תסמינים של גיל המעבר מופיעים בעיקר בשל השינויים ההורמונאליים, ירידה חדה ברמות הורמון האסטרוגן. יש נשים שהתהליך אצלן הוא הדרגתי בעוד אצל אחרות הוא יכול להיות פתאומי. גיל המעבר ותסמיניו באים לידי ביטוי במגוון תופעות לא נעימות שעלולות לפגוע באיכות החיים ובתפקוד השוטף. לפניכן סקירה של התסמינים הנפוצים ודרכים אופציונאליות להתמודדות עם הסימפטומים במהלך גיל המעבר:
למי עוד חם כאן חוץ ממני? גלי חום הם בין התופעות המטרידות ביותר את מנוחתן של נשים בגיל המעבר הסובלות ברובן משיטפון גואה של הבזקי חום שבאים והולכים. גלי חום עלולים להתעצם בשעות הלילה ולגרום לנדודי שינה בעקבות הזעות ליליות מוגברות, זאת בשל שינויים בוויסות טמפרטורת הגוף. על מנת להפחית את גלי החום ניתן לבצע מקלחות קרות, מרעננות ומצננות, במיוחד לפני זמן השינה והכניסה למיטה, להעדיף ביגוד אוורירי מבדים נושמים כמו כותנה ובמיוחד פשתן שיכול לצנן את הגוף וכן מצעים מבדים דומים, לדאוג לטמפרטורה קרירה ונעימה בחדר ולהימנע מצריכת מאכלים ארומאטיים מתובלים ומשקאות מעוררים, במיוחד כאלה המכילים כמות גבוהה של קפאין.
1 צפייה בגלריה
פרמה גורי
פרמה גורי
פרמה גורי
(צילום: RF123)
נדודי שינה וחרדות גלי החום עלולים להוביל בעת גיל המעבר גם לנדודי שינה, בעיקר בשל ירידה בהורמון המלטונין המסייע בשינה. לרוע המזל, שינה לקויה עשויה להוביל לבעיות נוספות כמו בעיות קשב וזיכרון ולגרום למצוקה נפשית ובעיקר ללחץ, מתח וחרדות. השינויים ההורמונאליים ממילא יוצרים סוג של טלטלה רגשית שרבות מתארות כרכבת הרים רגשית. ירידה ועלייה במצב הרוח, דכדוך קל שעשוי להתגבר. חשוב מאוד לנסות לישון טוב, לאמץ טקס שינה, לדאוג לתנאים אופטימאליים לשינה כמו גם לאוזן קשבת ותמיכה מהסביבה ולחפש דרכים להירגע ולהעלות את מצב הרוח. מחקרים שונים הצביעו על כך שפעילות גופנית אשר במהלכה משתחררים אנדורפינים להעלאת מצב הרוח יכולה לייצב מבחינה רגשית ולעודד.
ניהול אפקטיבי של תסמינים בגיל המעבר ישנם תסמינים נוספים המזוהים עם גיל המעבר (גיל הבלות) כמו שינויים במערכת העיכול, ירידה בחשק המיני, בעיקר בשל יובש בנרתיק, כאבים ונפיחות בשד, שינויים מטבוליים וקושי להפחית במשקל במידת העניין, סחרחורת וכאבי ראש ואפילו צמיחה של שיער על גבי הפנים. אומנם קיימים טיפולים שונים בתחליפי הורמונים, אך אלה עלולים להיות מלווים בתופעות לוואי לא נעימות בכלל וניתן לנסות לנהל את תסמיני גיל המעבר באמצעות שינויים באורח החיים כמו פעילות גופנית ותזונה טובה, כמו גם הקפדה על שנת לילה טובה, תרגול טכניקות מרגיעות ובעיקר נשימות עמוקות. ניתן לנסות אלטרנטיבות מהטבע כמו למשל, צריכה של תלתן אדום המכיל רכיב המדמה את פעילות האסטרוגן ויכולה לסייע באיזון והתמודדות עם תסמיני גיל המעבר. שימוש בתוספי תזונה כמו פרומנסיל על בסיס תלתן אדום יכול לשמש ככלי עזר נוסף בהתמודדות עם תסמינים פיזיים ורגשיים של גיל המעבר.