אולם המשותף לאמצעי מיגון האש המוכרים לנו הוא שכולם נכנסים לפעולה לאחר שהשריפה כבר פרצה. האם יש דרך לזהות שריפה עוד לפני ההתלקחות? מסתבר שכן, ועל כך במאמר הבא.
מניעת שריפות באמצעות מצלמות תרמיות אינפרא-אדום אין כל עוררין כי הדרך הטובה ביותר למנוע נזקי שריפה היא למנוע את השריפה עוד לפני ההתלקחות. מאחר ואמצעי בטיחות האש הרגילים מתוכננים להיכנס לפעולה לפי זיהוי עשן, וכידוע אין עשן בלי אש, הרי בשלב הזה כל מה שנותר לעשות הוא רק לצמצם נזקים. לעומת זאת טכנולוגיה חדשה יחסית של מניעת שריפות באמצעות מצלמה תרמית, מאפשרת לאתר את הפוטנציאל להתפתחות שריפה עוד לפני שהיא התרחשה, וזאת על ידי זיהוי חריגה מטווח הטמפרטורה המוגדר כבטוח.
1 צפייה בגלריה
IBT חברה לאימפורט בניין ומסחר בע"מ
IBT חברה לאימפורט בניין ומסחר בע"מ
IBT חברה לאימפורט בניין ומסחר בע"מ
(צילום: IBT)
קווין איזקסון, מנכ"ל חברת IBT - פתרונות מתקדמים לטיפול תרמי ובקרת טמפרטורה, מדגיש: "מצלמה תרמית לאיתור שריפות מתאימה במיוחד למקומות רגישים, כגון: מפעלים ופסי ייצור (שם נעשה בה גם שימוש למטרות אבטחת איכות המוצרים), מתקנים קריטיים, אתרים עם חומרים מסוכנים ו/או דליקים, אתרי הטמנת פסולת (בהם קיימת סכנה להתלקחות אש חנוקה) ועוד. למעשה בכל מקום בו שריפה יכולה להסב נזק רב לחיי אדם או לרכוש, או שתנאי השטח מקשים על איתור שריפה באמצעים סטנדרטיים, ניתן להפיק תועלת מיכולות הניטור וההתרעה של המצלמה התרמית ובכך למנוע שריפות מבעוד מועד, כאשר ליעילות מירבית מומלץ להתקין את המצלמה כשכבת הגנה נוספת, בנוסף לאמצעי מיגון האש הרגילים".
כיצד פועלת המצלמה התרמית המצלמה התרמית סורקת את הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מהעצמים בסביבה, כאשר רמות הקרינה מאפשרות לזהות את טמפרטורת האובייקטים הנמדדים ללא מגע ישיר, ולייצר מפה תרמוגרפית של האזור. את המצלמה התרמית ניתן לכוון לסריקת איזור מסויים, ולהגדיר את טווחי הטמפרטורה הנחשבים בטוחים.
כאשר המצלמה מזהה התחממות מסוכנת בנקודה כלשהי באיזור שהוגדר לה, היא מספקת התראה מיידית בזמן אמת, ובכך מאפשרת לנקוט בפעולות למניעת השריפה מבעוד מעוד. קווין איזקסון מוסיף: "חשוב מאוד להתאים את המצלמה התרמית הנכונה לתנאי השטח, שכן לכל דגם יש טווח טמפרטורות, טווח רגישות, רזולוציה ושטחי כיסוי שונים". לסיכום- היכולת לזהות חריגות מטווחי הטמפרטורה הבטוחים, עוד לפני שנגרם נזק, פותחת אפשרויות חדשות בכל הקשור להתגוננות נגד שריפות ושמירה על המשכיות עסקית. קיים מיגוון רחב של דגמים בתחום, עם תכונות ויכולות שונות, ולכן חשוב להיוועץ עם חברה בעלת מומחיות בתחום בקרת הטמפרטורה אשר תוכל לסייע בהכוונה למוצר המתאים ביותר עבורכם.