גינות גג הפכו ליותר ויותר פופולריות בשנים האחרונות. ניתן למצוא אותן על גגות של מבנים ציבוריים, בבתים פרטיים וכמובן בקומה האחרונה של בניינים גבוהים – איפה שיש צורך בירוק וטבע גם בסביבה עירונית. גינות גג מאפשרות ניצול נכון של הגג והפקת המיטב משטח שלרוב אינו נמצא בשימוש. הן מספקות מקום מרגוע ופרטיות, ומאפשרות להרגיש בלב הטבע בתוך השגרה הסואנת של העיר. במקום להשאיר את הגג שלכם ריק ובודד – בואו להכניס לו לב ונשמה ולנצל אותו לטובתכם.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

הפרמטר החשוב ביותר בעיצוב גינת גג: זווית האור

אחד היתרונות הגדולים בגינת גג הוא היותה שטופת שמש, דבר שבריא לטבע ולצמחים, ואפילו לבני האדם. עם זאת, לא כל הצמחים אוהבים שמש ישירה – והבחירה בסוגי הצמחים האהובים עליכם צריכה לקחת בחשבון את זווית השמש ביחס לגג שלכם. בנוסף לעניין האור הישיר, יש לקחת בחשבון את הרוח, שיכולה להיות חזקה מאוד כשמדובר בגג של בניין גבוה. כמובן שבגינה שלכם אתם יכולים לגוון בצמחים, באמצעות הצללה של חלק מהגינה ואפילו גידור של אזור הצמחים על מנת למנוע מרוח חזקה להכות בהם ואף לעקור אותם. כדאי לזכור שהגינה תשמש אתכם לישיבה, אירוח ומנוחה, ולכן כדאי לדאוג להצללה גם עבורכם. ככלל, גינות גג שחשופות לשמש ישירה וכמעט מלאה הן גינות דרומיות וגינות שהשמש בהן נעימה יחסית ולא יוקדת הן גינות צפונית.
• עצים וצמחים לגינת גג דרומית – עץ זית, עצי הדר, עץ שסק, עץ מנגו, עץ אבוקדו, ליצ'י, עצי דקל. שיחים מטפסים – הדס מצוי, סמבוק שחור, פיטנגו, אבליה, מורן החורש, יסמין, פסיפלורה. תבלינים – רוזמרין, אורגנו, זעתר, נענע, מליסה, עשב לימון, לואיזה, מרווה, זוטה לבנה, בזיליקום, לבנדר ושיבה.
• צמחים לגינת גג צפונית – מקיה נאה, בושמת, כליין קיפח (שרך), כלנית יפנית, איריס, אנגלונמה, ג'מייקה, פפורמיה. צמחים מטפסים – קיסוס, פיקוס, גפנית, מילנבקיה.

בעיות של חדירת מים

אחת התופעות הנפוצות והמבאסות בגינות גג היא חדירה של מים לקומה שמתחת לגג כתוצאה מאיטום לקוי. המים נכנסים לא רק בעונה הגשומה אלא גם בעת השקיה. כדי למנוע מצב של חדירת מים ותיקון שלה שיהרוס את עיצוב הגינה והצמחים, כדאי מבעוד מועד, עוד לפני עיצוב הגינה ונטיעה ושתילה, לדאוג לאיטום מיטבי של הגג.
ניצול מי מזגנים להשקיה
לגינה, בין אם היא על הקרקע ובין אם היא על הגג, יש הרבה מאוד יתרונות. אחד החסרונות שלה, שהוא ככל הנראה החיסרון היחידי – הוא הצורך בהשקיה מרובה שמעלה גם את חשבון המים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר בגינת גג, כשהצמחים נחשפים לשמש ממושכת וישירה. מומלץ להתקין בגינה מערכת השקיה חסכונית במים המותאמת לסוג הצמחים שלכם, ואם ניתן – עדיף שהיא תהיה אוטומטית ובכך תחסוך מכם את העבודה הסיזיפית. בנוסף לזה, רבים בוחרים לנצל את מי המזגנים שלהם לשימוש חוזר ולהשקות איתם את הצמחים בגינה. בכך הם שומרים על הסביבה וחוסכים הרבה מאוד מים.