאי להתנתק מכל סוגי המסכים, לעמעם אורות כשעתיים לפני השינה ולהקשיב – במקום לחדשות המעצבנות – למוזיקה מרגיעה. כך, בעצם, מסמנים למנגנון השינה שהגיעה השעה ללילה טוב".