הזהב פופולרי בראש ובראשונה בתעשיית הצורפות והתכשיטים, כאשר ערכו נמדד בקרט - יחידת מידה הקובעת את רמת הטוהר שלו.
סוגי זהב לתכשיטים טבעות זהב נמכרות בחנויות תכשיטים והן בבחינת תכשיטי יוקרה, כאשר ניתן להבדיל בין מספר סוגים של זהב. הסיבה לכך טמונה בעובדה כי זהב אשר הוא טבעי בכל מאת האחוזים הוא רך ובמצב צבירה אשר אינו מאפשר שימוש בו לצרכי צורפות ויצירת טבעות זהב ותכשיטים אחרים. על מנת להפוך את הזהב לחומר גמיש לעבודה אשר מתקשה ומתגבש בהתאמה לצורך, הוא משולב עם מתכות נוספות, אשר מחד גיסא מסייעות בהגעה לתרכובת החומר המתאימה, ומאידך גיסא מאפשרות גיוון שלו.
1 צפייה בגלריה
She-Ra Jewelry
She-Ra Jewelry
She-Ra Jewelry
(צילום: Pixabay)
סוגי זהב מוכרים:
  • זהב צהוב - הזהב הצהוב הוא הזהב הבסיסי והמוכר. על מנת לשמר את התבע הזהוב הטבעי ולהעניק לו עומק נוסף מתבצע שימוש במתכות מסוג נחושת, או במתכת מסוג כסף מגוון בגווני ירוק, אשר בריכוז נכון נטבע בצבע הזהוב ומעניק לו מראה יוקרתי, מרשים תוך שימור הגוון הצהוב העשיר.
  • זהב לבן - זהב לבן מוכר כמענה לחובבות המראה הכסוף המעודן יותר, אולם תוך העדפה לטבעות זהב איכותי על פני מתכות אחרות. הזהב הלבן נוצר באמצעות שילוב עם סגסוגת כסף, סגסוגת ניקל ובציפוי של מתכת מסוג רודיום- מתכת לבנה וכסופה, עמידה בפני קורוזיה ובעלת טמפרטורת היתוך גבוהה במיוחד. טבעות זהב לבן דומות במראה שלהן. לטבעות כסף, אולם איכותיות יותר ומעניקות מראה מעודן וברק יוצא דופן אותו ניתן למצוא בתכשיטי זהב בלבד.
  • זהב ורוד וזהב אדום - שני גוונים קרובים במראה, אשר שואבים את המראה האדמדם, או לחילופין הוורדרד, משילוב מדויק עם סגסוגת נחושת. מה שקובע את הצבע הסופי הוא רמת הריכוזיות של הנחושת ביחס לקרט זהב בתרכובת, ובשני המקרים מתקבלת מתכת מלהיבה ויוצאת דופן במראה יוקרתי ומיוחד.
כמה קרט - איך נמדד אחוז הזהב בטבעת המדד לבחינת איכות וריכוזיות הזהב בתערובת נמדד בקרט- כאשר המספר המעיד על זהב טהור לחלוטין הוא 24. כפי שצוין, זהב טהור במדד 24 קרט אינו יכול לשמש לייצור תכשיטים, ועל כן הוא מחייב תמהיל עם מתכות נוספות. הערך האופטימלי לזהב שייחשב כנקי וטהור יחסית בענף התכשיטנות הוא 18 קרט- מדד המצביע על מדד טהורות בן 75% זהב. בשל שיקולי עלות ומאחר והזהב הוא המתכת היקרה ביותר, ניתן גם למצוא טבעות זהב ותכשיטים אחרים בערך של 14 קרט, 12 קרט ואף 10 קרט. ככל שהקרט גבוה יותר- איכות התכשיט ויוקרתו יהיו גבוהים יותר, וכן גם מחירו. טבעות זהב הן הטבעות הפופולריות ביותר כיום בענף התכשיטים, כאשר נין למצוא טבעות זהב אחידות- טבעות העשויות ממתכת אחידה, טבעות זהב משולבות- טבעות אשר משלבות בין מספר סוגי מתכות, וטבעות זהב בשילוב עם אבנים- בראשן טבעות בשיבוץ יהלום המהוות את צמרת טבעות היוקרה.